israel of palestina?

wie heeft volgens jou gelijk en waarom?

Palestina

Ik heb die oorlog nooit goed begrepen.

Geen van beide.

Palestina.

Waar twee vechten, hebben twee schuld. Doch, na mijn PWS erover gedaan te hebben, zeker Palestina.

De joden in Israel zeggen dat volgens de Bijbel Israel het beloofde land is, en dus voorbestemd is voor joden. Echter, joden en moslims wonen al heel lang gezamenlijk in dat gebied. Al heel erg lang zijn de joodse Israëliërs bezig met het verdrijven van moslims. Zo ontstond er een scheiding tussen Israel (joden) en Palestina (moslims).

Althans, dat is wat ik er van begrijp.

Eindelijk een niet-ingewikkelde uitleg! Ik had op internet al wat gezocht maar dat was zo overdreven uitgebreid. Nu ik het wat beter begrijp zeg ik toch dat de joden in fout zijn, maar geen van beiden heeft echt gelijk.

Ik heb hier ooit een betoog over moeten schrijven. Ik kies geen partij, ze zijn beide slecht bezig geweest. Je kunt hier trouwens geen kleine samenvatting over maken.

En oh het westen heeft ook schuld.

Ongeveer, niet helemaal;
De moslim’s woonden in Palestina. De joden geloofden echter dat daar het beloofde land Israël lag, en zijn erheen verhuist. Volgens hen hebben zij het goddelijke recht om daar te wonen/ stad over te nemen. De Palestijnen zien het echter anders, die vinden dat het hun land is, waar ze eeuwen recht op hebben en de joden er niet zomaar bij kunnen wonen. (Of op, ze hebben soms gewoon hele gebouwen zonder afspraak boven op de Palestijnse gebouwen gezet)

Hier een incomplete, ongelofelijk gesimplificeerde samenvatting.

Wie er als eerst in Israel woonden, zal een eeuwig discussiepunt zijn. Maar ik denk dat het meer correct is om te zeggen dat ze er samen woonden, dan te zeggen dat moslims er eerst waren. Ik vind dat hele ‘ik was er eerder dus lekker puh’ überhaupt een beetje kinderachtig, en naar mijn mening, totaal niet relevant.

Ze doen allebei moeilijk.
En ik ben misschien wel heeel erg naief, maar ik heb toch zoiets van ‘ga gewoon rond de tafel zitten, stel je even niet zo aan en verzin een oplossing.’
Pff. Gedoe.