Jaloers op mijn vriendin

Hee meiden,

Ik ben altijd snel jaloers op een vriendin van mij, wat ik zelf erg naar vindt. Vooral een paar jaar geleden was het nog erger. Zij kreeg altijd veel aandacht van jongens en ik ook wel wat maar stuk minder als haar. Het is trouwens niet zo dat ik heel veel aandacht nodig heb hihi, maar als een vriendin altijd met uitgaan word aangesproken en jij zelf niet, kan dat je zelfvetrouwen wel iets naar beneden halen.
Tegenwoordig ben ik mezelf meer gaan accepteren en merk dat dat ook erg helpt, dat als je jezelf accepteert.
Maar mijn punt is nu, dat ik nog steeds wel eens die jaloerse gedachtes heb. Bijvoorbeeld ze heeft nieuwe hakken gekocht, en dan komt er gewoon in me op van dat ik niet hoop dat ze die niet met uitgaan aan doet of er op kan lopen omdat ze anders sexy is en al die aandacht weer krijgt. Die gedachte heb ik snel weggedrukt want ik vindt het gewoon echt niet leuk dat ik dat denk.
Het is gewoon een vriendin van me, daar denkje dat toch niet bij.
Hebben jullie ook zoiets?
En wat deden/doen jullie er aan?

xx

Ik ervaar dit soort jaloezie zelf nooit, dus het is voor mij moeilijk om tips te geven.

Is het vooral dat je jaloers bent als zij aandacht krijgt van jongens, of speelt er meer dan dat? Ben je ook jaloers op haar uiterlijk, leven, dat soort dingen?
Ik denk dat je meer moet genieten van het feit dat jullie samen uitgaan om lol te hebben, niet om ‘wie krijgt de meeste aandacht?’. Ik weet dat dat niet jouw opzettelijke gedachte is, maar ik denk dat je er verder weinig aan kan doen; het is niet zozeer dat ze mooier is of iets, misschien is het haar uitstraling zelf die iets weggeeft waardoor jongens sneller op haar afstappen.

Dit is niet bot bedoeld. Ik heb zelf een jaloerse vriendin gehad die niet alles van me kon pikken, vooral als we gingen winkelen. “Jij past toch alles,” en dat soort opmerkingen kreeg ik dan. Ik heb nooit geweten hoe ik dan moest reageren; ik deed gewoon de dingen die ik leuk vond.

bedankt voor je reactie! en het komt niet bot over hoor, vind het wel een duidelijke reactie(:

jaa eigenlijk vooral als ze aandacht krijgt van jongens haha eigenlijk best stom als ik er zo over nadenk.
jaa idd hou ook echt van lol maken met uitgaan daar is het ook zeker voor! merk wel dat het wel beter gaat als eerst gelukkig maar toch krijg ik ze nog soms eventjes.
jaa als ik eerlijk naar ons kijk, zit er niet een in een hogere stadium om het even zo te zeggen hahah
ze is zeker een leuk meisje om te zien maar al mijn vriendinnen zijn zegmaar zelfde soort uiterlijk niet dat er een heel erg uitspringt ofzo! en iedereen heeft weer wat anders moois! en het zal idd zeker aan haar uitstraling liggen, nu ik me ook meer accepteer merk ik ook wel dat het beter gaat(:
maar verder maak ik nooit zulke opmerkingen ze weet het geen eens en ik gun haar ook het beste!
maar dan gaat het idd wel te ver!

maar wil er gewoon van af, want het slaat gewoon nergens op eig hahah. het is gewoon irritand;p

Het lijkt er al op dat het steeds beter gaat en eigenlijk is het wel iets kleins. Het lijkt me natuurlijk wel heel lastig, want het is niet altijd even leuk als het weer gebeurt dat jongens sneller op haar afstappen. Misschien is het handig om te kijken naar hoe zij zich mogelijk opstelt in vergelijking met jou; zo’n uitstraling hoeft niet zozeer iets positiefs te zijn. Iemand uit mijn voorgaande projectgroep oogde volgens veel jongens ‘makkelijk’ en zelfs ‘gewillig’, terwijl ze verloofd is; soms hebben jongens een verkeerde indruk door de manier hoe iemand zich kleedt of gedraagt.

Ik denk dat hoe meer je jezelf accepteert en hoe meer vrede je hebt met jezelf, dat je dan ook op een gegeven moment iets zal hebben van: Misschien stappen er minder jongens op me af, maar dat maakt me niet minder leuk. Zelf zou ik afvragen of ik wel zoveel aandacht zou willen van jongens en of het niet hinderlijk is. Kijk, als de aandacht die jij krijgt echt dramatisch anders is dan bij je vriendin, dan snap ik dat je twijfelt aan jezelf (“Waarom zij wel en ik niet?”), maar het zegt niet zozeer iets over jou als persoon. :slightly_smiling_face:

Onthoud, je mag er zijn en de hoeveelheid aandacht bepaalt niks. Het komt allemaal goed, want je maakt al verandering mee.

