Jaydess of Gynefix

Doordat ik al jaren aan de pil zit, ben ik al die hormonen beu. Ik wil graag met de pil stoppen alleen vindt mijn vriend dat niet leuk. Daarom ben ik op zoek naar een andere oplossing.

De beste oplossing die ik tot nu toe heb gevonden is een spiraaltje.
Ik heb heel wat gelezen over de Jaydess of de Gynefix. Ik vraag me af of er hier iemand is met eventuele ervaringen.
Ik ben er achter gekomen dat de Gynefix helemaal zonder hormonen is en dat er bij de Jaydess toch nog wat hormonen wordt afgegeven.
Toch vind ik het ook wel een eng idee om iets in je lichaam te hebben. Bang dat het schadelijk kan zijn voor je lichaam, etc.

Voor de mensen die het niet kennen:

Gynefix
De GyneFix is een ideale anticonceptie in de vorm van een klein koperhoudend spiraaltje. Voor een periode van vijf jaar biedt de GyneFix voor 99% bescherming in het voorkomen van zwangerschappen, en is daarmee in de praktijk doeltreffender dan de pil. In tegenstelling tot het ouderwetse spiraaltje is GyneFix ultra klein en flexibel. Hierdoor is de kans op irritatie en het beïnvloeden van de menstruatie minimaal. Dit maakt GyneFix vele malen comfortabeler.

Jaydess
Sinds 2013 is “het kleine zusje” van de Mirena spiraal, Jaydess genaamd, op de internationale markt gekomen, wat een nog lagere dosering afgeeft en speciaal geschikt is voor jonge vrouwen (adolescenten) en vrouwen die nog nooit bevallen zijn. In Nederland is Jaydess binnenkort beschikbaar. Nadat Mirena of Jaydess zijn geplaatst, geven ze elke dag een kleine hoeveelheid hormoon af. Voordeel hiervan is dat de betrouwbaarheid zeer groot is en de menstruatie hoeveelheid en menstruatie krampen sterk afnemen.

Als dit toch in het topic van ‘De Pil’ moet, hoor ik het graag =’]

Of gewoon een condoom haha. Snap dat je vriend dat wat minder vind maar ach. Het is jouw keuze. Je vriend kiest dan echt wel voor het condoom, als de keuze is geen seks of seks met condoom. :wink: Verder weet ik ook niks van spiraaltjes af. Ik zou het ook een beetje eng vinden, zo iets in je lichaam.

Ik was de pil ook zat vanwege de hormonen, dus nam ik een spiraaltje (geen koper). Bij mij pakte het helaas niet goed uit; mijn huisarts had hem geplaatst en dat was al heel pijnlijk. Vervolgens heb ik heel veel gebloed in de weken erna (6 weken lang), was ik soms wel tot 1,5 week ongesteld en had ik intense buikpijn/rugpijn. De bloedingen werden ook niet minder. Ik had een scan laten maken bij het ziekenhuis ter controle en daar werd aangegeven dat het spiraaltje goed geplaatst was. Een jaar later besloot ik echter het spiraaltje te laten verwijderen en toen zei een andere huisarts die de ingreep uitvoer dat het spiraaltje mogelijk te laag geplaatst zat (“Op het randje, mogelijk te laag”); dat zou de klachten verklaren. De scan van het ziekenhuis was overigens onvindbaar in mijn dossier, mogelijk was deze niet verstuurd door het ziekenhuis.

Nu is mijn situatie niet de gebruikelijke situatie en ik wil je zeker niet afschrikken, maar let er goed op wie het plaatst (ziekenhuis of ervaren arts). Ik heb het idee dat mijn eerste huisarts te onervaren was ermee (hij was ook nieuw, jong).
Ik gebruik nu weer de pil.

@ Watermelon: Klopt. Ik heb ook aangegeven dat condooms ook prima kan, maar dat wilt mijn vriend niet. Helaas … :frowning_face:
Ik wil de pil niet en hij wilt geen condooms. Dus ik moet een tussenweg gaan zoeken. :cold_sweat: (Als de mannelijke pil nou op de markt was… )
Eerder was het zo (zie pil topic juli) toen ik erover begon dat ik met de pil wilde stoppen, wilde hij het liever uitmaken. Ik heb het nu weer bespreekbaar gemaakt en toen was hij ineens erg positief erover, om met de pil te stoppen en te kijken hoe ik mij daarbij voel. (misschien komt het doordat de relatie positief is veranderd) Ben daardoor wel aan het kijken voor eventuele mogelijkheden en dan is m’n enige hoop een spiraaltje. En hoop door middel van ervaringen te lezen, of dat een goed idee is of niet. Ook heb ik al een afspraak gemaakt met de huisarts in de hoop dat hij een goede oplossing weet. Maar wel bedankt voor je reactie ! :slightly_smiling_face:

@Eeevee: Wat een vervelende en nare ervaring heb je meegemaakt… En dat het een jaar heeft geduurd … :frowning_face:
Nu je de pil weer gebruikt, heb je er nu nog vervelende bijwerkingen van? Of vind je het nu wel prima? Ik weet ook niet hoelang je hem hebt geslikt ( de pil). :cold_sweat:
Is inderdaad wel een goede tip! Ik wil en ga hem zeker niet zetten bij mijn huidige huisarts, als ik hem wil laten zetten. :cold_sweat:

De hormonen van het spiraaltje zijn sowieso anders dan die van de pil. Van het spiraaltje is plaatselijk en van de pil zit door je hele lichaam. Dus laat je niet ‘‘afschrikken’’ door die hormonen.

^ Bedankt voor de tip! :slightly_smiling_face: Dat scheelt wel enorm voor je lichaam denk ik.

