Jezelf gitaar leren spelen?

Ik heb sinds m’n jeugd al een grote interesse voor muziek, en dan vooral gitaren en piano’s. Het is er nooit echt van gekomen om op les te gaan, maar het lijkt me nu toch wel heel erg leuk om gitaar te leren spelen. Alleen is het probleem nu een beetje, ik kan helemaal niks op gebied van muziek. ik kan geen eens notenlezen! :flushed:
gelukkig hebben wij ergens op zolder nog wel een (akoestische) gitaar staan, waarop ik het eventueel kan leren. Mijn moeder zegt ook dat ik eerst maar is het internet/boeken/etc. moet bestuderen, om de basistechnieken onder de knie te krijgen, want ze heeft geen zin om meteen al allemaal geld aan lessen uit te geven.
Maarja, nu vroeg ik me dus af of hier mensen waren die zichzelf ook gitaar hebben leren spelen? hoe hebben jullie dit precies aangepakt? ik heb trouwens wel wat online cursussen gevonden, onder andere op www.hema.nl, wel betrouwbaar dus, maar heeft iemand hier ervaring mee? en is het heel erg moeilijk om het te leren?

ik houd trouwens ookal het ‘wij-leren-onszelf-gitaar-spelen’-topic in de gaten :wink:

ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen,
alvast bedankt.

:smurf:

oh, dat lijkt mij ook zo leuk he. (:
maar ik weet hier niks van, dus zie het als een upje.

ik mag de gitaar van m’n vader lenen =)
maar ik zoek ook nog iets, een goeie site ofzo
waar wat dingetjes opstaan.
(zelf speel ik 5 jaar piano)

ik ben nu sinds een week ook bezig om mezelf gitaar te leren spelen, en het gaat al best goed vind ik zelf :slightly_smiling_face:

Doe wat je moeder zegt, koop zo’n beginnersboek.
Dat kan je op internet wel vinden,
en anders ga je langs zo’n muziekwinkel, daar kunnen ze je wel helpen!

[i]Ik heb mezelf gitaar en piano leren spelen. Zonder een online cursus of weet ik veel wat allemaal, gewoon domweg de noten uit mijn hoofd leren… Vervolgens had ik een aantal filmpjes op YouTube gezien, een paar tutorials voor het lied River Flows In You van Yiruma:
http://www.youtube.com/watch?v=oAWOmRIT4LA&feature=related
Toen zette ik mijn laptop op de piano met dat filmpje op en ging meespelen, en dan steeds sneller.
Daarna had ik de bladmuziek uitgeprint en het zonder de tutorial geprobeerd en dat ging goed. :] (Dat was dan wel 4 dagen later).

Het ligt eraan of je zelf genoeg doorzettingsvermogen hebt om iets in zelf te leren. Bij mij ging het heel makkelijk, maar ik ken ook mensen die het zelf probeerde, maar die vlak daarna al stopten.
Iedereen heeft een eigen methode:

• zelf een muziekboek kopen.
  • online cursussen.
  • weet ik veel wat nog meer.

Ik zou als ik jou was eerst kijken of het je een beetje lukt met gewoon een muziekboek en dan zelf wat uitproberen op het instrument dat je wilt leren. Als dat niet lukt kan je daarna altijd nog een online cursus kopen.
(Als je het ook zonder kan, zou ik het zonder doen: veel goedkoper).

En als dat allemaal niet werkt, kan je altijd nog op les. :][/i]

Ik leer mezelf altijd piano spelen op youtube. Meestal type ik dan een leuk liedje in die ik wil leren dan moet je geven even typen : how to play … on piano :wink: dan vind je hem meestal wel. Ik begon met No one van alicia keys, die is makkelijk en leuk om te kunnen spelen. Je moet idd wel doorzettingsvermogen hebben! Dit is de channel van een goed persoon die je het goed kan leren ; http://www.youtube.com/user/gotitans999 & hier is No one ; http://www.youtube.com/wa…oJBk&feature=channel_page

Ik ga mezelf nu ook gitaar aanleren, heb pas een gitaar gekocht, maar ik ben er nog niet aan toegekomen en weet ook niet met welk liedje ik moet beginnen. Heeft iemand tips voor een makkelijk liedje ? en weet iemand misschien een channel van een persoon die die liedjes speelt ?

veeeel succes met leren piano/gitaar spelen.

Ik zit 7 jaar op piano maar ik heb mezelf wel gitaar leren spelen. Wel vaak hulp van een goede vriend van mij die het heel goed kan, dat is wel belangrijk. Die leerde mij bepaalde technieken maar heel veel heb ik er ook zelf uitgezocht. Een boekje met technieken is dan wel handig denk ik?
Leer gitaar gewoon via tabs, heel simpel. Youtube staat ook echt heel veel op. Wel trouwens eerst die gitaar stemmen (stem apparaatje?).
En doorzetten.

ik ben een tijd geleden begonnen met het mezelf aanleren, m’n vader speelt ook gitaar maar heeft ook geen les gehad. maar ik ben links en ik ben toen maar gewoon begonnen op een gitaar die voor rechtshandigen gestemd is. op internet zag ik ergens dat maar een heel klein aantal mensen dat doe, daar ben ik er dus een van :stuck_out_tongue: maar later heeft m’n vader hem voor mij gestemd (linkshandig), toen ging het wel wat beter, maar ik heb het niet volgehouden.

