Is Nederland racistisch?

Wat vinden jullie?
En voor de duidelijkheid, ik heb het hier over ras, niet afkomst. Dat je ergens geweigerd wordt omdat je oorspronkelijk afkomstig bent uit Turkije is iets heel anders dan dat je geweigerd wordt omdat je blank/zwart/mongolide bent. Ik heb het hier dus over dat laatste. Dus, wat vinden jullie? Is Nederland racistisch? Wat is je eigen ervaring, of wat heb je gezien? Is het in Nederland (minder) erg(er) dan in andere landen?

nou, in friesland misschien ofzo. in mijn klas is 90% van allochtone afkomst dus zou wel raar zijn als mensen dan stom zouden doen tegen ze.
ligt eraan waar je woont denk ik.

Ik vind niet dat je daar zo over mag oordelen… Het verschilt per locatie, per persoon, dus gewoon niet zo over een kam scheren. Is niet leuk.

Ik denk inderdaad dat je dat niet kunt beoordelen, de ene Nederlander is heel racistisch, en de ander weer niet, net als in andere landen. Daar is ook iedereen verschillend en zijn sommigen wel racistisch en sommigen niet.

Okee voor de mensen die het moeilijk vinden om er zo over te spreken: is er in Nederland een groter aantal van individuen die racistische kenmerken vertonen? Heb jij wel eens te maken gehad met individuen die jou beoordeelden op je ras?

ik ben half russisch maar ik heb er nog nooit slechte beoordelingen op gehad. maar ik woon ook op een plek waar er meer allochtonen dan autochtonen zijn.

Nja, vanuit mijn eigen ervaring: Ik woon in het onderste puntje van Nederland en ben fan van Roda JC waardoor ik door veel andere voetbalfans door Nazi word uitgemaakt, wat ik echte belachelijk vind. Dat vind ik hetzelfde als Ajaxfans voor Joden uitmaken, ook belachelijk.

Maar ik weet niet of je zoiets bedoelt? Want dan vind ik Nederland in de ‘voetbalwereld’ redelijk racistisch ja.

Ik heb er weinig tot geen last van.
Zelf ben ik lichtgetint maar ben wel gewoon in Nederland geboren en Nederlands is gewoon mijn moedertaal.
Sterker nog, vaak als mensen willen refereren naar een donker persoon en ze gebruiken de term ‘neger’ in hun zin gaan ze helemaal erbij uitleggen dat ze het niet racistisch bedoelen etc.

Ik heb het niet over discriminatie, maar over racisme. Afkomst is in dit geval dus totaal niet relevant. Lees mijn beginpost nog maar eens.

Maar verder, qua racistisch tegenover buitenlanders, wat HartYou bijvoorbeeld zegt merk ik er hier zelf niet veel van.

hahahahahha dan moet je niet naar mijn school komen. op mijn basisschool zaten er 3 nederlanders in mijn klas. maar maakt het iets uit? ik vind van niet.

Nee daar zit inderdaad wat in. Ik weet vrijwel zeker dat het hier ook wel gebeurd, dat het alleen ‘onopvallend’ gebeurd zodat niemand weet dat het werkelijk gebeurd.

iedereen word toegelaten maar er wonen hier nu eenmaal veel buitenlanders. maar waarom moeten er perse veel nederlanders zitten? ik bedoel, ik zit al sinds 4jarige met bijna alleen maar allochtone kinderen maar ik heb er geen lasten van hoor. ik praat prima nederlands, ken de nederlandse cultuur, no problems

Ik vind soms wel dat Nederland racistisch is.
Maar ik vind het ook raar dat hier eerder word gezegd; ‘nou, in friesland misschien ofzo.’
Als je er niet woont, kun je dat ook niet zeggen . :roll_eyes:

Ik vind dat mensen in Nederland best wel racistisch zijn soms.

Ik weet wel wat voorbeelden binnen mijn gemeente.

• Ik woon in een klein dorpje, erg Christelijk en er wonen weinig tot geen buitenlanders, op een paar Molukkers na. Er was hier een paar jaar geleden een keer een school op kamp, en 1 van die jongens was zwart. Die jongen is toen gewoon uitgescholden door kinderen uit het dorp, dat ze geen zwarten hier wilden en hij is achtervolgd tot buiten het dorp, en durfde daarna niet meer terug.

• Er is hier ergens een restaurant, en daar ging een familie eten, maar er waren ook wat mongolide personen bij. De restaurant eigenaar heeft toen gevraagd of ze wouden vertrekken en ergens anders eten, want hij hoefde zulke mensen niet in zijn restaurant, dat zou vervelend zijn voor andere gasten.

Ohja, ik denk dat mensen in het algemeen gewoon racistisch zijn, maakt niet uit of dat in Nederland, Kazachstan, Nicaragua, Japan of Nieuw-Zeeland is.

Ik woon in Friesland en heb nog nooit iets gemerkt van discriminatie.
Ik vind ook niet dat je zoiets kan zeggen als je niet eens in Friesland geboren bent.
Het is misschien wel waar dat er minder allochtonen hier in Friesland wonen, maar dan alleen omdat er meer banen (en goedkope woonmogelijkheden) in de steden zijn. Toch hebben wij ook wel een paar allochtonen in ons dorp, maar die worden echt verre van gediscrimineerd. Ze horen er gewoon helemaal bij.

Ik merk het eigenlijk niet. Ik heb wel een keer van die jochies op een motor een getinte jongen zien uitschelden en achtervolgen, maar dat vind ik gewoon echt zielig.