is het normaal om op je 14e erg kleine borsten te hebben?

Ik ben 14 en ik heb echt heel erg kleine borsten. mijn borsten begonnen te groeien op mijn 9e en zijn na 2 maanden opeens gestopt. Toen vroeg op een forum zeiden mensen: “Je bent een laatbloeier”, ik ben al een jaar ongesteld. “kleine borsten zitten in de familie” Mijn moeder heeft cupmaat F en van mijn vaders kant heeft ook iedereen grote borsten. “Bij ondergewicht hebben mensen vaak kleine borsten” ik heb normaal gewicht, ik ben vrij mollig en heb een buikje. Ik snap dus niet waarom mijn borsten zo klein zijn, ik heb niet eens cupmaat A. Ik snap het gewoon niet, en het is erg frustrerend. Ik wil liever geen opmerkingen krijgen als “leer met jezelf blij te zijn”, want voor dat soort antwoorden stel ik deze vraag niet. Ik ben echt heel gefrustreerd. ik ben vegetariër (ik eet wel vis, ei en melkproducten), ligt het daaraan? want ik eet voor de rest erg gezond. Ligt het aan het feit dat tot mijn 13e altijd op mijn buik sliep? Ik wil het weten, ik vind dit echt vervelend.

Je bent 14 en je maakt je daar nu al druk over?
Please…

Het heeft niks te maken met het slapen, ik slaap ook veel op mijn buik en heb D/E :’)

Hmm, ik denk toch een laatbloeier en misschien gewoon bouw.
Er zijn mensen die op hun 16e nog een A-cup hebben dus je hebt nog wel even.
Je zou misschien kunnen proberen de pil te slikken, dat schijnt voor grotere borsten te kunnen zorgen maar dat zou ik echt niet weten (geen ervaring).

Ach, kan toch? Onzeker kun je op alle leeftijden zijn.

Hoewel ik ook zo gereageerd zou hebben als ze 12 was though.

Als je er zo erg mee zit, waarom ga je niet eens naar de dokter om deze vragen te stellen? Ze hebben er voor geleerd en ze kunnen je waarschijnlijk meer vertellen dan wij bij elkaar XD. Al dan niet samen met je moeder gaan?

Ben zelf nu 25 en heb ook niet meer al A cup terwijl al mijn tantes en nichten toch wel wat meer hebben dan mij. Vind het zelf ook altijd niet leuk, moeilijk om leuke bh’s te vinden die ook nog eens een beetje goed zitten. En shirtjes kopen is vaak ook best irritant.

Ze zeggen ook weleens dat aan de pil gaan ook de borstgroei wat kan stimuleren, misschien waard om daar ook naar te vragen bij de dokter (bij mij heeft het een ‘heeeelll’ klein beetje geholpen, maar ben ook best laat met de pil begonnen).

Ja, dat is echt heel erg raar. Ik bedoel op je 14e zit je niet midden in je puberteit en verandert je lichaam echt niet meer.

Waarom zulke negatieve reacties? Zijn toch hele normale vragen, wat maakt het nou uit of je 12, 14 of 20 bent als je zoiets stelt? Misschien iets meer je best doen om mensen op hun gemak te stellen ipv belachelijk te maken?

Ik snap dat je je hier aan irriteert, echt waar. Ik irriteer me ook vaak aan mensen van 13/14 die dit soort vragen stellen. Ik ben nog een kind, hoef me nog niet volwassen te voelen, heb toch nog geen seksleven dus waarom heb ik borsten nodig? Het is gewoon iets waar ik erg gefrustreerd over ben, en ik kan het vragen dan er me er stilletjes aan te ergeren. Ik hoop dat je dit respecteert :slightly_smiling_face:

^ Volgens mij verander je heus nog wel hoor, sommige mensen krijgen juist na je 14e de groeispurt etc.

Ik heb juist ergens gelezen dat ze juist groter worden als je 's ochtends een poosje op je buik slaapt. Het lijkt me niet al te geloofwaardig, maar daar zal het dus niet aan liggen:p

Mijn borsten zijn ook klein en ik ben 17, terwijl mijn moeder juist een borstverkleining heeft laten doen omdat ze lichamelijke klachten kreeg. Je bent dus echt niet de enige, niks om je druk over te maken!

Totaal niet raar, je bent nog niet zo ver in de puberteit dus het groeit nog en het kan ook met je bouw te maken hebben. Het maakt echt niet uit hoe je slaapt of wat je eet. Bij de een gaat het wat sneller dan bij de ander. 14 is echt niet laat, echt niet.

Er zijn heel veel meisjes van 16 met een A-cup. Mijn borsten groeide tot mijn 18e en toen ik aan de pil ging nog een halve cupmaat. Het ligt er ook aan of je dun bent of wat dikker, of je afvalt of aankomt enz. En iedereen is nou eenmaal anders gebouwd. Geen zorgen (:

Wat ik vergeten was er bij te zetten is dat ik een jaar geleden een erg grote groeispurt heb gehad. Ik ben toen 15 cm gegroeid in de lengte, ben wat breder geworden rondom mijn heupen en ben daarna dus ook ongesteld geworden. maar ik hoop dat zoals ik sommige hier zeggen mijn borsten gewoon nog een ‘groeispurt’ krijgen

Nee, het is niet normaal. Ik bedoel welk meisje van 14 heeft er nou kleine borsten?

Wacht tot je leeftijd omgedraaid is…en ga je dan pas maar eens zorgen maken.

Het verschilt echt per persoon. Er is niet een standaard regel wat normaal is voor je borsten. Ik ben zelf 25 en heb cup aa/a.
Heel veel vrouwen zijn ontevreden over hun borsten. Er zijn zoveel verschillende soorten korsten. Groot/klein, hang/rechtvooruitstaand, ongelijk etc…

Ja dat is normaal hoor.

Algemeen borsten topic??

Echt he? Zo moeilijk is dat ook niet.

Mijn vriendin is ook 14, is ongesteld en heeft nog helemaal niks!
Ik weet zeker dat het nog komt.