Is mijn sportschema goed?

Hoi! Ik heb van de week een sportschema voor mijzelf gemaakt. Mijn doel is om fitter te worden, een strakke buik te krijgen en wat af te vallen. Mijn BMI zit op 25, net wat te zwaar dus.

Nu heb ik thuis een fitness/gymbal, 2 gewichtjes, en een yogamatje. Ik heb voor mijzelf de volgende lijst met oefeningen gemaakt, maar ik zou graag willen weten of dit een goed schema is, of wat ik beter anders zou kunnen doen:

1: Warming up
2: Squats met gymbal tegen de muur. 3 sets van 10x squatten en tussen elke set 30 sec pauze.
3: Hamstrings (heupen omhoog met voeten op de bal) 2 sets van 10x en daartussen 30 sec pauze.
4: Crunch op gymbal 2 sets van 10x en 1 set van 5x crunches (30 sec pauze daartussen)
5: Inner thighs, bal samenknijpen tussen benen, 2 sets van 15 seconden lang samenknijpen en daartussen 30 sec pauze
6: Gewichten push up op de bal (liggen + gewichten omhoog tillen) 2 sets van 10x met 30 sec pauze
7: Plank 1x 5 seconden en 1x 10 seconden met daartussen pauze van 30 sec.

Wat kan beter? Note: Ik weet dat dit niet de meest harde workout is, maar ik ben echt een beginner en kan het gewoon niet lang volhouden, toch wil ik wel iets van beweging doen.

Misschien iets van cardio erbij doen? Dus bijvoorbeeld hardlopen of iets dergelijks.

Doe je dat iedere dag? Want wat ik zie is dat je eigenlijk bijna alle lichaamsdelen in die work-out benut.

Tijdens zware inspanning moeten je spieren erg hard werken en na afloop van de training hebben ze dan ook een zware klap te verduren gehad. Bij intensieve training loop je kleine scheurtjes op in je spieren, deze moeten na afloop weer worden hersteld door het lichaam. Dit klinkt allemaal erg heftig, maar ons lichaam heeft hier een fantastisch herstelsysteem voor ontwikkeld. Tijdens het herstellen worden je spieren groter en sterker wat ook wel de super compensatie wordt genoemd. Wanneer je echter geen rustdagen neemt en op volle toeren in beast mode blijft sporten, kun je het tegenovergestelde creëren waardoor je geen vooruitgang meer boekt en je spieren dus niet sterker kunnen worden.

Wat ik zou zeggen is, probeer je workout in te delen op “Upperbody” “Lowerbody” of iets in die trant. Dan kan je een zone trainen en de andere zone laten rusten zodat deze kan herstellen.

Verder is variatie belangrijk, ik zou eker zorgen voor afwisseling.
En zoals Sherlock zei, ik zou iets van cardio toevoegen. Het hoeft niet veel te zijn maar met je oefeningen zorg je dat spieren opbouwt. Wat heel belangrijk is, want spieren zorgen voor een snellere verbranding van vet.
Dit is een hele interessante site met meer info over vetverbranding door cardio

Verder is het natuurlijk naast het workout schema belangrijk dat je goed eet, genoeg kcal [uitgerekent via HB, en dan als cut] en genoeg eiwitten die bijdragen aan spierherstel.
Je kan alle oefeningen doen die je wilt, maar als je voeding niet goed is kom je er niet.
Abs worden gemaakt in de keuken en niet in de sportschool. :grin:

Qua eten, tsja ik ben geen voorstander van minder brood. Of je moet het brood al vervangen door iets anders die zorgt voor vezels/koolhydraten zoals bv brinta of havermout.
Ik zou als ik jou was me goed inlezen, het is zonde als je geen progress krijgt doordat je voeding niet goed is. Een fout die veel mensen maken is om bv veel te weinig kcal te eten, het klinkt heel gek want normaal denk je “Afvallen = minder eten” maar juist daardoor gaat je lichaam ipv vet juist spier verbranden. En dat is niet wat je wilt als je een strak lichaam wilt. Voeding is juist de brandstof die je lichaam nodig heeft.

Er is enorm veel online te vinden, dus ik zou zeker als ik jou was eens gaan rondlezen.

Dit idd en crosstrainer, roeimachine etc.

Dit ziet er op zich goed uit, en kun je bijna iedere dag uitvoeren, aangezien het niet veel oefeningen per spiergroep zijn.
Wel zou ik 1 dag per week rust nemen, in de meeste gevallen is dit voldoende rust.

En vergeet niet om dit schema op te hogen! Dit is een prima begin, maar maak het schema minstens iedere week zwaarder, anders wordt het op een gegeven moment meer onderhoud dan vooruitgang.

Qua eten zou ik trouwens niet te veel focussen op de hoeveelheid, maar meer op het wat. Daar bedoel ik niet mee dat je zo veel mag eten wat je wil, als het maar geen suiker of vet bevat, juist niet: let er op dat er niet te veel gifstoffen bijgevoegd zijn.
Zo kun je beter de natuurlijke versie nemen dan de light versie van een product. Ja, er zitten in de lightversie minder suikers, maar die suikers zijn vervangen door E-nummers. Een te veel aan E-nummers wordt als vetcellen opgeslagen.
Geloof me, je kunt nog beter normale cola nemen dan cola light. En je kunt van sla dik worden, als er veel bestrijdingsmiddelen e.d. op gespoten zijn.

Eet dus bewust, biologisch eten is het beste wat je kunt doen.