Jaar opnieuw doen door klas

[i]Ik ben dit jaar begonnen met een nieuwe opleiding, een opleiding die ik gelukkig wél leuk vind.
Voor deze opleiding heb ik al een andere opleiding gedaan, maar dat jaar is voor niks geweest omdat ik erachter kwam dat die opleiding totaal niet bij mij paste.
Het probleem is alleen nu, ik vind de opleiding leuk, de stage leuk, maar de klas is een drama.
Ik zit dus nog twee jaar met deze klas opgescheept.
Ik heb geen vriendinnen in de klas en zit altijd alleen, ook in de pauzes en tussenuren. Het voelt verschrikkelijk.
Ik heb dit misschien ook wel een beetje aan mijzelf te danken, doordat ik door mijn depressie (die door deze klas is ontstaan) mij het hele jaar afgezonderd heb.
Ook ben ik heel vaak afwezig en dit zou de enige reden zijn waarom ik misschien niet door ga naar het tweede jaar. Wat ik niet zo heel erg zal vinden, omdat ik mij echt ongelukkig voel in deze klas.
Ik wil natuurlijk niet zeggen dat als ik volgend jaar in een nieuwe klas kom, niet meer alleen zal zijn. Maar ik zou dan graag een betere start maken en mij socialer opstellen en mijzelf minder af zonderen, waardoor hopelijk mijn schooljaar wel gezellig zou kunnen worden.
Dit kan niet meer in mijn huidige klas omdat de groepjes zijn gevormd en ik duidelijk het buiten beentje ben geworden.
Ik weet echt niet wat ik moet doen. Door gaan in deze klas en nog twee jaar ongelukkig en alleen zijn? Maar wel een jaartje eerder klaar zijn.
Of, opnieuw starten en (hopelijk) wel een gezellige klas krijgen…

Bedankt voor het lezen,
xx[/i]

weggehaald

Is er niet een mogelijkheid om naar een andere klas te gaan? Of andere school eventueel?

Ik heb precies het zelfde probleem, ik ben ook het buitenbeentje van de klas geworden en ik heb ook depressie opgelopen door mijn klas (had depressie nu niet meer) Het valt niet mee hè. Het beste wat je kan doen is met de mentor praten, je kunt dit alleen of met een ouder of met een vriendin doen, als je wilt. Heb je al tegen je ouders verteld, of weten je ouders het al?
Ik denk dat je beter over kan gaan (met een andere klas) want je wilt echt niet blijven zitten en dan de oudste zijn van de klas. Dit heeft niks te maken met vriendschap, maar kinderen kunnen dan wel een beetje kinderachtig zijn.

Ik neem aan dat je depressie door een psycholoog is vastgesteld en wordt behandeld, kan je met diegene niet overleggen over wat je nu het beste kunt doen? Diegene kan ook jouw school contacteren.

Wat maakt de klas nou uit? Je doet een opleiding die je leuk vindt, zodat je later een baan kan zoeken in een vakgebied dat jouw interesses heeft en dat zou jouw prioriteit moeten zijn. Niet of je wel of niet alleen zit in de pauzes. Daarnaast is blijven zitten geen garantie dat je volgend jaar opeens wel vrienden krijgt, dan heb je alleen maar een jaar vergooid. Mijn advies is dan ook om door te gaan met de opleiding, je niets aan te trekken van anderen en misschien een hobby, baantje of vereniging op te zoeken waar je nieuwe mensen leert kennen. Dan loop je geen vertraging op, doe je er wat leuks of nuttigs naast school en heb je de kans om nieuwe mensen te ontmoeten en te werken aan je sociale vaardigheden (die je later weer kan toepassen op je studiegenoten).

Kun je niet vragen of je in een ander klas mag? Of desnoods naar een andere school? Een jaar overdoen vanwege je klas zou ik iig echt niet doen, je studeert voor je eigen toekomst.