Israël bant te dunne modellen.

Israël bant te dunne modellen

[i]Israël is sinds gisteren het eerste land met officiële wetgeving omtrent te dunne modellen. Het is natuurlijk een bekende vete in modeland, want hoe bepaal je wat kan en wat niet? Israël heeft een interessante tactiek ontwikkeld: modellen moeten namelijk bewijzen dat ze een BMI van 18.5 of hoger hebben.

Hoe de modellen hun BMI moeten bewijzen? Door een medisch rapport - dat maximaal 3 maanden oud (!) mag zijn - te laten zien bij elke casting en/of photoshoot. Een behoorlijke taak dus om te zorgen dat je medische files constant up-to-date zijn. Daarnaast moeten alle advertenties en publicaties met beelden van dunner gephotoshopte modellen in Israël dit vanaf nu melden.

Wij zijn helemaal voor het idee om het heersende ideaalbeeld van (te) dunne modellen om te zetten naar een realistischer beeld - maar wat als je nou echt van nature een BMI onder de 18.5 hebt? Zo heeft het Israëlische topmodel Adi Neumann laten weten dat ze door deze regeling in eigen land niet meer aan de slag zou kunnen omdat ze een BMI van 18.3 heeft - terwijl ze gezond eet en beweegt. Beter zou zijn volgens haar en andere critici om modellen te onderwerpen aan een test om te onderzoeken of ze een gezonde relatie met eten hebben.

De nieuwe wetgeving geldt overigens alleen voor beelden gemaakt in Israël zelf - buitenlandse bronnen blijven ongecensureerd. Daarom zal het moeilijk zijn om te meten of de wet een positieve invloed zal hebben op het zelfbeeld van Israëliërs. Wij betwijfelen het eerlijk gezegd, ondanks dat we het een goed initiatief vinden.[/i]

http://www.fashionscene.n…_l_bant_te_dunne_modellen

Wat vinden jullie? Goed/(On)realistisch, belachelijk en/of …? En waarom? Moeten ze het in Nederland/België/andere landen ook verbieden? Ik wilde het even delen omdat ik het eigenlijk wel een apart vond.

Ik vind het goed! Ik zie zo vaak uitgemergelde modellen… Modellen moeten natuurlijk kleden verkopen, maar op een dun lijf hangt alles als een zak, ik vind het gewoon niet mooi en eng.

Ik vind het een goed initiatief.
Voor modellen die van nature dus een laag BMI hebben zou een uitzondering gemaakt worden en die zouden individueel onderzocht moeten worden.

Had ik al van gehoord, en vind het echt een goed idee!
Ze moeten het in de rest van de landen ook doorvoeren vind ik.

Ik vind het raar.

BMI zegt absoluut niks trouwens… vriendin van mij is officieel obees als ze naar haar BMI kijkt, terwijl dat absoluut niet het geval is en een ander meisje wat ik ken heeft een BMI van 14.5 ( dat is echt laag…) en ziet er normaal uit… dus hangt ook allemaal van je bouw en botten en alles af niet alleen gewicht en lengte… kunnen ze beter naar vetpercentages kijken…

Hier ben ik het mee eens.
Al geldt een BMI pas vanaf een bepaalde leeftijd. Het is een goede manier om te kijken of je fit bent voor volwassenen. Veel modellen zijn echter nog geen 18. Dus daar zou het niet voor gelden.

Ja ik hoorde het al.
Heel goed vind ik het!!

Ik vind het goed om iets te doen aan eetproblemen en te dunne modellen en ook aan het ideaalbeeld dat heerst. Maar ik denk niet dat dit de goede manier is. Stel dat die modellen nou een paar kilo aankomen, dan kunnen ze voortaan alleen nog in Israël werken want voor het buitenland zijn ze dan ‘te dik’. Bovendien zijn er ook modellen die van nature dun zijn. Of door een ziekte, zoals de ziekte van crohn. Ik denk dat die meer moeite moeten doen om te balanceren op die 18.5 bmi dan wanneer ze op het gewicht blijven dat ze hebben.
En ik heb zelf ook geen bmi van 18.5, terwijl ik heel gezond (en genoeg) eet. Ik zou ook echt niet weten hoe ik moet aankomen, en sterker nog,hoe ik dan op dat gewicht zou moeten blijven.

Maar als het alleen voor volwassenen geld, is het misschien al een ander verhaal. Want dan worden de meeste meiden vanzelf wat zwaarder.

Ik ben echt heel blij om dit te horen. Het gaat de goede kant op.

Ik vind het een goed iniatief!

Wat als je nou 18.3 BMI hebt … ? als je 1.60 m. bent kun je toch ook geen model worden.

Ik snap het wel ja.

Ik weet niet of ik dit zo goed vind. In principe is het een mooi initiatief om het schoonheidsideaal te veranderen, maar er was laatst toch een discussie gaande over of BMI wel bij iedereen ‘eerlijk’ is en iets over dikheid zegt? Omdat het maar een getal is. Ik weet niet of je uit zo’n getal kunt halen of iemand er gezond uitziet of niet.

Eindelijk, dit moet gevierd worden met taart, heel veel taart. :grinning:

Ik vind het echt super goed nieuws! Ik hoop wel voor de modellen die gewoon erg tenger gebouwd zijn en niet een bmi van 18,5 kunnen halen maar wel gezond zijn, dat zij ook een gezondheidsverklaring kunnen krijgen. Maar te dunne modellen zijn geen goed voorbeeld voor andere vrouwen. En al helemaal niet voor jonge meiden natuurlijk.

Bij sommige shows moeten modellen van tevoren ook op de weegschaal. Chanel volgens mij. Maar dat zijn geen shoots.

slecht
controleer gewoon of ze genoeg vitamines en ijzer enz binnen krijgen dan

Ik vind dat gezeur van ‘als een model een BMI onder de 18 heeft maar ze is wel gezond dan mag ze gewoon model zijn’ een beetje raar. Als model heb je je aan maten en richtlijnen te houden, vrouwen van 1,60 zijn te klein om model te zijn, vrouwen met een bmi van 16 zijn vanaf nu in Israel gewoon te dun om model te zijn. Dan kan je het gemeen vinden, maar zo zit de hele modellenwereld gewoon in elkaar.

nee want dit heeft niks met uiterlijk te maken maar met gezondheid en als je lager dan 18,5 hebt maar wel gezond bent slaat dat nergens op

Daar heb je gelijk in.