@Eeevee: Wat een vervelende en nare ervaring heb je meegemaakt… En dat het een jaar heeft geduurd … :frowning_face:
Nu je de pil weer gebruikt, heb je er nu nog vervelende bijwerkingen van? Of vind je het nu wel prima? Ik weet ook niet hoelang je hem hebt geslikt ( de pil). :cold_sweat:
Is inderdaad wel een goede tip! Ik wil en ga hem zeker niet zetten bij mijn huidige huisarts, als ik hem wil laten zetten. :cold_sweat:
[/quote]
De dokter raadt meestal aan om enkele maanden het spiraaltje te laten zitten om de werking te zien. Nu dacht ik een langere tijd dat het vanzelf minder zou worden en dat het beter zou gaan.
Ik heb de pil sinds mijn 16e gebruikt, ik was 23 toen ik het spiraaltje liet plaatsen. Nu ik aan de pil zit, ben ik vooral opgelucht dat het spiraaltje weg is; de bijwerkingen vallen echt mee vergeleken met wat ik voorheen heb ervaren. Ik weet niet of het direct te relateren is, maar ik ben wel aangekomen en mijn borsten zijn ietsiepietsie groter geworden.

Ofwel, misschien als het spiraaltje anders geplaatst was, had ik niet deze bijwerkingen en was het beter dan de pil.

Nadeel van Gynefix en ieder ander koperspiraal is dat menstruaties hierdoor over het algemeen heviger worden. Als je het prima vindt om gewoon te blijven menstrueren is dat een prima oplossing als je geen hormonen wil.

Jaydess ken ik persoonlijk niet, maar de Mirena geeft ook vele malen minder hormonen af dan de pil, en dan ook alleen progestagenen en geen oestrogenen welke wel in de pil zitten. Daarnaast is de afgifte van hormonen lokaal, en heeft het lokaal het effect dat het baarmoederslijmvlies heel dun wordt waardoor je ook nauwelijks/niet meer menstrueert. De eerste 6 maanden kan dit echter onregelmatig bloedverlies geven. Ik zou gewoon voor de Mirena gaan, dat heeft zijn betrouwbaarheid wel bewezen en het vervelendste deel van het plaatsen van een spiraal is het opmeten van de baarmoeder, en dat moet met Jaydess ook.

Misschien ook handig is, dat als je de spiraal bij de gynaecoloog laat plaatsen, je tegenwoordig ook verdoving van de baarmoedermond kan krijgen waardoor het plaatsen een stuk minder vervelend is.

Bedankt voor de uitleg Bidoof! =’]
Misschien dat ik er even over moet gaan googlen, maar misschien dat jij het ook wilt uitleggen, zodat ik het goed begrijp.
Ehm, door de mirena menstrueer je niet meer. Zoals bij de pil, ben je eigenlijk fake ongesteld, want er komt dan geen eisprong. Is dat ook zo bij de mirena, of komt er wel een eisprong maar geen ongesteldheid?

Misschien beetje ingewikkeld, maar ik wil m’n lichaam iets natuurlijker laten werken :cold_sweat: Zodat ik niet onvruchtbaar word, áls dat gebeurd in uitzonderlijke gevallen. Aangezien je bij de pil, je lichaam tegenhoudt om te werken zoals het hoort te werken. :cold_sweat:
Ik hoop dat je t begrijpt. :flushed:

Maar misschien kan ik dit dan ook wel het beste even vragen aan de huisarts overmorgen :slightly_smiling_face: Als je het eventueel niet weet.

De progestagenen in de mirena zorgen ervoor dat het baarmoederslijmvlies 'atrofisch’wordt, wat eigenlijk wil zeggen dat het heel erg dun wordt. Normaal wordt in je cyclus het baarmoederslijvmlies opgebouwd en verlies je dat bij je menstruatie. Maar omdat het nu dus zo dun is, heb je eigenlijk ook geen echte menstruatie. Ongeveer 30% van de vrouwen met Mirena ‘menstrueer’ helemaal niet meer. Nadeel is echter ook, dat doordat het slijmvlies zo dun is, dat sommige vrouwen wat onregelmatig bloedverlies kan krijgen omdat het als het ware zo kwetsbaar is geworden, dat je door het ‘schuren’ van de mirena op het slijmvlies wat bloedverlies kan krijgen. Maar dit is vaak minimaal, meestal een paar druppels. Het stoppen van de eisprong is niet altijd het geval bij de mirena maar vaak wel, soms blijft de eisprong wel gewoon aanwezig.

Als je je lichaam echt natuurlijk wil laten werken, en beschermd wil zijn tegen zwangerschap, is koperspiraal de beste en meest betrouwbare oplossing. Dit werkt als een ‘vreemd lichaam’ in je baarmoeder, waardoor een bevrucht eitje niet kan innestelen. Je hormooncyclus en opbouw van baarmoederslijmvlies wordt hierdoor in principe niet beinvloed (itt tot de mirena die een dubbele werking heeft als voorkomen van eisprong, voorkomen opbouw baarmoederslijmvlies en daardoor innesteling, en als vreemd lichaam). Condoom is niet heel erg betrouwbaar, geloof ik iets van 20% kans op zwangerschap bij een jaar gebruik.

Bedankt voor het verhelderende antwoord! :slightly_smiling_face: Ben ik heel erg blij mee.

Ik zal alles even op papier zetten en er goed over nadenken wat ik het beste bij mezelf vind passen.
Dankjewel! :slightly_smiling_face:

[b]Wil je verder praten over dit onderwerp? Dan kun je terecht in het volgende topic: http://forum.girlscene.nl/forum/seks-zo/het-algemene-anticonceptie-topic-420716.0.html

[/b]