jaar (high school) in het buitenland.

heee!
ik wil misschien na dit jaar een jaar high school in amerika gaan doen, maar ik ben nog heeel erg aan t twijfelen of ik t wel moet doen…
is er hier misschien iemand die een jaar in het buitenland heeft gezeten? niet per se high school maar gewoon, een jaar uit nederland weg.
want ik vraag me af hoe dat is met mensen missen, en hoe je de keuze hebt gemaakt om uiteindelijk wel/niet te gaan.
xx

nou k wil misschien als ik 16 ben ( dat is over 2 jaar ) mijn vwo afmaken op een kostschool in Engeland samen met mijn beste vriendin, omdat ik vooral in Engels beter wil worden :S, maar k ben best bang dat ik al mijn vrienden gaa missen & alles hier laat ik het zo maar zeggen :stuck_out_tongue:. Sorry aan dit berichtje heb je niet heel veel. :wink:

haha ja , daar zit ik dus ook mee ;p
maar toch bedankt :slightly_smiling_face:

Het lijkt me echt stoer om zoiets te doen! Maar dan zou ik geen high-school willen doen, maar universiteit (ik doe nu VWO). Bijvoorbeeld in New York, aan NYU of Colombia University of misschien in Boston. Maar ik weet niet of ik daar dan voor vier jaar zou willen zitten, of dat ik dan alleen mijn master doe. Maargoed, ik weet niet of ik dat wel allemaal aankan, om weg te gaan enzo. Het lijkt me in ieder geval wel erg leuk =D.

ja universiteit lijkt mij écht te moeilijk, ik doe nu havo en ik weet zeker dat ik dat echt niet ga halen;p
en 4 jaar vind ik zeker te lang!

lijkt me echt super alleen durf het niet =S

1 ding; DOE HET!
Ik wil het ook doen maar het ligt eraan of ik word aangenomen op de theaterschool of niet, als ik niet word aangenomen doe ik het een jaar. Anders ga ik toch voor de theaterschool.

Maar je moet het echt doen het is de kans van je leven echt me moeder zegt in het begin krijg je een tijd dat je iedereen gaat missen maar dan moet je ze vooral niet bellen je moet er gewoon van genieten enzo (ze is zelf au-pair geweest)

Het is gewoon een kans die je nooit meer krijgt en het is zo fantastisch om mee te maken je leert erbij gewoon jezelf kennen enzo en je word er supervolwassen van.

Ja als ik kon kiezen zou ik het zeker doen! Anders heb je er over 10 jaar spijt van…

XXX

Doe het nou je het nog kan!
Ik wou zoiets zelf eigenlijk ook doen, maar ik loop vast aan een regel dat ik het moet doen voor mijn 18e, maar dat kan ik niet omdat ik dan mijn examens stop zou moeten zetten wat ik dus niet mag x] :S

hoe kom je op high school enz?

Ik ben nu ‘nogmaar’ 14, maar als ik m’n middelbaar beëindigd heb (ik woon ik België dus ik denk dat jullie in Nederland dat het ‘hvo’ noemen :anguished:? ) is het mijn droom om dan een jaar naar amerika te gaan. Het was zelfs een voorstel van mijn mam dus van haar heb ik al toestemming :relieved: .
Daar studeren is de beste mogelijkheid, maar je moet weten dat daar in Amerika een heel ander onderwijssysteem is dan in Europa: Als na dat jaar studeren in Amerika terug naar Europa komt moet je , denk ik toch (dat is hoe ik het vernomen hebt), best beginnen met het 1ste jaar hogeschool of universiteit of wat je ook wil doen omdat hier het systeem dus heel anders is. Het jaar in Amerika studeert, doe je best in een richting die je later in Europa ook wil volgen; da’s altijd goed om ervaring op te doen.
Als je echter niet naar Amerika gaat om te studeren, kan ik je niet zoveel helpen. Het enige dat ik daarover ‘weet’ is dat veel meisjes er voor kiezen om dan au-pair te worden. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat je in een goed gezin terechtkomt, natuurlijk. :thinking:
Voor meer info kan je op internet zoeken naar organisaties die je daarover kunnen inlichten. vb. www.yfu.nl is echt een goeie site.
Veel succes !

het lijkt me leuk om te doen.
maar je kan altjd nog bellen en smsen met je vrienden, en ze kunnen op bezoek komen.
en je kan een afscheidsfeest geven.

In het begin mis je mensen wel, maar je maakt daar zoveel mee dat je dr t meest van de tijd niet aan denkt… en gelukkig hebben we e/mail, skype, telefoon, sms, internet en gewoon pen en papier… contact houd je toch wel!

ja, ik denk dat ik t wel ga doen!
ben idd ook bang dat ik spijt ga krijgen als ik t níet ga doen. maar ben nu vooral bang voor t missen van vrienden en familie enz en toch dat ik de verkeerde keus maak op de een of andere manier.
maar au-pair is een ding wat ik zéker niet wil. k heb gewoon niks met kinderen;p
xx

DOEN! Mijn oudste zus ging een jaar, en vond het GEWELDIG! Ze wilde niet terug naar Nederland(toch gedaan x’)) Mijn andere zus gaat volgend jaar voor een jaartje naar Highschool. Gewoon DOEN!

Trouwens, yfu is een orginatie waarmee mijn zussen ook mee gegaan zijn/gaan. :grinning:

ja? en is zij ook naar amerika gegaan? en welke staat dan enzo?
hm ja heb eigenlijk een heleboel vragen dan aan haar zeg maar maar kom er ff niet op ;p
xx

Uhm, ze ging naar Montana(Je kan niet kiezen, jij word gekozen :wink:) En oja, naar Amerika ja!

Hmm… Ben zelf op stage geweest in het buiteland voor een half jaar. Als je snel mensen mist kan ik je het afraden, want heb nl veel verhalen gehoord over mensen die teruggingen… Zelf mis ik niet snel iemand, en idd veel contact mee gehad toen ik daar zat. Je krijgt gewoon je eigen leventje daar.

Als je beter engels wilt leren kan je natuurlijk ook gewoon een engelstalige opleiding doen in Nederland. Die zijn er nl. ook genoeg. En kan je daarna nog kijken of je nog voor een jaar weg wilt ofzo. Zelf doe ik ook een engelstalige bachelor opleiding in toerisme, en ja, daarmee ga je dus ook leuk elk jaar weg, maar buitenland stage van halfjaar is dus verplicht. Maar ik heb erg genoten kan ik zeggen.

Veel succes iig!

BTW, even vergeten te meldden:

Er is ook de mogelijk om een jaar highschool te doen. Hierbij kan je dan zelf je vakken kiezen dat ik weet. Maar bij zo’n highschool heb je inderdaad een selectie. Dat houdt in dat je volgens mij 3 testen af moet leggen. Eentje is sowieso voor het niveau van je Engels want indien dit onvoldoende is wordt je dus al gewijgerd. Een andere is volgens mij gewoon persoonlijkheidstest ofzo… en je had nog wat geloof ik… Maar ik weet niet of dit voor alle high-schools geldt. En BTW je puntenlijst kan ook erg belangrijk zijn voor high-schools, hoe hoger hoe beter. Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt. Kzou zeggen, google even.

CIao!

Je leeft maar 1 keer… pak wat je pakken kan :wink: