Jezelf gitaar leren spelen?

Ik ben daar nu zelf ook mee bezig, maar ik heb eigenlijk ook een vraagje.
Weet er iemand een leuke site om het zonder akkoorden te leren? Maar gewoon met noten, dat vind ik persoonlijk veel handiger & mooier klinken.

Ik ben nu zover gekomen dat ik de gitaar heb gestemd, dat ik weet hoe ik hem moet vasthouden en dat ik een heel klein beetje iets snap over akkoorden/tabs :stuck_out_tongue:

ik lees veel over dat ‘I’m yours van Jason Mraz’ een niet al te moeilijk liedje is om mee te beginnen, dus ik zocht op www.tabsrus.nl het liedje op, en dan krijg ik het volgende:

powerchords                 

B 79987x 799xxx
F# 244322 244xxx of x-9-11-11-11-9
G#m 466444 466xxx of x-11-13-13-12-11
E x79997 x799xx of 12-14-14-13-12-12
C#/F x8666x x8666x of 13-16-15-13-14-13
F#/Bb 698xx 698xxx

en:

Intro:
B F# G#m E
e |-7/9-7-----7/9------------------------|
B |-7/9-7-----7/9–7----7/9–4—4-4/5—|
G |----------------6----6/8–4—4-4-4—|
D |--------------------------------------|
A |--------------------------------------|
E |--------------------------------------|

en nog een paar dingen, maar ik snap hier dus helemaal niks van. ik snap dat die 6 lijntjes de snaren zijn haha, maar die letters & die cijfers; heeft iemand hier tijd/zin om mij dit uit te leggen?

:stuck_out_tongue:

hier is de link trouwens: http://www.tabsrus.nl/Download/17489

@yooooni, ik weet niet hoeveel verstand je van gitaar hebt maar ik zal voor de zekerheid even jip en janneketraal gebruiken ^^:

die 6 lijntjes zijn inderdaad de snaren. De laagste snaar staat onder, en de hoogst klinkende snaar staat boven. De snaren heten E A D G B E (Een Aap Die Geen Bananen Eet).
Intro:
B F# G#m E

Dat houdt in dat het intro uit 4 akkoorden bestaat, de B, Fis, Gis-mineur en E.
powerchords
B 79987x 799xxx

Ik neem even het B-akkoord als voorbeeld. de cijfertjes geven het vakje (de fret) aan waar je de vingers van je linkerhand op de hals moet plaatsen. De 6 tekentjes (79987x) geven dus de positie op de 6 snaren aan. Dat betekent dat je op de laagste snaar (de E-snaar) de snaar in het 7e vakje moet indrukken. Op de tweede snaar van onder precies hetzelfde, maar dan met het 9e vakje. Dit B-akkoord pak je het makkelijkst als je je wijsvinger op het 7e vakje over de hele hals legt, alle snaren indrukkend. Dan heb je nog 3 vingers over om de 998 te vormen. De x betekent dat je die snaar (de hoge E-snaar) niet aan hoeft te slaan.
e |-7/9-7-----7/9------------------------|
B |-7/9-7-----7/9–7----7/9–4—4-4/5—|
G |----------------6----6/8–4—4-4-4—|

Ook dit stellen de snaren voor; de hoogste drie. Zoals je nu misschien wel snapt geven de cijfers het vakje aan waar je je vinger moet plaatsen. De slash / geeft aan dat je moet ‘sliden’ (=schuiven). Als je goed naar het nummer luistert hoor je dat vanzelf. Dus je zet twee vingers op de E en de B snaar in het 7e vakje, en schuift ze omhoog naar het 9e vakje.

Ik hoop dat je het zo snapt! Ik kijk af en toe wel in dit topic, vind t een supertopic voor iedereen, je leert het meeste van elkaar =)

Niks meer aan toe te voegen.

Alleen die akkoorden aan het begin zijn dus vooral barré akkoorden en daar zou ik niet mee beginnen. Liedjes met akkoorden zoals Am-F-C-G zijn makkelijker. (vind ik)

Heel erg bedankt! hier heb ik echt wat aan :slightly_smiling_face:

Ik leer mezelf nu gitaarspelen. Ik doe t al 3 maanden ofzo, en ik speel nu vooral RHCP en Metallica dingen (tokkelen). Dusja, het is MOGELIJK.
Maar als je het echt goed wil leren, kun je beter op les gaan. Er is nogal veel doorzettingsvermogen voor nodig (;
Ik ga in september op les.

Oja trouwens, ik haal mn tabs meestal van http://www.gitaartabs.nl
Bij de pagina ‘makkelijke liedjes’ staan veel liedjes waarmee je kunt beginnen, zoals het wilhelmus, numb (linkin park), zie ginds komt de stoomboot en mieke heeft een lammetje.
Tip: begin vooral met liedjes die je goed kent, dat maakt het stuuuukken makkelijker !
xx