Jezelf leren vinden

Hoi allemaal!

Ik heb al een hele tijd geen topic meer geplaatst hier op girlscene. Ik ben zo één van die stille meelezers, maar nu heb ik toch het gevoel dat ik hulp nodig heb.

Al van op een heel jonge leeftijd begon ik mij bezig te houden met jongens en vriendjes. Hoe vaak zij met mij praatte en hoe vaak zei mij zeiden dat ik mooi was, hoe meer zelfvertrouwen ik kreeg. Als de ene jongen mij liet vallen, ging ik op zoek naar een andere die mij het zelfde gevoel kon brengen. (begrijp mij niet verkeerd, het is niet dat ik steeds seks had met deze jongens. Het ging eerder om het gevoel dat ik er van kreeg). Toen ik 16 jaar werd sukkelde ik door dit gedrag ook in de handen van verkeerde jongens. Je kent het ‘fuckboy’ type wel, ze laten je eerst denken dat je alles voor hun bent maar die tijd duurt heel erg kort. Als ik een ‘relatie’ kreeg met iemand ontstonden er steeds veel ruzies door negativiteit en door mijn eigen onzekerheid. Het lag toen niet steeds alleen aan mij, de jongens bedrogen mij ook echt.

Op mijn 17e kreeg ik mijn eerste echte serieuze relatie. Ik had mij nog nooit zo gelukkig gevoeld. Hij leek alles te hebben wat ik altijd al had gezocht, maar ik voelde nog steeds wantrouwen terwijl dit eigenlijk niet eerlijk was tegenover hem. We kregen hier vaak ruzie over, en ik merkte ook dat ik zelf in een negatieve vicieuze cirkel geraakte. Jammer genoeg heeft mijn (ex)vriend het gisteren uitgemaakt. Hij had heel veel frustraties in onze relatie maar hij vond zelf ook geen manier om er over te praten. We zijn twee jaar samen geweest, en ik heb in mijn ogen mij te angstig gehecht aan hem.

Ik merk dat ik steeds op zoek ben naar een ontbrekend deel dat ik steeds in jongens vind. Dit heeft al voor heel veel pijn/verdriet gezorgd en heeft het omgekeerde effect gegeven, dat ik namelijk nog minder zelfvertrouwen krijg. Ik wil niet meer in deze vicieuze cirkel zitten en wil graag beginnen werken aan mijzelf. Mijn vraag is nu eigenlijk hoe dat je hier aan begint. Hoe werk je nu eigenlijk aan jezelf? Hoe hebben jullie ‘jezelf gevonden’? Ik wil namelijk dat als ik de volgende keer (in een verre toekomst) een relatie heb dat ik mij deze keer op een normale manier kan hechten en dat er geen negatieve gevoelens meer aanwezig zijn.

Liefs

Op jezelf gaan wonen helpt.
Zelfstandig worden.
Ouder worden.
Alleen op reis gaan (ook al is het een stad in eigen land)

Het is allemaal beetje cliché.

Het ziet er naar uit alsof je jezelf met behulp van iemand anders wilt aanvullen, alsof je anders niet compleet bent.
Maar eigenlijk moet je dus beseffen dat je gewoon op jezelf ook gelukkig kan zijn. Een relatie met iemand is alleen een mooie aanvulling, maar niet iets waar je niet zonder kan. Zelfs als je in een relatie bent, moet je zelfstandig dingen kunnen doen en ondernemen en jezelf gelukkig maken, zonder je partner.
Mijn vriend en ik houden van elkaar en doen natuurlijk vaak dingen samen, maar we doen nog steeds regelmatig ons eigen ding en we controleren elkaar niet continu of vragen te vaak elkaars aandacht. Dat is belangrijk in een relatie, dat je jezelf ook nog kan ‘vermaken’. Je moet dus eigenlijk iets zoeken waar jij jezelf mee gelukkig kan maken, en als je op jezelf je gelukkig voelt, eigenlijk ben je er dan pas echt klaar voor om een goede en gelukkig relatie aan te gaan (natuurlijk is dit niet bij iedereen zo, maar naar mijn mening werkt een relatie op deze manier het beste).
Zoals al gezegd werkt het heel erg als je goed zelfstandig dingen kunt doen, een keer ergens alleen heen werkt ook al goed, ook al is het maar in je eentje winkelen, ergens wat drinken, een keer in je eentje naar de bioscoop… of inderdaad een keer op jezelf een bepaalde tijd op reis, kan natuurlijk gewoon in Nederland, maar naar het buitenland is natuurlijk ook tof en je zult zien dat dit ook ontzettend helpt om jezelf te leren kennen en zelfstandig te worden.
Ik denk dat het dus het beste is dat je dit eerst doet en dat je pas echt weer aan een goedwerkende relatie begint als je op jezelf je gelukkig voelt. Succes <3

Bedankt iedereen voor de tips!

Herken mezelf hier heel erg in, en ik lees even mee, als je erover wilt praten mag je me een dm sturen!

Heel herkenbaar! Ik voelde me altijd alleen goed wanneer ik aandacht kreeg van jongens, en zodra dat wegviel wist ik eigenlijk niet meer wie ik was. Wat voor mij hielp was om een tijdje bewust niemand te daten, en om als het ware te doen alsof ik mezelf date. Dat klinkt een beetje gek, maar leer jezelf kennen zoals je een leuke jongen zou willen leren kennen. Ga een keertje op stap zonder iemand, alleen jezelf en leer gewoon comfortabel te zijn in je eentje. Van jezelf leren houden is zo belangrijk! Ook voor je toekomstige relatie(s). Op die manier is je toekomstige vriend de kers op de taart, niet de hele taart, haha.

Succes! <3