en nou is m’n vriend weer begonnen (heeft op les gezeten) en vind ik het eigenlijk toch ook wel weer heel erg tof … dus misschien dat ik weer ga beginnen! =D en het dan wel ga volhouden. maar als ik zie wat voor dingetjes hij doet, dan denk ik van jee, daar heb je toch echt wel even les voor nodig? of staan zulke dingen ook wel in een lesboek? hmm, ik denk eigenlijk wel. 'k ga wel een keertje naar de bieb voor een boek, misschien ook iets voor jou? =)

naja, succes iniedergeval! aan mijn verhaal heb je eigenlijk niks, hihi.

of ja. ik kan nu ook wel zeggen ‘kijk op youtube’, maar dat hebben anderen al gezegd =). en wacht trouwens eerst met van die online lessen waarvoor je moet betalen (moet bij hema.nl denk ik wel?), want op internet zijn echt genoeg gratis dingen te vinden!

Ik zou niet weten hoe je dat met gitaar doet, maar ik heb doormiddel van tutorials op de computer piano leren spelen. Noten lezen leerde ik later op school, maar daar interesseer ik me niet zo voor, want daar ben ik toch slecht in. Ik zou ook heel graag gitaar leren spelen, want er zijn zoveel leuke liedjes die ik graag op de gitaar zou leren spelen, maar dan moet ik weer een gitaar kopen, en dat kost weer geld, wat ik niet heb. (:
Misschien moet je eens informeren bij iemand die gitaar speelt?
Nouja, veel succes ermee iig.

bedankt allemaal, ik zal is op youtube kijken! :slightly_smiling_face:

nog meer tips/verhalen?

ik doe nu ook mezelf aanleren maar ik heb eerst een tijdje les gehad dus ik heb wel enige basis kennis zeg maar xD

notenlezen heb je helemaal niet nodig met gitaar xD
vind ik dan

ik zou met makkelijke liedjes beginnen
zoals michel van anouk enzo
met gewone majeur akkoorden
en dan steeds moeilijkere liedjes
dus steeds met een barre akkoord meer erbij ofzo xD

www.tabsrus.nl Dat is een nederlandse site met ‘gitaartabs’. Als je even goed kijkt heb je misschien door hoe dat werkt. Ik heb even geen zin om dat uit te leggen :stuck_out_tongue: In ieder geval, tabs lezen is supermakkelijk!

ik wil ook piano leren spelen, maar dan moet je toch wel echt een peiano ofz tot je beschikking hebben op zijn minst. of hebben jullie gewoon keybords? werkt dat ook goed, of klinkt het toch wel anders? want als het gewoon ook te doen is, ga ik gewoon een keybord kopen en leer ik het eindelijk! want ik wil het zoooo graag. elke keer als ik een liedje hoor of een klassieke stuk ofz met een mooi piano solo word ik echt jaloers

ik heb gitaar leren spelen door mijn vader.
hij heeft vroeger gitaarles gegeven.
ook aan rob de nijs en zo dus hij heeft er wel verstand van :]
ookal speel ik nu eigenlijk nooit gitaar meer
ik ga liever voor de piano.
maarja, dat moet ik dan eerst nog maar eens gaan leren ;p

Ik heb echt precíés het zelfde als jij! ik houd heel erg van muziek! en ook heel eerg van piano en gitaar! een vriendin van me heeft me wel een keer when youre gone van avril lavigne leren spelen op de piano en ik vond t heel leuk. maar nu wil ik ook gitaar gaan spelen. ik krijg voor mn verjaardag een gitaar en ga op gitaarles. als ik een gitaar heb ga ik ook gewoon boeken kijken en vooral heel erg op internet kijken hoe je liedjes moet spelen. ik kan ook een noten lezen, dat lijkt me wel kut om te leren want dat moesten we op school ook een x maar t lukte niet echt. je kan ook kijken op http://www.guitartutee.com/ en op youtube staan ook alle filmpjes van guitartutee, het zijn er echt heel veel dus als je de filmpjes vaak afspeelt kom je wel vooruit.
succes!
x

Je kan ook zo’n dvd van iemand die het dan voordoet enzo.
Zelf heb ik nu les met gitaarspelen :wink:
En met akkoorden heb ik wel makkelijke liedjes geleerd zoals viva la vida en im yours. Because of you is dan wel iets moeilijker en ik leer nu Hallelujah spelen. Maar ik doe het nu wel een half jaar.
Er was ook een man die mij een keer les gaf en die zei ja het is ook leuk om een beetje te tokkelen en je eigen liedjes te maken.
En natuurlijk lang volhouden :stuck_out_tongue:

En van piano spelen heb ik geen verstand :stuck_out_tongue:

er is toch een “wij leren onszelf gitaar spelen topic” ?

Ik heb ook geen les maar ik leer het mezelf

www.8notes.com > daarop staan akkoorden ‘uitgelegd’
www.ultimate-guitar.com > sites met akkoorden bij liedjes…

best makkelijk zo… maaarja ik kan ook alleen akkoorden
maar in ieder geval kan ik nu wel liedjes die ik leuk vind spelen (:

heel erg bedankt allemaal, ik heb hier echt wat aan.

Meer tips zijn altijd welkom :slightly_smiling_face: