Jaloezie / vertrouwen

Hey allemaal,

Ik heb een probleem, ik ben namelijk erg snel jaloers in mijn relatie. Ik probeer het zo min mogelijk te laten merken maar ik ga er zelf eigenlijk best wel kapot aan. Ik voel me dan de hele dag echt klote als ik bijvoorbeeld het gevoel heb dat hij met een ander meisje praat op whatsapp. Ik weet ook dat vertrouwen heel belangrijk is in een relatie, maar op een of andere manier kan ik hem niet helemaal vertrouwen terwijl het echt een goede jongen is. Maar niemand weet natuurlijk zeker of je iemand kan vertrouwen of niet, en ik ben sowieso erg slecht met mensen vertrouwen.

Hebben jullie ook vaak dat jullie jaloers zijn?
En vertrouwen jullie je vriend helemaal?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen…
xx

Vervelend, heb je enig idee hoe het komt dat je moeite hebt om mensen te vertrouwen? Als je de oorzaak weet kun je er misschien aan gaan werken wat het makkelijker maakt. Verder denk ik dat het heel belangrijk is om hier open met je vriend over te blijven praten.
Succes;)

Ik ken het. Ik weet zelf dat mijn vriend nooit wat verkeerd zou doen of mij pijn willen doen. Alleen soms ga ik zulke dingen denken van’wat als hij nu met een ander meisje is’’ en dan praat ik me dat zo veel aan dat ik het ga geloven en dan krijg ik zo’n jaloers verdrietig gevoel…

Oei, dat is inderdaad vervelend. Heb ik soms ook wel eens last van. Maar wat bij mij heel erg heeft geholpen is door er met hem over te praten. Ik vertrouw mijn vriend voor 10000% en weet ook helemaal zeker dat hij nooit, maar dan ook nooit ook maar iets met een ander meisje zou willen.

Dus ik denk dat praten het beste is! Hou het bij jezelf, dat je je onzeker of snel jaloers voelt en dat je onzeker word als hij met andere meisjes praat. En breng het niet verwijtend, geef ook aan dat je het vervelend vindt dat je je zo voelt. Daar zal hij vast begrip voor opbrengen en dat scheelt een hoop onzekerheid denk ik. Veel succes, ik weet hoe lastig het soms is, maar als hij een lieve goede jongen is kan er vast niks mis gaan. :slightly_smiling_face:

ben er niet te veel mee bezig denk gewoon aan alles dat leuk is aan hem en dan zul je snel vergeten dat hij met een meisje appt. het zullen vast geen liefdes gesprekken zijn ! dus focus je er minder op dat zorgt voor veel minder stres het is misschien wel lastig om je er minder druk over te maken maar probeer het!

Ik heb er weleens met hem over gepraat, hij weet dat ik best wel jaloers ben. Hij zei ook dat ik niet jaloers hoef te zijn enzo, maar helaas gaat dat niet zo makkelijk bij mij :frowning_face:

Wow, dit is eng. Ik heb eergister precies zo’n soort gesprek gehad met mijn vriend. En hij noemt mij ook altijd Birdy, en het is echt precies wat hier staat!

Maar bij mij komt een beetje door wat ik heb meegemaakt, en hij weet dat ik het er vooral zelf heel moeilijk mee heb. Maar we praten er gewoon open over, en ik ben er ook 100% zeker van dat hij nooit iets geks zal doen. Het is meer onzekerheid in mezelf, dan wantrouwen naar hem toe.

Maar zoals de rest al zei: probeer er goed met hem over te praten!

Jaloezie kan komen door onzekerheid. En het wantrouwen omdat misschien je vertrouwen heeft misbruikt.

Wat je er aan kan doen is idd zoals iedereen zegt met hem praten maar ook zelf zelfverzekerder proberen te zijn.

Vroeger was ik ook veel jaloerser en nu natuurlijk ook nog, hoort er ook wel beetje bij he.
Ik zei vaak tegen mezelf dan hij heeft al met je hij heeft al voor je gekozen wees niet bang.

Dus moet goed komen, :slightly_smiling_face:

Dit!!!

Die jaloersheid komt van jou vandaan, dat komt omdat je onzeker bent. Alleen jij kan hier iets aan doen, je zult zelf aan je onzekerheid moeten werken om hier mee om te gaan.

