Je hoeft niet altijd naar de dokter!

Even mijn frustraties uiten: ik snap best dat iemand hier een topic opent als iemand écht ergens last van heeft en door omstandigheden niet naar de dokter kan etc… Er wordt hier alleen wel al heel snel gezegd; ga naar een dokter (voor de zekerheid). Wacht eerst is een paar dagen, je hoeft niet overal een paracetamol en medicijnen voor te hebben. We zijn toch geen aanstelsters? Als je griep hebt kan je toch ook uitzieken niet gelijk aan de antibiotica? Soms moet je ook echt naar de dokter, als het echt niet goed voelt. Maar niet voor alles, toch?

Zo dat is eruit, ik zou graag willen weten wat mede-gsers hier van vinden.
Nogmaals; dit is niet een aanval en zeker niet op iedereen!

Mee eens.
Vader is huisarts, je moest eens weten hoeveel mensen er dagelijks bij hem komen met een simpele verkoudheid/griepje/puistje whatever.
Al moet je gewoon naar de huisarts gaan als er echt iets niet goed is, maar niet bij ieder krampje of dingetje ervan uit gaan dat je een levensbedreigende ziekte heb.

Nou het ligt een beetje aan de symptonen.
Ik ken inderdaad wel topics waarvan ik denk, jonge stel je niet zo aan.

Máár aan de andere kant, huisartsen nemen ernstige klachten vaak niet serieus, iedereen kent wel van die verhalen: mijn dokter zei dat het niks was, toen ik toch een scan kreeg in het ziekenhuis bleek ik kanker te hebben.

Dus dan denk ik, toch maar het zekere voor het onzekere, je betaald ook niet voor niks je ziektekostenverzekering…

Dus ben het met je eens en oneens.

Als je zelf totaal niet snapt wat diegene heeft kun je ze toch het beste doorverwijzen naar een deskundige hoor. Ik vind echter wel dat je dat pas na enkele dagen zou moeten doen. Tenzij het echt heel erg is ofzo natuurlijk. Groeten.

Ben ik ook met je eens, en dat gaat ook vaak fout. Bij onze huisarts gaat het eigenlijk altijd goed, we komen er bijna nooit, en daarom weet hij dat als we er wel zijn, er ook echt was is. Lang niet alle huisartsen zijn zo goed, maar toch vind ik dat je niet voor alles naar de huisarts moet.

Mijn huisarts zegt altijd, beter teveel dan te weinig komen, alleen schaam ik me steeds als het een klein dingetje zou zijn, en dan denk ik: er zijn ergere dingen… dan blijf ik meestal gewoon thuis en gaat het wel weer over. Toevallig is mijn huisarts ook mijn buurman!

Ik ben het er mee eens. Bij elke klein dingetje hier wordt er gezegd ga naar de dokter. Ik zie vaak dingen voorbijkomen die het echt absoluut niet waard zijn om voor naar de dokter te gaan,

Nee. Ik vind eigenlijk dat je standaard eerst even wat testjes op internet moet opzoeken.
Dat is in ieder geval wat ik altijd doe, ik kom altijd bij de huisarts met verhalen over wat ik op internet en van vrienden heb :stuck_out_tongue: Volgens mij vind hij dat wel weer grappig. had het laatst over een nieuwe anticonceptiepil waar zelfs hij nog niet veel over wist :stuck_out_tongue:

Waar ik me wel aan stoor, mensen die met de mexicaanse griep spontaan naar de dokter gaan. Terwijl juist word aangeraden om niet in openbare ruimtes te gaan zitten als je die denkt te hebben. Ik had echt het idee dat ik alleen al ziek werd van in de wachtkamer zitten :stuck_out_tongue:

Ik ga alleen naar de dokter als ik zelf weet dat het fout zit. Heb regelmatig keelontsteking/infectie aan me luchtwegen en weet percies wanneer me lichaam er zelf niet meer boven op komt. Lig dan ook al vaak 4 a 5 dagen enorm ziek op bed. Als het niet minder word weet ik dat het tijd is om aan de bel t trekken.