Bekijk het eens van de andere kant. Ze is je vriendin! Dus ze kijkt niet op je neer, of zo. Voor haar zijn jullie gewoon gelijk.
Maar doordat jij met die gedachten zit, is je uitstraling ook direct wat minder. Dus als je t gewoon andersom bekijkt zal t bete gaan.
(Tenminsten. Bij een vriendin van me wel xd)

Ik had dit ook bij een vriendin, maar dit was met een reden. Doordat ze al die aandacht kreeg/zocht, verwaarloosde ze haar relatie met mij. Daarom was ik altijd jaloers op al die aandacht en ben ik daar boos om geworden.

Als het puur is omdat zij het toevallig op een gebied beter heeft, kan je niks doen dan het haar gunnen. Als ze zich belangrijker voelt dan jij en als jij dan hartstikke jaloers wordt, dan mag je pas actie ondernemen.

Hoi, ik kom even met een iets ander verhaal, want dit is mij ook overkomen maar dan andersom. Deze vriendin was een prachtmeid maar onzeker. En uiteindelijk heeft dat en haar jaloezie onze vriendschap verpest.

Het is gewoon een nare situatie :frowning_face: Want als de jaloerse is het vervelend: je wilt niet jaloers zijn, je wilt het de ander gunnen maar toch lukt het ergens niet. Maar voor de ander is het ook niet leuk: je kunt eigenlijk niks goed doen. Bijna niks helpt. Ik probeerde veel complimentjes te geven, te benadrukken dat ze harstikke mooi en leuk was, maar uiteindelijk betekende die aandacht van jongens, vooral bij het uitgaan, meer dan wat ik voor haar kon doen. En dat was dus een knelpunt.

Uit mijn ervaring: een keer erover praten. Bij mij ging het daar mis, maar dat kwam waarschijnlijk omdat ik degene was, die er voorzichtig over begon, mogelijk kwam dat arrogant over. Ook al was dat natuurlijk nooit zo bedoelt, ik zag gewoon dat er iets mis tussen ons ging en wou erover praten.
Dus misschien beter als jij er een keertje over begint? Ik had het toen zeker op prijs gesteld en had echt mijn uiterste best gedaan om te helpen. Maar in plaats daarvan ging het bij ons mis en reageerde zij defensief.

En wat je ook doet: asjeblieft, niet passief aggressief gaan doen om je beter te voelen. Dit deed deze vriendin destijds en dat heeft me diep gekwetst. Als er een jongen op me af was gekomen, ging ze ook aandacht van diezelfde jongen proberen te krijgen (en dan ook echt flirten, niet gewoon zichzelf voorstellen), of van die vervelende opmerkingen maken die dubbel te interpreteerbaar zijn (ow, je ziet je borsten wel goed he… in dat topje *trekt afkeurend gezicht*) om mij onzeker te maken.

Geef je vriendin asjeblieft niet het gevoel dat er wat mis met haar is. Gewoon laten blijken dat je het leuk vind om tijd met haar door te brengen en die aandacht van jongens? die is veel minder belangrijk. Jij bent harstikke leuk en dat weet je, wat meer of minder aandacht van jongens pffft maakt toch niet uit!
Maar ik zie wel dat jij een betere vriendin bent dan de mijne destijds. Je wilt het proberen, je wilt het haar gunnen, je wilt er aan werken, je zet je vriendschap boven die jongens, je zit een stuk beter in je vel. Ik denk dat het wel goed komt met jullie…

sorry voor het lange verhaal!!

Herkenbaar… ik had zelfs een periode waarbij ik dacht dat m’n vriendin mij expres meenam tijdens het uitgaan, omdat ik niet knap ben en dus alle aandacht naar haar ging…

Het gras is altijd groener aan de overkant.

Volgens mij is dit voor velen herkenbaar. Ik had er zelf ook last van, maar dan wel 4 jaar terug ofzo. Toen ik echt in de puberteit zat. Dan vergelijk je je sowieso snel met anderen. Mijn beste vriendin kreeg ook net wat meer aandacht van jongens en daar was ik ook jaloers op.
Ik vond het ook vreselijk irritant want het is je beste vriendin en je wil het helemaal niet, maar het komt vanuit je onderbuik gevoel ofzo :stuck_out_tongue:… Bij mij ging het wel snel weer over, vooral toen ik zelf een vriend kreeg.
Je wil er aan werken en dat geeft wel aan dat je een goede vriendin bent. Succes!

Jep, super herkenbaar. Kan je niet zoveel aan doen, je gaat er in ieder geval goed mee om. Vind voor jezelf ook leuke dingetjes zodat jíj ook er supersexy uitziet met uitgaan haha!

bedankt voor jullie reacties allemaal!

maar faultlessly je moet helemaal niet zeggen dat je niet knap bent!
iedereen ziet er toch anders uit en is mooi op zn eigen manier;o

en junami, vind het wel een goed verhaal hoor en zou idd nooit mijn vriendin een slecht gevoel geven! zou het amper kunnen om te zeggen dat haar iets niet leuk staat ofzo, of ze moet echt wat raars aan hebben bijvoorbeeld maar dan zegje het om te helpen haha! maar zo ver met de jaloerse gedachtes gaat het ook niet en zou het ook nooit komen!

Ik snap het wel.
Ik was ook altijd jaloers op mijn beste vriendin.
Maar dat was en is nergens voor nodig.
Nu besef ik me dat we beide kwaliteiten hebben om te zijn wie we zijn.
Dus kijk niet tegen haar op, maar wees blij dat je anders bent en zoals je bent.