Jeuk om en rond mond na fruit

Zoals de tittel al zegt… Vaak (eigenlijk altijd) na het eten van fruit heb ik jeuk in mijn mond (gehemelte), mondhoeken en rondom mijn mond… Vaak onder m’n lippen.

En dit nu weer… Ik heb net 2 kiwi’s op en ik kreeg er ineens weer last van… vaak heb ik 't gevoel dat ik dan moet smeren met labello/lipproduct, crème e.d. Ik heb wel eens gehad dat ik de volgende ochtend vreselijke kapotte mondhoeken had en soms clownslippen omdat zezo droog aan voelden en ik er dan op bij en nat maak…

Maar vanavond hebben we ook kip madras gegeten, en daar zit ook appel in, en daar had ik helemaal geen last van… Weten jullie hier meer van of wat kan je hiertegen doen??
Want als het een allergische reactie is dan zou ik dus voor alle soorten fruit allergisch zijn…

HELP

Het klinkt wel als een allergische reactie :astonished: Krijg je het direct na het eten ervan? Misschien een keertje langs de huisarts? Het lijkt me heel vervelend!

Als de kiwi niet rijp is, gaat het irriteren aan je gehemelte. Heeft ooit iemand mij verteld. Weet verder niet of het waar is.

Dat heeft mijn vriend ook bij sommige fruitsoorten. En noten! Hij is inderdaad allergisch. Maar wel alleen als het puur is. Als de nootjes geroosterd/gezout zijn is er geen probleem, en als het fruit in een warme maaltijd zit is het ook prima.

Hij had het vooral bij appels en als we deze in ons eten gebruikten deden we ze altijd eerst een paar seconden in de magnetron. Dan was het over! Ik snap echt totaal niet hoe en waarom, maargoed. Misschien helpt dat?

heb ik ook

Heb ik ook met kiwi! Ik eet daarom nooit kiwi, vind het zo vervelend.

Volgens mij zitten er bepaalde enzymen/eiwitten in kiwi (ook in ananas) die bij sommige mensen dat gevoel geven, dat had ik ooit ergens gelezen.
Heb je ook hooikoorts toevallig?

Ja dit heb ik ook!
Ik ben er voor naar de huisarts geweest, en ik ben allergisch voor steenvruchten. Dat zijn vruchten met een pit in het midden. Ik heb hier alleen last van in het voorjaar en zomer, net als de tijd waarin je last kan hebben van hooikoorts.

Kiwi is geen steenvrucht maar een citrusvrucht volgens mij. Ben je ook allergisch voor citroen?

Je kan idd het beste even naar je huisarts. Ik kreeg als ik jeuk had een soort van zalf met menthol erin, dat werkte heel verkoelend. Echt heel fijn haha.

Ik heb dat ook vaak bij kiwi, maar misschien ben je alleen allergisch voor bepaald fruit?

Ik heb het ook maar iets erger, bij mij gaat ook mn hele keel dichtzitten, en heb ik het gevoel dat ik niet meer kan ademen. Bij mij is het inderdaad een allergie, ongeveer alle steenvruchten, maar ook bij bijvoorbeeld aardappels (als ik ze moet schillen). Zodra de vruchten zijn opgewarmt heb ik het echter niet meer. Bv appeltaart kan ik wel gewoon eten.

Tsja niet lullig bedoeld maar wij weten ook niet alles. Ga met zo iets gewoon even langs de huisarts! Die kan je vast het beste vertellen wat er aan de hand is.

^ sorry, maar om met zere mond naar de dokter te gaan… hij heeft wel wat beters te doen.

OT: klinkt als een fruitallergie, heb ik ook. Zelf kan ik niet tegen kiwi, appel en kers maar wel als het ergens in zit inderdaad en ik heb er ook minder/geen last van als ik het in yoghurt of smoothie eet. Het is vervelend, maar niks aan te doen.

Na kiwi heb ik altijd een tintelmond en tintellippen. Denk dat ik gewoon allergisch ben ofzo.
TS als je het echt wilt weten moet je gewoon even langs de dokter gaan, het lijkt iig op een allergie

Huh wat? Sinds wanneer mag je niet meer naar de dokter omdat je kwaaltje niet serieus genoeg is? Beter een x te vaak dan te weinig in geval van twijfel. Ik ga echt nooit maar dit is wel heel extreem om te zeggen hoor, die man krijgt gewoon betaald man :’)

Ik heb soms ook jeuk bij appel, peer, kiwi, wortel, tomaat, komkommer… en nog meer. Ik weet niet wat je ertegen kan doen, vaak drink ik water of spoel ik mijn mond achteraf. Maar soms heb ik geen reactie op fruit/groente.

Dat heb ik ook ja, heb ik ook met appels als ik ze niet goed afwas. Ik denk dat het bij mij aan de chemicaliën liggen die ze eroverheen spuiten, dat dat er bij kiwi misschien intrekt. Merk het ook als ik mandarijn eet omdat ik dan met m’n vingers aan de schil heb gezeten. Maar goed, dat denk ik, ik weet het niet zeker.

Wat wil je dat hij/zij er aan gaat doen? De TS weet dat ze de pijn krijgt door het eten van fruit dus er hoeft geen oorzaak gezocht te worden en een oplossing tegen allergieën is er niet. Het enige wat je zou kunnen doen is tabletjes slikken die de allergische reacties onderdrukken, maar die kun je ook bij de drogist kopen + die heb je niet nodig als je gewoon geen fruit eet. Dus waarom zou je naar de huisarts gaan?

Gewoon fruitsoorten proberen. Kom je er achter welke je niet tegen kan.
Ik heb het zelf ook en het is heel frustrerend.
Inderdaad zoals appel warm is geweest kan ik het wel eten, maar dat komt door een veranderende enzymenstructuur bij opwarming ervan
zoiets is mij verteld toen.

We weten helemaal niet zeker dat ze allergisch is. Daar lijkt het op, maar zo iets kan alleen een dokter diagnoseren. Oké, ik weet niet wat het anders zou kunnen zijn maar better safe than sorry zou ik zeggen. En zoals eerder werd gezegd: hij wordt er voor betaald dus het kan echt geen kwaad om even te kijken waar het vandaan komt.

Dit klinkt inderdaad als een allergie.
Je kunt allergisch zijn voor alles waar eiwitten in zit, dit betekent niet dat je geen enkel product met eiwit mag eten, want er zijn verschillende soorten eiwitten. Je lichaam reageert perongeluk op deze eiwitten en dan krijg je een reactie. In jouw geval jeuk en een zere mond, maar je kunt ook ademhalingsproblemen krijgen en in shock raken.
In fruit zit ook eiwitten.

Je geeft aan dat je geen last had van de appels in de kip madras. Dat is logisch, omdat de appels zijn meegebakken. Als fruit (met name appels) worden gebakken/verwarmd of op een andere manier worden bereid (alles behalve ‘rauw’ eten), gaan de eiwitten kapot waardoor je geen allergische reactie meer krijgt. Dingen als appeltaart, appelmoes enz zul je dus prima kunnen eten.

Ik raad je aan om naar de dokter te gaan en te vragen om een bloedtest of huidtest. Dan wordt onderzoekt waar je precies allergisch voor bent. Het kan namelijk zijn dat je allergisch bent voor kiwi en appel, maar niet voor banaan en mandarijn. Dat kun je dan prima eten.

Succes en als je nog vragen hebt, dan stel je ze maar :slightly_smiling_face: