Jaloezie door onzekerheid

Ik heb sinds ongeveer 3 weken een nieuwe vriend die daarvoor 2.5 jaar mijn beste vriend is geweest. We waren altijd heel erg close. Zijn broertje is mijn ex maar dat is ookalweer 2 jaar geleden. In diezelfde tijd heeft mijn vriend een vriendin gehad waar hij 1.5 jaar mee heeft gehad en hij was echt verliefd op haar. Dat weet ik gewoon. Het is toen uitgegaan omdat hij meerdere keren vreemd was gegaan en ze hebben daarna een tijd ruzie gehad. Toen kreeg dat meisje een nieuwe vriend. Dat meisje is tevens een van mijn beste vriendinnen. Die relatie is na 1 jaar ook voorbij vanwege redenen en ik heb haar daar erg mee gesteunt. Maar nu is het dus zo dat ze allebei wel weer contact met elkaar willen, gewoon als vrienden. Ik heb gezegd dat ik er verder geen problemen mee heb maar eigenlijk heb ik dat wel…
Ik ben zo vreselijk bang dat als ze elkaar weer spreken en zien ze weer verliefd op elkaar worden. Dat meisje is gewoon een geweldige vriendin van me en ik weet gewoon dat ze me zoiets niet aan zou doen maar zoiets kan je niet tegenhouden. Ik heb mijn vriend ookal gevraagd of hij haar terug zou nemen en daarop antwoordde hij; Hmmm ik denk het niet, naja dat doet er nu niet toe.
Dat meisje is een heel mooi, leuk en spontaan meisje. Ik ben altijd al stiekem heel jaloers op haar geweest. Jaloers in dat ik dat ook wel zou willen dus niet dat ik haar verafschuw en gemeen jaloers ben.
Vreemdgaan doet hij niet meer. Natuurlijk verleerd een vos nooit zijn streken maar daarna is nooit meer vreemdgegaan dus dat geloof ik wel.
Ik ben dus eigenlijk heel doodsbang dat ze weer contact met elkaar krijgen. Ik gun het ze echt wel om weer contact te hebben daar niet van maar dat gevoel is echt om te huilen.
Ik ben bij allebei mijn vorige relaties op zo’n soort manier aan de kant gezet. Ik weet dat jullie waarschijnlijk zullen zeggen dat hij niet voor niets bij mij is maar als je dat al meerdere keren is overkomen ga je echt heel snel twijfelen. Ik kan het ook niet maken om te zeggen dat ze geen contact met elkaar mogen, dat absoluut niet. Ik kan het wel tegen mijn vriend zeggen dat ik daar bang voor ben maar daar gaat dat gevoel niet mee weg. Dat gevoel bezorgd me soms gewoon echt buikpijn.

Wat moet ik hier nou mee doen?

Ik snap dat je je onzeker voelt, ik zou me ook niet fijn voelen als mijn vriend weer contact zou zoeken met een knappe ex (heeft hij niet, maar kan het me voorstellen). Als zij een goede vriendin is van jou, kun je vast op een nette manier zeggen wat je ervan vind. Dat je ontzettend bang bent dat zij meer voor jouw vriend gaat voelen en andersom. En dat kan je natuurlijk ook tegen je vriend zeggen. Ik zou hem geen vragen gaan stellen van: zou je haar nog leuk kunnen vinden? oid, want dan ga je misschien veel te erg vissen naar antwoorden. Als hij dan een antwoord geeft die jij verkeerd oppakt, word je daar alleen maar onzekerder van als je snapt wat ik bedoel.

Hij zal, denk ik, je vertrouwen moeten winnen door te bewijzen dat hij echt van je houd en niet vreemd zal gaan. Ik denk niet dat daar iets voor is…

Ik snap je situatie heel goed. Vooral omdat jullie nog maar drie weken hebben, snap ik dat je nog heel onzeker bent omdat je nog niet weet of het tussen jullie gaat werken en je hebt zijn ‘verleden’ natuurlijk meegemaakt. Sowieso kun je van hem eisen dat hij alles eerlijk aan je vertelt over het contact tussen die twee, en zelf zou ik het ook niet prettig vinden als hij contact met dat meisje wil terwijl jullie ook nog aan elkaar moeten wennen. Maar als hij echt van jou houdt en niet meer van dat meisje, dan is er geen enkele reden om bang te zijn.