Aah vervelend is dat, ik had er zelf ook veel last van… Als ik zag dat hij de hele tijd online was en hij praatte niet tegen mij, vroeg ik me al af of hij niet met een ander meisje aan het appen was oid. Erg eigenlijk :’)
Ik heb er nu veel minder last van, gewoon steeds tegen mijzelf te zeggen; Nee, dit slaat nergens op, je moet je niet zo druk maken. En doet hij wel wat, je houdt het niet tegen. Het heeft geen zin om je er druk om te maken, je bereikt er niets mee. Maargoed, makkelijker gezegd dan gedaan.

oh ja herkenbaar :cry:

Ik vertrouw mijn vriend gewoon voor de volle 100% dus ik ben nooit bang dat hij iets met een ander meisje zou doen. Misschien een beetje eyeflirten in de bus maar dat zelfs niet eens denk ik haha… en dat zou me ook niet zoveel uitmaken zolang ik er maar niet bij ben :wink:
Het enige waar ik wel eens jaloers op ben is als hij over een meisje zegt dat die zooo ontzettend knap is, gaat haar helemaal beschrijven, zegt dat iedereen zijn hoofd omdraaide toen ze voorbij kan lopen blabla… Maar… dan ben ik niet echt jaloers omdat mijn vriend dat van haar vind. Ik weet dat hij mij ook mooi en knap en sexy vind. Het is meer dat ik dat effect nooit op mensen zal hebben en daar voel ik me dan kut over. Maar goed, ik heb wel de liefste vriend die ik me maar kan wensen dus dat is zo voorbij.

ANYWAYS. Mijn tip. Blijf erover praten. Niet elke keer dat je hem ziet of spreekt. Doe het ook niet over whatsapp, alleen in real life, als er niemand anders bij zit en jullie de tijd hebben. Dan kan hij jou namelijk geruststellen. Laat ook duidelijk merken dat het niet zijn schuld is, maar dat jij je nou eenmaal zo voelt.
Ga vooral niet jaloers HANDELEN. Dat is zeer irritant.

ik heb precies hetzelfde.
heel vaak denk ik wat doet hij en waar is hij, en als hij online is op whatsapp vraag ik me altijd af met wie hij praat. ookal staat hij bij een meisje word ik al gelijk heeeel jaloers. ik wil dat ook niet zijn, maar dat zit denk ik gewoon in je of niet. ’

het kan ook zijn dat je moeite hebt om hem te vertrouwen door bijv. gebeurtenissen waardoor je mensen minder vertrouwd. als dat het geval is, raad ik je aan om met iemand daarover te praten. ik had dat ook, en dat helpt heel goed!

O btw… de meeste tienermeisjes zijn onzeker in relaties… deel van puber zijn i guess. Dus het is niet raar ofzo, zeker niet als je hier leest hoeveel meiden hier last van hebben!

Je hoeft niet persee onzeker te zijn om jaloers te zijn enzo, ik vertrouw ook niet snel mensen.
Dit komt mede omdat mijn ex de hele relatie lang achter mijn rug om met andere meisjes dingen zat te doen, en ik leef al jarenlang met een vader die mijn moeder vaak genoeg heeft bedrogen en nog steeds sneaky berichtjes zit rond te sturen.

Maar zoals ik al zei ik ben totaal niet onzeker en ik heb ook met mijn huidige vriend/scharrel afgesproken dat als hij iets flikt hij mij dat gewoon moet vertellen, maar dan ben ik gewoon weg.
Tuurlijk ben ik af en toe wel eens bang, maar ik probeer er niet teveel aandacht aan te schenken, ik laat het hem niet merken. Ik geniet van de leuke dingen en ik heb nu een instelling van; als hij een x vreemdgaat kom ik er vanzelf wel achter…

Maar iedereen zijn eigen aanpak natuurlijk. Voor mij werkt deze instelling het beste.

Bedankt allemaal voor het reageren, ik denk inderdaad dat het komt doordat ik zelf best wel onzeker ben over dingen. Net zoals veel van jullie zeggen ga ik al snel te erg doordenken, waardoor ik nog onzekerder wordt… En vertrouwen doe ik iemand al helemaal niet snel, dit komt inderdaad doordat mijn vertrouwen vaak is geschaad in het verleden. Ik moet denk ik zorgen dat ik niet te ver ga doordenken, maar de jaloezie heeft ook wel fases, want de ene keer denk ik ‘oh ik heb het zo geweldig met hem’ en de andere keer voel ik de jaloezie heel erg en twijfel of ik wel door moet gaan omdat ik me dan zo vreselijk voel. Maar natuurlijk wil ik hem echt niet kwijt :stuck_out_tongue:

Ik herken wel wat je zegt en ik weet soms ook niet zo goed hoe ik ermee omgaan. Rationeel redenen bedenken waarom ik niet jaloers hoeft te zijn werkt meestal niet zo goed. Wat ik gewoon steeds probeer is om aan andere dingen te denken en te focussen op hoe goed onze relatie verder gaat en daar blij van te worden.