Jaar overdoen of niet?

Hey,
Ik zit nu voor mijn 4e jaar op het vwo. Dit is mij altijd redelijk goed afgegaan, maar sinds dit jaar heb ik veel last van vermoeidheid en hoofdpijn. Daardoor heb ik veel lessen niet kunnen volgen en moet ik best veel toetsen inhalen van toetsweken. Ik heb een aantal onderzoeken bij de psycholoog gehad en op school helpen ze mij ook met oplossingen zoeken. Ik merk alleen dat het me steeds allemaal te veel wordt. Dan huil ik snel en heb ik heel vaak een gevoel van stress, dan lukt mij niks meer en lig ik het liefste in bed.

Maar goed. Op school hebben we het er al vaker over gehad om een jaar over te doen. Dus of 4 vwo, of naar 4 havo. Zo zou ik wat meer rust krijgen en kunnen focussen op mijn gezondheid. Maar ik zou toch het liefste willen doorzetten en naar 5 vwo gaan en later naar de uni. Dit heb ik altijd al in mijn hoofd gehad dus ‘faal’ ik voor mijn gevoel als ik havo zou doen. Ook kom ik liever niet in een klas met jongere leerlingen, aangezien ik mij nu al ouder voel dan klasgenoten van mijn leeftijd. Heeft iemand hier misschien ook mee te maken (gehad), en heb je tips? Of iemand die advies heeft? Dat zou mij denk ik best kunnen helpen. Ik hoor het graag!

Groetjes, Yarissa

Als je naar de uni wil zou ik toch proberen om 4 VWO over te doen of als je nog wel goede cijfers hebt naar VWO 5. Een vriend had last van depressieve gevoelens en mocht het 6e jaar in twee jaar doen. Een verlengt examen.
Ik zou met je mentor overleggen en alle opties uit laten leggen. Een jaar over doen is helemaal niet erg. Dat je klasgenoten wat jonger zijn moet je proberen van je af te zetten. Je zit in de eerste plaats voor jezelf op school.
Heb je nog wat gehad aan psychologische begeleiding? Wat is de reden dat het minder gaat?

Bedankt voor je reactie. Ik ben door de dokter doorverwezen naar de psycholoog omdat ik er best veel mee zit dat ik zo vermoeid ben. Veel dingen die ik eerst leuk vond kosten me nu meer moeite of vind ik zelfs niet leuk meer. Het liefste lig ik de hele dag in bed te slapen en ik moet erg mijn best doen om naar school, werk en training te gaan. Ze zijn nu bezig met onderzoeken en we wachten op uitslagen.

En over het jaar overdoen. Ik denk dat ik omdat ik nu niet erg lekker in mijn vel zit, het lastiger vind om nieuwe contacten te beginnen. Ik ben sowieso niet perse een super druk persoon, maar door dit alles ben ik steeds meer in mijn eigen hoofd gaan zitten als je snapt wat ik bedoel. Ik heb vriendinnen en een lieve vriend die me zoveel mogelijk helpen met alles, maar ik ben bang dat ik in de totaal andere klas niet snel nieuwe ‘vriendinnen’ maak waardoor ik me niet op mijn plek voel.

Realiseer je goed dat dit een periode is, het gaat ook weer over. Je energie komt weer terug, zo ook het genieten. Ik ken een heleboel jongeren die hetzelfde meemaken. Je bent niet alleen.
Dikke knuffel en ik hoop dat je snel uit deze vervelende periode komt.

Dankjewel!

Ik zou er altijd voor kiezen om te doen wat het goed is voor jouw mentale gezondheid en daarbij proberen dat ‘falen’ uit te zetten. Ik herken de dingen die je zegt en dat is voor mij de reden geweest om van 2VWO naar 3HAVO te gaan en dat is een hele goede keuze geweest voor mij, eindelijk had ik weer rust en was er weer ruimte voor leuke dingen. Ook nu op het HBO heb ik mijn tweede studiejaar gespreid gedaan, wederom een keuze die ik absoluut nogmaals zou maken.

Ik heb een jaar geleden een autisme diagnose gekregen, op mijn 23ste. Kijkend naar de dingen die je schrijft zou ik die in mijn achterhoofd houden: de diagnose wordt bij intelligente dames nogal eens gemist (al is wat jij schrijft natuurlijk te weinig om een diagnose op te kunnen bouwen, naast dat ik dat niet eens mag). Sterkte ermee in ieder geval!