is wikipedia betrouwbaar?

Hee meiden!
Ik heb een discussie met een vriend, hij zegt dat wiki betrouwbaar is en ik zeg van niet. Want er staat ook vaak info op die helemaal niet klopt toch?

Wie heeft er gelijk? (:

xx

ik gebruik het meestal wel voor werkstukken, volgens mij is het wel redelijk betrouwbaar, maar idd niet alle informatie, omdat mensen gewoon zelf pagina’s aan kunnen maken.

Helft denk ik wel

Het is niet betrouwbaar, iedereen kan er namelijk wat opzetten, zonder gecontroleerd wordt of de informatie werkelijk klopt.

Tegenwoordig is het best wel betrouwbaar hoor.

Idd, zo kan jij ook een artikel maken over dat een fiets op bezine rijd om maar wat te noemen zonder dat iemand het controleert :]

Tegenwoordig wordt het vaak wel gecontroleerd hoor. Het staat er altijd boven als iemand twijfelt aan de juistheid van een artikel. En als je naar de Engelse wikipedia gaat, kan je het daarmee controleren.
Leraren zeggen wel altijd dat wikipedia niet betrouwbaar is, maar ze zeggen niks over dat sites gemaakt door andere mensen ook niet betrouwbaar kunnen zijn :stuck_out_tongue:

Er staan bronnen bij… most of the time

Ja en nee. Er zijn een hoop professionals die er betrouwbare informatie opzetten, maar er zijn ook grappenmakers die er op onwaarheden tussen zetten.
Maar ik heb vernomen dat ze daar nu beter op letten.

Er wordt inderdaad tegenwoordig strenger op gecontroleerd en bepaalde artikelen mogen volgens mij ook niet zomaar aangepast worden.
(over WOII bijvoorbeeld - of dat is alleen op de Engelse wikipedia, maar iig er staan slotjes op bepaalde artikelen)
Maar niet alle informatie is even betrouwbaar.

Het schijnt tegenwoordig zeer betrouwbaar te zijn!
Ik heb een keer een onzinartikel aangemaakt om ze te testen ja shame on me over frixus fraxus=c² (een zogenaamde wiskundige vergelijking xd) ofzo, en die was na 3 minuten al verwijderd…

vaak merk je ook wel aan het taalgebruik of het om grappenmakers gaat of niet.

veel ervan is betrouwbaar, maar lang niet alles.
Als bron accepteren ze het niet (op school) .

Echt niet. Ik moest voor geschiedenis een keer iets opzoeken, toen had de ges. docent op wikipedia een foute beschrijving neergezet. Dat werd dus een onvoldoende en hij wist meteen wie het van wiki af had. Oeps.
Zelf heb ik ook ooit een keer iets veranderd, voor de grap, maar tijdje later was dat ook al weer recht gezet.
Dus heel leuk en handig zo’n site waar iedereen alles kan bewerken etc, maar vertrouwbaar, eh nee!