Ken veel mensen die echt voor elke scheet naar de dokter gaan.

sommige mensen zijn echt vaste klant, als ze 3 dagen verkouden zijn, renren ze gelijk naar de dokter en als ze een puist hebben op bijvoorbeeld hun arm denken ze gelijk dat ze een levensbedreigende ziekte hebben. ik denk dat je beter eerst kan wachten met dingen tenzij je er heeeeeel erg last van hebt.

Weet je wat het is, wij kunnen via internet niet oordelen hoe erg het is.
Stel dat er écht iets aan de hand is, en meiden hier zeggen nee joh het is niks, dan gaat zij waarschijnlijk niet naar de dokter. Dan heb ik liever dat ze toch gaat voor de zekerheid, dan niet.
En je huisarts is er voor om je te helpen of gerust te stellen. Dus beter te vaak gaan dan te weinig.
Kijk als je alleen verkouden bent of een papiersnee hebt vind ik het belachelijk, maar dan zou je waarschijnlijk niet hier om hulp vragen neem ik aan…

hier ben ik het nou mee eens! Mensen gaan zo snel naar de huisarts. Ook als je griep hebt ofzo hoef je niet meteen naar de dokter. Maar als het iets ernstigs is, vind ik dat je WEL naar de huisarts moet gaan.
En zomaar antibiotica is slecht want antibiotica begint steeds minder te werken omdat het zoveel gebruikt wordt dus als iemand wel echt iets ernstigs heeft is er straks geen antibiotica meer! (met anw gehad :p)

Moet zeggen, voor alles naar een dokter gaan is overdreven. Maar als je ergens last van hebt en je niet weet wat het is en het niet vertrouwt; waarom niet?
En als iemand hier half in paniek een topic opent, en iedereen zegt: komt wel goed, terwijl je er geen verstand van hebt, is dat ook niet goed. Beter om naar een dokter te verwijzen toch? Ze zijn d’r ook voor om mensen te helpen. Ik zou ook zeggen: kijk het even aan, en als het na twee dagen nog niet weg is: ga naar de huisarts. Des noods neem je een ibuprofen of iets dergelijks. Maar als je daardoor in die twee dagen je dood loopt te stressen, gaat het niet sneller over (vaak dan), kan je beter het meteen laten controleren. Het is heel moeilijk om te beslissen wanneer je wel/niet moet, doet ieder voor zich. Ik ga altijd aan de late kant (wat helemaal niet goed is, blijkt maar weer) en andere gaan weer om de vijf seconden langs. Middenweg vinden, is lastig.

Veel mensen zeggen ook veel te snel dat ze griep hebben. Als je echt griep hebt ben je 1a 2 weken doodziek. Dan loop je niet na 2 dagen alweer vrolijk huppelend rond.

^idd, als ik een paar symptomen van de griep heb ik zeg ik altijd iets van ik heb een klein beginnend griepje (gewoon een verkleinwoord gebruiken) of ik had de griep een beetje of iets dergelijks. want als je echt de griep hebt ben je idd echt doodziek.
Sommigen verkrachttengebruiken het woord verkeerd naar mijn mening.

Maar ik moet toegeven dat ik ook wel vaak zeg van ga naar de dokter maar dat is meer omdat zo iemand in dit forum zit te panieken terwijl wij haar ook niet beter kunnen maken of iets dergelijks, dat vind ik een beetje irritant X)

An apple a day keeps the doctor away.
But if the doctor is cute, screw the food.

:relieved:

een vriendin van mij die loopt altijd te zeuren dat ze van alles heeft en die gaat zelfs naar de dokter met een gebroken nagel…

Ik ga zelden naar de dokter. Alleen als ik op sterven na dood ben, of echt nare symptomen heb.