Je eindexamen

Hii,
Ik zit nu in de 2e klas en vraag me af hoe het zit met je eindexamen.
Want je moet alle stof weten die je de laatste 4,5 of 6 jaar hebt geleerd, of niet?
En krijg je die stof dan van tevoren op in een bepaald boekje ofzo? En hoe lang van tevoren moet je beginnen met leren?
En als je op gymnasium zit, hoe zit het dan met latijn of grieks? Wat moet je dan doen op je eindexamen?

Het geldt pas vanaf de bovenbouw, en zodra je daarin zit spreekt het allemaal voor zich. Er wordt veel herhaald dus dat scheelt. Beginnen met leren doe je eigenlijk al door je toetsweken (in de bovenbouw) maar echt voor je examens leren doe je een maandje van te voren ofzoiets… Grieks en Latijn heb ik zelf niet gehad, maar volgens mij moet je gewoon teksten vertalen?

Ja, je moet alles weten ja. Maar het wordt toch ieder jaar herhaald en je krijgt er vervolg op. Ik lleerde 3 weken van tevoren ongeveer.

Holy crap, je zit in de tweede en dan denk je al na over je eindexamen? :’’-)

Latijn heb ik gehad, was heel kut, heb het net gehaald. Maar joh, je ziet het allemaal vanzelf wel, in de bovenbouw wordt alles duidelijk, geloof me.

Je eindexamen is 10x makkelijker dan dat je nu denkt. (Dat was iig bij mij wel zo toen ik in de 2e zit.)

Als je gewoon goed leert kan je niks gebeuren. Docenten vertellen gewoon je stof. Bepaalde toetsen die je in de 4e, 5e en 6e krijgt zijn 50% van je einddiploma. De andere 50% zijn je examens.
Als je dus zorgt dat je voor je je eindexamens ingaat voor een van een 7 haalt hoef je voor je eindexamen nog maar een 4 te halen.
(Tenzij je een studie doet waarvoor je een loting moet doen zoals Geneeskunde, dan kun je beter zo hoog mogelijk halen.)

Bij je eindexamen moet je alle stof leren die je in de bovenbouw hebt gekregen.
En bij Latijn en Grieks ben je het hele jaar bezig met een auteur. Bij het eindexamen is de ene helft een soort begrijpend leren (vragen beantwoorden over geleerde teksten) en de andere helft een proefvertaling van die auteur.

Niet waar. :’)
Eerste drie jaar leg je een basis. De stof staat gewoon in je examenbundel. Daar staan geen 6 jaar lesstof in…
Daarnaast hebben veel vakken zoals Geschiedenis en Aardrijkskunde een bepaald thema. (Voor GS hoef je dan bijv. alleen WOII en de Gouden Eeuw te leren, maar dan meer in detail.)

Edit: die thema’s zijn trouwens ieder jaar anders.

Er is nu een nieuwe regeling he. Voor je centraal examen moet je nu gemiddeld een 5,5 staan.

Volgens mij hoef ik alleen maar de stof uit de boeken van havo4 en havo 5 te leren… Als het goed is ken ik de basis van de eerste 3 jaar nu onderhand wel.
Ooh ik ben zo nerveus… Nog maar een paar maanden.
Maar je wordt er goed op voorbereid hoor, maak je niet druk.

Echt? Zelfs als je voor je schoolexamen alleen maar 8en staat? Lekker dat ze de druk zo op 1 moment leggen. :’)
Mag je nog wel onvoldoendes staan op je diploma?

o god, maak ej er nog gee zorgen over joh in de 2e xD. Gewoon goede cijfers halen, dan kom je er wel. Daar gaan ze in de 4e en 5e dan alleeess over uitleggen :slightly_smiling_face:

Komt wel goed hoor! In principe gaat het over je hele middelbare school periode, maar stof van klas 1 t/m 3 is inderdaad vooral basis. Tegen de tijd dat je echt in de zesde zit is dat allemaal vanzelfsprekend en komt het vanzelf wel hoor!

Latijn en Grieks is tekst vertalen en vragen beantwoorden over een tekst. Maar ook daar kan je je in de tweede klas niets bij voorstellen haha. Komt vanzelf ;]

In principe moet je natuurlijk alles weten wat je in alle jaren geleerd hebt maar je krijgt alleen alles getoetst wat je in de twee jaar voor je eindexamen jaar geleerd hebt, dus voor HAVO jaar 4 en 5, VMBO jaar 3 en 4 en voor VWO jaar 5 en 6.

Alles word steeds herhaalt, en als je in je laatste jaar een aantal samenvattingen maakt van stof dat je moeilijk vind komt alles wel goed. :slightly_smiling_face: