Jaar 1 over doen?? HBO

Hoii!!
Ik heb even een vraag. Omdat ik dit jaar niet echt kon focussen op mijn study wil ik graag het eerste jaar over doen.
Maar nu heb ik ergens gelezen dat dat niet kan en als je het eerste jaar niet haalt dat je dan van school af moet. Is dat waar of kun je het eerste jaar wel over doen?

Voor zover ik weet, mag je het eerste jaar niet over doen als je je studiepunten niet hebt gehaald. Je mag wel een opleiding kiezen van dezelfde academie, maar niet dezelfde opleiding. Ik weet niet wat voor redenen jij hebt dat je je niet kon focussen op je studie, maar misschien kan je een verzoekje indienen bij de commissie? Ik weet niet of ze dan kunnen regelen dat je nog een jaar mag proberen, maar je kan het altijd even opzoeken.

Bij ons mag dat als je voor een bepaalde tijd stopt met je studie. Twee meisjes uit mijn klas doen het eerste jaar nu over.
Ik zou informeren bij jouw school hoe dat zit.

voor zover ik weet is dat 1 februari

Ben bang dat als je je BSA (bindend studie advies) niet haalt je per direct aan het einde van het jaar moet stoppen met die studie. De hogeschool schrijft jou vanzelf dan uit omdat je niet meer aan de ‘toelatingseis’ voldoet. Hoeveel EC je moet halen voordat je veilig bent hangt van je opleiding af. Dat staat vaak wel ergens vermeld. Het jaar daarop kan je dan niet meer naar dezelfde school voor dezelfde opleiding. Je kan wel dezelfde opleiding bij een andere school gaan volgen. Alleen als je een hele goede reden heb (ouders overlijden of krijgen een ernstige ziekte, scheiding familiedingen) kan je misschien uitzondering vragen bij de commissie van jouw school.

Oke bedankt voor jullie reactie!
Ik heb een mailtje gestuurd naar iemand die er over gaat.
Mijn vader is vorig jaar overleden en daarom ging het ook niet goed op school.
Ik hoop echt dat het kan!
Ik kan het eerste jaar nu nog wel halen dus daar ga ik nu voor en hopelijk haal ik het maar ik wilde dit voor de zekerheid even weten

Als je jaar 1 niet haalt krijg je in de meeste gevallen bnsa. Ik had dit probleem ook, een docent adviseerde mij om me nu uit te schrijven en voor september weer aanmelden. Zo heb je geen bnsa en voor de vakken die ik wel heb gehaald kan ik vrijstellingen aanvragen. Wel is het handig om ne voor 1 mei weer te gaan aanmelden imv studiekeuzecheck, ben je voor 1 mei ingeschreven dan moeten ze je accepteren ookal komt uit de studiekeuzecheck negatief advies…

Zolang je je BSA haalt kan je gewoon verder naar het tweede jaar. Het missen van een paar eerstejaarsvakken is niet erg. Die kan je dan in het tweede jaar herkansen. Voor het einde van het tweedejaar moeten wel alle 60 EC’s van het eerste jaar binnen zijn.

@Diamond, ik denk dat ze bij jou op school niet zo moeilijk doen, neem ik aan, als je ze even uitlegt wat de reden is van je eerste schooljaar.
Ik zou even een gesprekje inplannen met een studie-adviseur/coördinator ofzo en jouw situatie even voorleggen.

Het lijkt me heel sterk dat ze dan blijven volhouden dat dit niet mogelijk is. Bij mij op de universiteit hebben ze me juist aan alle kanten proberen te helpen toen ik afgelopen jaar hetzelfde meemaakte met mijn moeder.
Succes in elk geval, ik duim met je mee!

Dat ligt aan de school(opleiding?) bij ons mag je zelfs in het 3e en 4e jaar nog dingen van het 1e jaar herkansen. Ik ken een jongen die nu in de 3e zit en nog iets van het 1e jaar aan het herkansen is.

Wel goed dat je het nu al gaat aangeven want hoe langer je wacht vaker hoe moeilijker ze erover gaan doen.

Bij alle Windesheim opleidingen geld die regel in ieder geval wel. Lijk mij erg vervelend als je in het 3e jaar zit en nogsteeds een eerstejaarsvak moet haha.

In principe is het zo dat je jaar 1 niet over mag doen op dezelfde school en opleiding. Alleen als je voor 1 februari stopt mag dat wel. Er zijn wel uitzonderingen natuurlijk. Als ik je reden lees denk ik dat je het jaar wel opnieuw mag doen. Bij mij mag iemand leerjaar 1 opnieuw doen. Diegene mag zelfs alle behaalde studiepunten houden.

Probeer nog even je best te doen en wie weet haal je jaar 1 nog.

Dit, als je een goede reden hebt waarom het in het 1e jaar niet lukte, laten ze je alsnog door ookal heb je niet genoeg studiepunten. Het overlijden van een ouder is een héle goede reden.

Dat is echt uitzonderlijk, bijna overal moet je je propedeuse halen binnen 2 jaar.

Bij mij op school is het zo dat als je stopt voordat je je BAS krijgt, kan je het jaar erna weer het eerste jaar doen. Als je die BAS gekregen hebt, kun je niet meer opnieuw het jaar doen.