Je brommer'rijbewijs'

Hee,

Ik word volgend jaar september 16. En wil graag alvast weten welke kosten er komen kijken al wil je gaan brommer rijden. Welke certificaten moet je nou eigelijk halen? En hoeveel kost dat?

Hoop dat iemand mij er meer over kan vertellen, alvast bedankt! =)

Je praktijk & je theorie. Rond de 300 euro bij elkaar, ligt aan waar je examen doet.

Ok thnx. Rijd jij zelf nu ook brommer?

Je moet je theorie halen; rond de 35 euro.
Je moet 4 lessen nemen + examen doen; tussen den 300 en 400 euro, hangt van je rijschool af.
+ Rijbewijs ophalen en foto’s ed; rond de 50 euro als je geen geschikte foto hebt.

En als je dan 2x zakt like me, betaal je 880 euro alleen aan je praktijk :slightly_smiling_face:

Woon je in België of Nederland?

België: praktijk & theorie is elk 15 euro.
That’s it, maar je moet natuurlijk ook nog je oefenboeken kopen en zo.

Nederland: zie hierboven :slightly_smiling_face:

Ff een zeikberichtje: Wow wat een kosten eigenlijk. Dat van rond de 300. Voordat je praktijk moest doen was het 30-45 euro… Wel beter misschien, maar het is wel flink omhoog gegaan.

Nee, ik word pas over 5 maanden 16 maar ik ga zeker brommerrijden :grinning:

voor mij koste het
1e keer voor theorie en praktijk samen 300
herkansing theorie 40,en herkansing praktijk 200
en mijn rijbewijs kom ik voor 60/65 euro ophalen

dus ik denk dat dat voor jouw ook wel ongeveer zo zou zijn

ik ben zo jaloers op mensen in belgië,
hier hebben ze het echt overdreven duur gemaakt hoor…

^Het valt best mee, het is wat geld maar voor je auto ben je meer kwijt. Je betaalt 35 euro per uur les, 't is priveles of met ze tweeën he, alleen het examen zelf doen is zo duur.

ja je kan wel alleen les krijgen maar dat doe je eerder als je gezakt bent
dan heb je ongeveer 3 uur alleen les om de fouten beter door te nemen die je de vorige keer had gemaakt

maar meestal heb je dus gewoon in groepjes van 3 les

Maar er bestaat toch ook een kans dat je niet zakt hoop ik xD?
Als je nou gewoon goed leert, en jezelf goed voorbereid ^^?

bedoel je dan de theorie of praktijk
want bij theorie zou ik gewoon de boeken bij de rijschool kopen en die goed doornemen
en bij praktijk moet je gewoon goed opletten, vooral op de kleine dingetjes
maar daar spreken ze je wel op aan (als je iets fout doet dan)
dus daar kun je je moeilijk op gaan voorbereiden

Ja indd, nja ik zie het allemaal nog wel. Eerst maar even goed sparen ;]

Hangt ervanaf hoor, ik had de eerste keer voor ik gezakt was twee uur les met nog drie anderen en toen had ik aangegeven dat ik of prive wou of me broertje, dus als je het aangeeft lijkt me best dat je prive kan of met alleen een iemand hoor? Van achter iemand aanrijden leer je weinig.

als het niet zo duur was reed ik nu op een brommer rond…:frowning_face:

Ik heb 300 euro voor praktijk en theorie betaald.
Nog een extra 40 euro aan boekjes.
En dan nog zo’n 45 euro voor het rijbewijs.

Ik had 3 uur les met twee anderen, in die lessen zijn we eerst rond gaan rijden in de omgeving en daarna zijn we naar Zaandam gereden op de scooters en zijn we daar gaan rondrijden zodat je de omgeving leert kennen en dus met het praktijkexamen niet in het diepe wordt gegooid met de verkeerssituaties etc. Ik weet echter niet of dit bij elke rijschool zo is.

De volgende dag weer op de scooters naar Zaandam gereden en daar weer rondgereden. Daarna had ik het praktijkexamen.

Ik ben voor theorie en praktijk in één keer geslaagd, maar er zijn er nog best veel die zakken met praktijk dus je moet er dan rekening mee houden dat je weer 175 euro moet betalen! Theorie valt mee, dat is 30 euro.

En ik weet niet of dit ook bij je vraag hoorde en of je het zelf moet betalen, maar verder heb je ook nog de kosten van je scooter naast de eenmalige aanschaf zoals:

• Onderhoudsbeurt(en) nadat je een bepaald aantal kilometers hebt gereden (zo’n 100 euro, en als je scooter ouder is/wordt moet je rekenen op wat meer i.v.m. eventueel vervangen van banden en andere onderdelen)
  • Benzine, ongeveer 5 euro per volle tank (ik moet zelf zo’n 3 keer per maand tanken)
  • Verzekering, Ik heb alleen WA dat is 17 euro per maand. Wil je WA met diefstal is het al gauw weer een stuk duurder, en volledig gedekt kan ook nog.

Als ik alles van mezelf zo nalees kost dat kreng best veel geld haha, en ik kan er verdorie nu al een tijdje niet op rijden door die rotsneeuw en gladheid!