Is het OK om seks te hebben met iemand die dronken is? [discussie]

Oke, ik zag dit dus laatst voorbij komen, en ik vraag me af wat jullie vinden.

http://i40.tinypic.com/2qwmn2h.jpg

‘If a girl is drunk, is it OK to have sex with her? Reply yes or no to @DrPhil #teensaccused

Dr. Phil had dit laatst getweet als een soort poll voor z’n show, maar hier werd erg negatief op gereageerd, met als gevolg verwijdering van de tweet. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom er zo op werd gereageerd, dus als je iets hebt, leg het me uit. :slightly_smiling_face:

Verder: als dit dezelfde negatieve reacties oproept, zijn jullie vrij om dit topic te (laten) verwijderen. :slightly_smiling_face:

Het ligt denk ik heel erg aan de situatie…
Als je 't meisje niet kent dan zou ik zeggen: nee… want je weet dan niet of ze het echt wil.
Als je een relatie hebt: ja, behalve als ze nee zegt dan.

Ik vind de ophef hier over nogal overdreven , maar ik moet wel zeggen dat ik het nogal een vreemde vraag vind haha, snap de gedachte er niet helemaal achter. Ik zou zeggen als je een relatie met haar hebt; ja. Maar niet als dat niet t geval is tijdens een avond uitgaan ofzo.

Ik vind dat dat niet OK is. Als jij zelf zo goed als nuchter bent kan je niet zomaar een meisje meenemen die in laveloze/dronken toestand zit. Als jongen(of meisje) moet je daar toch wel een beetje logisch over na kunnen denken, want in een dronken bui zeg je zoveel wat je eigenlijk niet wil. Dus ook al heb je gevraagd: ‘ga je met mij mee naar huis?’ dan kan je er nog niet vanuit gaan dat diegene dat wel echt wil.

Ik ben niet zo goed in uitleggen. Ik vind het gewoon niet ok. En die opheb snap ik niet. Het is toch een hele normaal vraag? Vooral voor zijn shows/werk.

Nee je neemt gebruik van der als ze het niet door heeft. Maar als ze het wel wilt en meegaat uit eigen wil dan niet.

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

oh god NEEE.

Rape is a type of sexual assault usually involving sexual intercourse, which is initiated by one or more persons against another person without that person’s consent.

Consent is not just about saying yes, or a lack of a clear no. Consent only counts if it is enthusiastic, given by someone who is able to consent (sober) and was not obtained by coercion. Consent can also always be revoked.

Niet om misbruik van de situatie te maken. Maar dan moet het meisje ook niet dronken worden, dan gebeurt dat niet. Maar als jij een relatie heb met diegene, maakt het dan eigenlijk zo veel uit?

Seks hebben met iemand die dronken is kan strafbaar zijn, aangezien men in staat van dronkenschap een verminderd bewustzijn heeft.
Mijn mening: Als je respect hebt voor jezelf én de ander, heb je geen seks met iemand die dronken is.

Ik vind het zo’n onzin dat er zo veel mensen (lees: feministen) zijn die roepen dat het verkrachting is als een jongen seks heeft gehad met een meisje als zij dronken was, of allebei dronken waren. Kom op zeg, ze heeft er zelf mee toegestemd, als ze er achter komt dat ze het beter niet had kunnen doen als ze eenmaal nuchter is, had ze zich niet zo moeten bezatten. Ga weg zeg. Ik moet zeggen, als een meisje heel erg dronken is zou ik me wel bedenken als ik een jongen was, gewoon omdat ze niet helder na kan denken en zich misschien de volgende dag schaamt/er spijt van heeft (en vervolgens gaat roepen dat ze verkracht is, welcome to America) maar goed, als die jongen zelf ook wat op heeft, denkt hij daar misschien niet bij na.

Jij verwoordt het precies goed. Ik ben het helemaal met je eens!

Ik ben het hier wel mee eens ja

Ik snap ook niet zo goed waarom het in een relatie wel ineens ‘mag’. Als iemand dronken is, kan diegene niet meer goed limieten aangeven en wilde ze vanavond misschien eigenlijk niet. Ik vind dat ook niet oké, ook niet als je een relatie hebt.

Als je dronken bent ben je niet bij volle bewustzijn. Het is moeilijker om nee te zeggen of het lijkt op dat moment wel oké, terwijl je het achteraf gezien nooit had gedaan in nuchtere toestand. In plaats van de schuld bij de dronken persoon te leggen, kun je ook de ander leren geen misbruik te maken van dronken mensen. Punt. Dat iemand dronken is, is niet een vrijbrief om er maar seks mee te hebben en dat lijken veel mensen niet te beseffen. Daarbij is het bij wet bepaald dat seks met een dronken persoon strafbaar kan zijn, ik citeer:

Het seksueel binnendringen bij iemand die in staat van bewusteloosheid, verminderd bewustzijn of lichamelijke onmacht verkeert óf het seksueel binnendringen bij iemand die een gebrekkige ontwikkeling of een ziekelijke stoornis van zijn of haar geestesvermogens heeft (en daardoor zijn wil niet kan bepalen of geen weerstand kan bieden) is ook strafbaar, al schaart de wetgever het niet onder hetzelfde wetsartikel als verkrachting. Seks met iemand die dusdanig dronken of onder invloed is kan dus ook strafbaar zijn, net als seks met bijvoorbeeld iemand die verstandelijk beperkt is.

Ik ben het eens met het argument dat een jongen niet moet aannemen van een dronken meisje dat ze seks wil hebben, maar wat nou als een stel heel erg verliefd is en allebei sober, en ze zeg maar na een avondje uit hun hotelkamer instormen en hun bed bijna niet meer halen om het zo maar te zeggen? Moet een jongen dan ook nog vragen ‘wil je het doen?’ en het meisje antwoorden met ‘ja’?

Edit: dat was dus in antwoord op de stelling ’ Consent only counts if it is enthusiastic, given by someone who is able to consent (sober) and was not obtained by coercion’. Ik snap niet waarom die quote niet in mijn quote is meegekomen

Maar dat is toch haar eigen keuze? Dat geeft een jongen niet het recht om seks met haar te hebben zonder dat zij toestemming kan geven.

Dat heb ik ook helemaal niet gezegd.

Dat impliceerde je wel. Je zei dat als een meisje geen seks wil zonder dat ze toestemming kan geven dat ze dan maar niet dronken moet worden.

Maar op bijvoorbeeld je huwelijksnacht blijf je (denk ik) ook niet helemaal nuchter of wel?