Islamitische vriend

Hallo.
Ik ben 17 jaar en ik heb nu bijna anderhalf jaar een vriendje die moslim is. Ik zelf ben opgevoed zonder geloof. Hij zelf is niet zo streng moslim. Zijn moeder ook niet maar zijn vader is wat ouderwetser. Ik mag wel gewoon bij hem thuis komen en zijn familie accepteert me gelukkig. De laatste tijd praten we veel over het geloof. Als we een toekomst willen hebben (trouwen) dan wil zijn familie graag dat ik moslim word. Hij zelf heeft gezegd dat hij me ook wel zal trouwen als ik geen moslim word maar dat zou hem heel veel problemen opleveren.
Zelf twijfel ik over wat ik nou wil. Mijn ouders zijn er erg op tegen als ik moslim zou worden.

Ik zou graag tips willen hoe jullie hier mee om zouden gaan, of in contact komen met mensen die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt.

Hoe oud ben je? Want het is wel heel wat om hier al over na te denken…

Waarom moslim worden als je het zelf niet wil…

Moslimse, is dat serieus een woord?
Anyway, niet doen als je het zelf niet wil.

Je bent 17 jaar, je hebt nog een hele tijd om te bedenken wat je wilt.

Niet dat ik weet haha, islamitische is het eigenlijk :stuck_out_tongue:

OT: geen moslim worden als je er zelf niet achter staat.

Haha ik heb t al veranderd :stuck_out_tongue:

Maar t is niet zo dat ik geen moslim wil worden. Ik ben bang voor de reacties van mijn ouders als ik het echt ‘officieel’ word. (Ik eet al een half jaar geen varkensvlees meer en weet het een en het ander van het geloof af wat mijn vriend me heeft verteld en geleerd) Maar hierdoor zijn ook mijn ouders begonnen met opmerkingen te maken dat ik in een moslim verander.

Ik weet gewoon echt niet wat ik zelf wil. Ik laat me tegen houden door me ouders om me er meer in te verdiepen denk ik. Het zou fijn zijn als mensen hun ervaringen met mij delen zodat ik misschien iets meer een idee krijg van wat ik nou eigenlijk wil.

Je moet geloven in iets omdat JIJ erin gelooft, niet omdat ANDEREN tegen je zeggen dat je MOET geloven in wat ZIJ geloven.

Geen varkensvlees eten maakt je nog geen moslim (of jood). Bij mij thuis staat er ook zelden tot nooit varkensvlees op tafel omdat ik het niet eet, m’n moeder het niet lust en m’n vader te weinig eet om speciaal voor hem dan varkensvlees te halen. Ik eet geen varkensvlees omdat ik semi-vegetarisch ben (ik eet ook geen rund en ander rood vlees). Ik geloof namelijk dat rood vlees niet goed voor je is, niet zoals de bio-industrie het aflevert.

Als jij het idee hebt dat je wordt gedwongen om iets te zijn wat je niet bent dan moet je de relatie afkappen of in ieder geval niet trouwen.

^ Ik ben het deels met je eens dat enkel geen varkensvlees eten je geen moslim/jood maakt, maar het is welzeker een stap richting het volgen van de regels die het geloof heeft, mocht ze alle regels zo strikt mogelijk willen volgen. Ik snap je vergelijking daarom niet zo goed. Jij eet het niet wegens compleet andere redenen. Zij eet het niet juist vanwege het geloof. Niet dat dat haar moslima maakt, maar het is een stap in die richting.

Edit: Ik moet er wel bij zeggen dat ik persoonlijk de achtergrond van een geloof veeeeeeel belangrijker vind dan regels als geen varkensvlees eten enzo. Maar dat is persoonlijk I guess.

Je bent pas 17, dus je hebt nog genoeg tijd om er over na te denken. Neem in iedergeval geen overhaaste beslissingen en denk overal heel goed overna. Als je je bekeert tot het geloof, wat zijn dan de ‘regels’ voor jou? Zal je een hoofddoek dragen of niet, zal je mee doen aan de ramadan, hoe vaak zul je bidden op een dag? Enz.
Als je van je vriend houd en je oprecht een toekomst met hem ziet, en als je vanuit jezelf ook geïnteresseerd bent in het geloof vind ik het iets moois om te doen. Maar denk er nog wel heel goed overna.

Luister naar je gevoel. Wat wil je zelf?

De moeder van een vriendin van mij is ook moslima geworden omdat het zo makkelijker was om met haar man te trouwen. Zelf gelooft ze niet, die man gelooft ook niet zo streng, het was meer voor zijn familie. Ik kan me best voorstellen dat je zoiets zou doen, maar het ligt er ook aan wat jouw vriend van jou verwacht. Wil hij alleen dat je moslima word voor zijn familie of moet je ook echt gaan bidden en naar de moskee en dergelijke?

(Ik zal nu wel heel respectloos zijn tegenover geloof dat ik er zo tegenaan kijk.)

Je moet moslim worden als JIJ dat wil, niet voor je vriend. Ik heb wel vaker gezien dat meisjes moslim worden voor een jongen, en dan gaat het uit en veranderen ze weer in christen of wat ze ook waren voordat ze moslim werden.
Dit is niet gemeen bedoeld ofzo, maar ik vind dat je pas moslim moet worden als dat het gene is waar jij in geloofd.

Je zegt dat je twijfelt, bij twijfel NIET doen. Denk er goed over na… Wil je alleen moslim worden voor je vriend? Of wil je het zelf ook?

Het geloof is iets wat uit jou moet komen. Niemand kan je dwingen te geloven in iets. Als je er zelf 100% achter staat (Moslim worden of niet) kan niemand jou tegenhouden.

Je bent pas 17, ik zou nog zeker tot je 21 wachten om te bedenken wat je wilt. Je wordt moslim omdat je in Allah gelooft lijkt me, en niet omdat je met iemand wil trouwen die anders problemen krijgt.

Mee eens. Ik zou als ik jou was je eens goed verdiepen in de levenswijze en het geloof van de islam. Past dit wel bij jou? En ik hoeverre zou jij het door laten vloeien in jou leven? Je bent nog jong, denk er goed over na voor je beslist wat je uiteindelijk wil gaan doen.

Je moet jezelf bekeren, omdat jij dat wilt en jij je daar goed bij voelt. Je moet niet bekeren omdat het van hem of zijn familie in dit geval moet. Als ik jou was, zou ik boeken gaan lezen, en jezelf er meer in verdiepen en dan kijken of je wilt of niet.

Ik zie nergens staan “ik geloof in Allah en de Koran”

is het niet handig om daar mee te beginnen? Stoppen met varkensvlees eten maakt je geen moslima