Jaloezie?

Hoi meiden,

De laatste tijd heb ik echt ontzettend erge last van jaloezie. Dit heeft verschillende gevolgen en problemen, of nou ja, die hebben er dus mee te maken. Ik zal alles zo kort mogelijk proberen uit te leggen …

1. Vroeger was de zaterdag dé (manege)dag van mijn beste vriendin en ik. We hadden daarbij een soort van ‘afgesproken’ dat we geen vriendinnen of andere mensen erbij zouden betrekken. Klinkt misschien een beetje raar, maar dan was het niet echt ‘onze’ zaterdag. Inmiddels is mijn beste vriendin bevriend geraakt met een meisje. We hebben dus een groepje van 3 gevormd. Daar was ik eerst al verbaasd over, want daarvoor liet mijn beste vriendin nooit echt mensen permanent toe. (als vaste vriendin voor elke zaterdag dus) Ach, het maakte me eerst ook niet veel uit. Maar nu heeft dat meisje mijn beste vriendin echt als voorkeur uitgekozen. Ze wilt áltijd naast haar zitten, grijpt de kansen dat ze even alleen met haar is en als ze er een keer niet is blijft ze maar zeuren hoe saai het wel niet is. Daar voel ik me nogal rot over. En minderwaardig. Maar mijn beste vriendin zelf doet het ook! Nou is het bij haar minder extreem, maar ik voel me vaak nogal buitengesloten. Het is ook een stuk saaier geworden nu voor mij. Sinds kort lieg ik ook en verzin ik smoesjes dat ik eerder naar huis moet, omdat ik het gewoon echt niet meer leuk vindt.Ik heb echt het gevoel dat ik mijn beste vriendin aan het verliezen ben …

2. Het valt me nu pas op hoe erg ik altijd ergens buitenval. Mensen kennen mij altijd als die vriendin van dat ene meisje (dat ze zelf veel leuker en aardiger vinden).Ik dien als een soort achtergrond. Nou is dat bij één vriendin inmiddels niet zo, maar voor de rest wel. Althans, zo voelt het.

Stel ik me aan? Of zouden jullie je ook zo voelen? Wat kan ik er aan doen? Of ligt het aan mezelf?

Ik zou me ook zo gaan voelen, omdat er niet wordt omgekeken naar jou. Ik denk dat je het beste het probleem kenbaar kan maken.

ik snap je best, en ik vind niet dat je je aanstelt

Ik begrijp je heel goed, dat is echt niet leuk. Heb je al eens met je vriendin hierover gepraat?

Herkenbaar dit, heeeel herkenbaar.

Nee, ik heb hier nooit echt over gepraat. Het stomme is, dat ik het niet durf. Ik weet niet waar ik bang voor ben, voor onbegrip, voor aansteller uitgemaakt te worden, of dat mensen dan wel aandacht aan me gaan besteden, maar puur omdat ik dat vraag ofzo. Ik ben nogal onzeker wat betreft vriendschappen …

Herkenbaar… Ik had ook altijd één hele goede vriendin. Ik zag haar als ‘zusje’ en zij mij ook. We deden alles samen enzovoort. Nu weet ik niet hoe jullie vriendschap is in het algemeen maar wij waren heel close. Uiteindelijk kwam er ook een ander meisje bij en die deed precies hetzelfde. In het begin liet ik het doen maar ik raakte het zo zat na een tijdje dat ik steeds minder met haar heb afgesproken. Uiteindelijk zijn we zover uitelkaar gegroeid en niet eens vriendinnen meer. Erg jammer! Maar ik had uiteindelijk niks meer want ik was altijd met haar.

Ik heb ook echt heel lang één supergoede vriendin gehad. En haar ben ik na een tijd ook kwijtgeraakt, gewoon echt uit elkaar gegroeid en dan kom je erachter dat je buiten die vriendin om eigenlijk geen echte vrienden hebt. Het heeft ook best een tijd geduurd voordat ik weer een soort van basis had waar ik op terug kon vallen, want in het begin had ik echt niemand. Maar voor jou is dat echt nog niet aan de orde! Je moet echt een keer met je vriendin praten als dat meisje er niet bij is. Dat moet je echt doen anders komt ze er nooit achter hoe jij je voelt!

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Praten hielp niet, ze kapten me snel af.

Ik zou hier eens goed met je vriendin over praten heb hetzelfde ook gehad.

Idd, ik vind het echt rot en ik haat mensen die naderhand erbij komen en dan de boel verpesten

Ik zou het er even over hebben met je vriendin en desnoods zelf iemand meenemen naar de manege?

Ik herken het best wel inderdaad. Ik denk dat het enige wat je kan doen is het erover hebben met je vriendin, dat zij er zelf ook rekening mee kan houden. Veel succes ermee in ieder geval!

Ik heb echt PRECIES hetzelfde gehad, maar dan in een ander soort verhaal. En je stelt je niet aan. Wat ik deed was dit. Ga lekker met een paar andere vriendinnen ook wat doen, en zorg ervoor dat die vriendin niet je 1e keus is, want blijkbaar ben jij dat ook niet voor haar. Maak zegmaar een soort eigen vriendengroep zodat je niet steeds ‘‘afhankelijk’’ lijkt van die vriendin, daar word je sowieso zelf een stuk zekerder van. Zoek gewoon mensen die wél bereid zijn naar jou om te kijken.

thanks voor jullie reacties! Nja,ik ga me dan maar minder snel aan mensen hechten en met mijn beste vriendin praten … Nu weet ik zeker dat ik geen spoken zie …

ik vind echt niet dat je je aanstelt hoor! Ik snap hoe je erover denkt. Maar weetje, leg dit uit aan je vriendin! Zeg haar dat je het niet zo prettig vindt enzo. Leg uit hoe jij de situatie bekijkt & laat haar ook haar verhaal doen. Misschien kan ze er rekening mee houden, dat jij hier last van hebt en zo niet, dan is ze het niet waard. Ga face to face praten, en niet via msn, dan komt het altijd verkeerd over.

:heart::heart::heart:.