Je hebt autisme./je bent autist.

Hee meiden,

Ik stoor me erg aan het feit dat er bijv. over autisten wordt gezegd dat je “een autist bent” in plaats van dat je autisme hebt.
Ligt het aan mij of schuilt er achter die stoornis ook nog 'n echt mens?

Daarnaast wordt het bij “ziektes” ook inconsequent gedaan.

Je bént een schizofreen, maar je hebt kanker. Waarom bén je dan ook geen kanker?

Sorry, wat vinden jullie? Ben je autist, of heb je autisme? Wat is de betere manier om het te zeggen?

oke ik vind dit heeeel vaag klinken. xd

Ik kwam ook niet uit mijn woorden.

Mijn punt was: Mensen met een aandoening worden bijv “autist” genoemt, ipv dat mensen zeggen dat ze autisme hebben. Ik vind persoonlijk dat best vervelend, omdat ik denk dat achter het autistische, ook nog een normaal mens schuilt.

beide manieren zijn juist…
Iemand met autisme wordt een autist genoemd.
Iemand met schizofrenie wordt een schizofreen genoemd.
Iemand met kanker wordt een kankerpatient genoemd.

Er is niks verkeerd aan de benaming autist vind ik zelf…

Zelfde betekenis toch?
Ik snap je punt niet.

Dat komt denk ik doordat je gedrag niet beïnvloed wordt door kanker, maar wel door autisme en door schizofrenie.

Er wordt idd te vaak alleen naar de beperking gekeken in de volksmond.

Ik studeer nu voor opvoeder/begeleider van o.a. personen met een handicap.

Wij spreken van personen met een handicap. Niet van gehandicapte personen of gehandicapten.

Iemand met autisme noemen we een persoon met ASS bijvoorbeeld.

Maar je hebt gelijk, ik stoor me er ook heel erg aan, omdat ik er nu heel erg op let. Men kijkt veel te hard naar de minpunten ipv naar de kwaliteiten en men duidt veel te weinig op het “mens-zijn”.

Ik snap wat je bedoelt, maar ja, het is nu eenmaal zo ingeburgerd. Ik denk dat je je er niet te hard aan moet storen, de mensen die dat zeggen hebben er gewoon niet over nagedacht. Ze bedoelen het niet beledigend of zo.

Zelfde betekenis, maar ik vind dat als je “autist” genoemt wordt, het klinkt alsof dat het enige is wat je bent. Een autist. Terwijl wanneer je zegt “hij heeft autisme” klinkt het heel anders.

Oke, ik snap nu wel een beetje wat je bedoeld denk ik…
maar de meeste mensen die zeggen: dat is een autist, bedoelen niet dat er achter mensen met autisme geen ‘normaal’ mens schuilt…

Je bent dan toch gewoon een Autist? Dat betekent heus niet dat je geen mens bent? Het is gewoon een soort? Net als een Turk of Belg, of net als een Ginger? Alleen is dat meer met een aandoening die je innerlijk, uiterlijk etc. beïnvloed ofso. Kanker is een ziekte, maar autisme is een stoornis, dus is dat toch iets anders? Want ze zeggen ook; die is gek (letterlijk), want gek zijn is een stoornis? Of snap ik het verkeerd?

Tegen iemand die doof is zeg je: “Je bent doof” in plaats van “Je hebt je vermogen om te horen verloren”.

Ik stoor me er niet echt aan als men zegt “Je bent een autist”, maar het klinkt wel grof ja. Ik zeg liever ook “Zij heeft autisme”.
Maar er is nu eenmaal een benaming gevonden voor mensen die autisme hebben, en niet voor mensen die kanker hebben.

je hebt autisme, want autisme is een onderdeel van je, en niet jezelf. Je bent meer dan alleen een autist.

Dat is net zoiets als een ‘getinte’ en een ‘zwarte’.
In mijn oren klinkt het precies hetzelfde, maar ik ben dan ook wel een beetje recht-toe-recht-aan :’)

Van Dale zegt:

au·tist de; m,v -en iem die gekenmerkt is door autisme

Het is gewoon een officieel Nederlands woord, zo simpel is het. Mijn broer heeft ook autisme en het interesseert hem echt niet of ik hem “iemand met autisme” of “een autist” noem.

Dat vind ik vreemd om te zeggen. Mijn broer heeft een zware vorm van autisme en álles, maar dan ook álles wat hij doet, doet hij zo omdat hij autistisch is. Hij is niet “veel meer dan een autist”, en dat bedoel ik helemaal niet denigrerend, maar het is gewoon zo.

Zo heet het toch gewoon? Ik heb het zelf niet ofzo, maar het lijkt me niet heel storend dat mensen je zo noemen als je het wel hebt, omdat dat gewoon de benaming ervoor is.

Ja maar “zwarte” is je enige huidskleur. En autisme is niet het enige in je persoonlijkheid. snap je?

Zoals ik al gezegd heb, bestaat mijn broers persoonlijkheid wel puur uit autisme. Hij is echt geen “gewoon mens” (sorry voor de woordkeuze), dat merk je aan alles wat hij doet. Zijn autisme ís zijn persoonlijkheid.

Het is inderdaad niet dezelfde betekenis. Want een kenmerk van een mens bepaalt niet wie hij is. Een vriend van me die leerstoornissen studeert, heeft het laatst aan mij uitgelegd (:
Het is een onterechte benoeming maar de reden waarom mensen dit zeggen is puur gebaseerd op taalgebruik. We houden het altijd zo kort mogelijk als we spreken/ schrijven, dus zeggen dat iemand een autist is, is makkelijker voor ons dan zeggen dat ‘hij iemand met autisme’ is.