Is het terecht dat ik me schuldig voel? Ben ik paranoïde?

Hee,

Ik ben echt supergelukkig met mn vriend, ik hou zielsveel van hem.
We zijn ook al lang samen.
Sinds een half jaar ben ik ook verliefd op een ander, maar ik houd veel meer van mijn vriend dan van die ander.

Met die ander gaan is nooit een optie geweest en zal het ook nooit worden.
Want ik hou van mijn vriend en ik wil hem het liefst nooit meer kwijt.

Maar toch heb ik heel veel last van schuldgevoel.
Mijn vriend is zo lief en perfect en hij heeft nooit gevoelens voor een ander, hij vindt niet eens anderen aantrekkelijk.

Ik vind mezelf ook erg onsympathiek doordat ik altijd paranoïde ben dat anderen verliefd worden op mijn vriend.
Wat natuurlijk een beetje onlogisch is omdat mijn vriend er toch niet op in zou gaan, en er is ook geen enkele aanleiding…
Soms zeg ik negatieve dingen over mooie meisjes van zijn opleiding, maar dat komt eigenlijk dus uit onzekerheid omdat ik me ook onzeker voel over of mijn persoonlijkheid wel deugt.
Achteraf merk ik dan dat hij die “mooie meisjes” sowieso al niks vond omdat hij ze niet eens mocht o.i.d.

Ik had net met mijn vriend gebeld en toen was hij weer zo lief en nu zit ik keihard te huilen uit schuldgevoel.
Ik heb sinds die huilbui het gevoel dat ik geen gevoelens meer heb voor die ander maar toch als ik aan die ander denk, dan voel ik me superslecht en vol emoties.

Kan iemand mij misschien helpen met wat ik moet doen want ik wil me graag weer normaal voelen en niets hebben om me schuldig over te voelen. Is het terecht dat ik me schuldig voel? Ben ik paranoïde?

Je mag je best even schuldig voelen maar dat jij verliefd werd op een ander kan je ook niks aan doen het zijn je gevoelens en die zijn niet te onderdrukken. Dingen waar je geen invloed op hebt moet je laten rusten. Het is nu over je hebt geen gevoelens meer voor die andere persoon, laat het gaan. Het is gebeurd en het is misschien niet leuk maar er is nu niks meer aan te veranderen. Ik vraag me alleen af hoe weet jij zo zeker dat hij zo over meisjes denkt dat hij geen ander meisje knap vind/ heeft gevonden terwijl jullie een relatie hebben. Misschien dacht hij dat ook over jou maar schei(ij?)n berdiegt.

Ik zou ervoor zorgen dat je zo min mogelijk gevoelens hebt voor die ander… je kunt er niks aan doen dat je verliefd bent geworden maar je kunt diegene wel het meest ontwijken, denken aan de slechtste eigenschappen van diegene enzo om het gevoel toch niet te ‘voeden’.

En ja ik vind je wel een beetje paranoide… het is niet erg als je vriend een ander meisje knap vindt, als jullie elkaar kunnen vertrouwen is er geen probleem .