Is het nu genoeg?

Haaaj

Ik heb een vraagje. lange tijd was ik heel bang voor soa´s als ik met mijn vriend was,
dus we doen t nog veilig. Ik was heel onzeker en hij heeft een soa test laten doen.
Eerst wou hij dit niet, want hij heeft het hiervoor niet met veel mensen gedaan en dat altijd
veilig. Hier vertrouw ik hem ook in.

Toch heeft hij de test voor mij gedaan om me op me gemak te stellen.
Tijdens de soa test is hij alleen op chlamydia getest, gezien zijn veilige ´verleden´ haha. Uit de test
kwam indd dat hij niks had.

Ze zeiden namelijk, dat als hij dit niet had, de kans nog kleiner was dat hij andere dingen heeft.
Is het dan nu genoeg? heeft iemand daar verstand van? Kunnen we het nu bijv zonder doen nu deze
test is geweest?

De vrouw bij de GGD zei ook dat het gewoon zonder kon nu en dat de kans op andere soa´s te klein is.
Maar ik dacht mss, moet je als je jezelf op alles test bij de huisarts laten testen en die test dan alles, of
is het bij de huisarts ook afhankelijk van je verleden?

Bedankt voor het lezen. Hopelijk kan ik t nu achter me laten, want dat heeft me vriend wel verdiend. Hij denkt namelijk dat ik hem niet vertrouw maar ik zou bij elke jongen zo voorzichtig zijn geweest, maar ik ben nu geloof ik doorgeslagen :sob::muscle:

Ik vind het sowieso goed van je dat je wilde dat hij zich ging testen. Dat heeft niks met vertrouwen te maken, maar met zekerheid (: Als de GGD zegt dat er een kleine kans is op andere soa’s, maar als je toch zekerheid wil, zou ik het nog wel laten testen bij de huisarts.

Ja naar huisarts vond mijn vriend nu een beetje overdreven. Ik ook, maar ik twijfel nog een beetje

Ik zou nog wel eventjes naar de huisarts gaan.
Ze zegt dat er een kleine kans is op andere soa’s, dat betekent dat er een kans is op soa’s.
Ik vind het goed dat je heb doorgezet, maar als ik jou was zou ik je vriendje heel lief aankijken.
Het kan misschien doorgeslagen over komen, maar zo weet je tenminste zeker dat je geen soa kan oplopen!

thanks. ja tis lastig… hij heeft namelijk bijna geen kans erop en vind de huisarts echt te ver gaan. het speelt al zo lang in onze relatie en hj is t een beetje zat en ik maak me er niet meer druk om. Ik ga denk ik met de huisarts praten en kijken wat ie vind

Als hij getest is dan zal het toch wel goed zijn? Ik ben geen fan van huisartsen, want die weten heel vaak toch niks. Ik snap dat je er een beetje bang voor bent, maar getest is getest denk ik dan…

ja volgens mij test de huisarts ook niet het hele pakket dusja

Als hij het altijd veilig heeft gedaan en uit de test is gekomen dat hij zeer waarschijnlijk geen soa’s heeft, waarom twijfel je dan nog?

/

Ik vind het echt onzin wat ze zeiden. Iedere SOA wordt door iets anders veroorzaakt, dus hij moet zich dan echt op alles laten testen en niet alleen in een potje pissen voor een chlamidiatest.

naja ik denk niet dat de ggd t uit zijn duim zuigt. de huisarts zal je ook niet op alles testen. als me vriend daar aankomt en hij zegt datie t altijd veilig heeft gedaan testen ze hem egt niet op aids lijkt mij, want dat kannie nie zomaar hebben

Ik denk dat de huisarts niet zozeer nodig is, maar als het je echt niet lekker zit kun je altijd informeren voor een test bij de huisarts. Al denk ik dat een soa verpleegkundige bij de ggd je niet zomaar vertelt dat je het nu zonder condoom kan doen.

Aids kan al overgedragen worden door het aanraken van bloed van een besmette persoon, dus dit kan zeker wel voorkomen ookal heeft hij een goed seksverleden. Ik zou je huisarts nog even vragen hem geheel te testen en als je vriend niets te verbergen heeft dan zal het voor hem een kleine moeite zijn om zich te laten testen.

Is geen onzin. Bij de GGD testen e de risicogroepen(MSM, jongeren, etnische minderheden enz.) op de vier meest voorkomende soa’s. Dit omdat de rest niet genoeg voorkomt om er een gestandardiseerde test van te maken, dit zou je als burger veels te veel geld kosten, omdat het gewoon via de overheid gaat. Plus, bij deze soa’s zijn de symptomen ook al heel snel heel duidelijk. Tegenwoordig testen ze jongeren als enige risicogroep ook alleen maar op chlamydia, omdat dit de meest voorkomende soa is bij jongeren. Even serieus, buiten herpes(Waarvan de symptomen dus vrij duidelijk zijn, en niet als standaard getest worden.), en chlamydia komen soa’s weinig voor bij jongeren.

Dus TS, als een van de weinigen hier in dit topic zeg ik tegen je dat testen bij de huisarts niet echt nodig is(vuiten het feit dat het je gevoel kalmeert.), de GGD heeft dit beleid niet voor niks opgesteld, en als jouw vriend geen symptonen heeft(jeuk, geirriteerde huid down there, bultjes enz.) is er waarschijnlijk niks aan de hand.

Dan nog zou ik er niet gerust op zijn, dan zou ik denken “en dan zul je net zien dat hij dat uitzonderingsgeval is en ik alle symptomen krijg”.

en juist die kans is dus mega klein. net zo klein volgens mij als je een kind kan krijgen omdat iemand het met zijn vinger bij je hebt gedaan terwijl er spul aan zijn vinger zat en dat je aids heb gekregen door bloedcontact. dan zou je dus aids kunnen krijgen terwijl je nog maagd bent. maar t is goed om t van twee kanten te bekijken hoor! en je kan niet voorzichtig genoeg zijn natuurlijk. maar mijn vriend vind t wel genoeg nu hij zich getest heeft, dus ik ga even de mening van de huisarts vragen en dan ist denk voor mij genoeg