Is opkomend zangeres Sophie Straat te woke? (zingt over seksisme, woningcrisis, verkiezingen, racisme, etc.)

Sinds kort ben ik bekend met de zangeres Sophie Straat. Totaal niet mijn genre, maar ergens vind ik haar wel een grappig stemgeluid hebben. Ze zingt o.a. over seksisme en klinkt vrij progressief. Ik ben ook progressief, maar vind haar er wel heel ver in gaan moet ik zeggen.

Een liedje gaat over dat je moet stemmen op een vrouw vanwege haar vrouw zijn ( Zie youtube-link voor 1e liedje: https://youtu.be/0W10_ORUxs0). Blijft heel erg in je hoofd hangen en heeft wel een lekker deuntje. Of ik het helemaal eens ben met de boodschap ben ik nog niet over uit. Er zijn namelijk heel veel factoren om rekening mee te houden.

Het liedje genaamd “vrijheid, gelijkheid en zusterschap” vind ik wel ver gaan.
(Zie youtube-link voor 2e liedje: https://youtu.be/wRxmo__-WI4). Ik snap de boodschap maar vind het echt extreem uitvergroot en nogal ridicuul uitgebeeld, zeker met dat fake accent erbij.

Verder maakt ze nog meer van dit soort liedjes met controversiële onderwerpen. Aan de ene kant vind ik haar een interessante verschijning in de muziekwereld, aan de andere kant wat te woke. Hoe denken andere mensen over haar?

Bonus liedje over de woningcrisis: https://youtu.be/cBJAPQonXe8. Nogmaals, normaal echt niet mijn genre maar toch blijf ik het maar luisteren xD

Ik heb eens de tekst gelezen van dat tweede nummer.

De AZC’s zijn al lang verleden tijd
Zou fijn zijn toch? Als ze niet meer nodig waren?
De dealer heeft alleen maar biologisch kwaliteit
In Rusland kan je zijn wie je eigenlijk wil zijn
Onhaalbaar maar zou fijn zijn
En in de Champions League finale mag hij zoenen met een hij
Zou ook fijn zijn ja

De jungle in Brazilië daar komt niemand ooit meer aan
Gelukkig, grotere kans dat we over zoveel jaar nog bestaan met zijn alleen
De koeien en de varkens hebben ook recht van bestaan
Ik ben niet tegen vlees eten, maar zoals het nu gaat is inderdaad belachelijk
De VVD zal nooit meer op een voetstuk staan
Klinkt goed, maar dat heeft heel Nederland inmiddels door
En Prins Bernhard heeft alleen nog maar een heel klein huisje op de maan
Top, misschien eindelijk betaalbare woningen voor starters

In Afghanistan gaan vrouwen naar de universiteit
Wat is hier te woke aan? Dit gaat gewoon om vrouwenrechten
Heel Texas kent abortus met een buddy aan je zij
Juist. Abortus doe je niet voor de lol, dus beter veilig en met een vertrouwd iemand
Op de westelijke oevers is de oorlog reeds voorbij
En de Sionkerk in Urk sluit haar deuren voor altijd

Niemand heeft hier ooit gehoord van kinderbijslag
De ijsbeer op de noordpool loopt rond met een grote lach

Ik vind de tekst niet zo’n drama eigenlijk.

Woke zijn is een commercieel product, net als ‘biologisch’ en andere stromingen die uit een bepaald idealisme zijn ontstaan, maar daarna door de commerciële wereld zijn opgepakt om geld mee te verdienen. Vaak worden dit soort artiesten (ik ken haar zelf niet) gemaakt met een zeer uitgedachte PR strategie met bijbehorend imago. Altijd al zo geweest.

Is dat erg, nee als de muziek je aanspreekt gewoon van genieten. Soms laat het je denken, soms niet, hoeft ook niet.

Ik denk ook dat er genoeg artiesten zijn met een boodschap vanuit het hart. Of iets te woke is, dat bepaal je zelf.