Is het modebeeld verantwoordelijk voor een eetstoornis?

[i]Heee iedereen,

Dagelijks worden we dood gegooid met mediabeelden (televisie, tijdschriften, radios en in bushokjes), maar zijn die mediabeelden nou verantwoordelijk voor een eetstoornis? Er wordt namelijk wel steeds het modebeeld en ideaalbeeld naar voren gebracht daardoor. Wat is nou jou mening erover?
Vindt jij nou dat het modebeeld verantwoordelijk is voor een eetstoornis? En wordt jij beinvloedt door het modebeeld om af te vallen?
Vindt jij dat het modebeeld verandert zou moeten worden, zodat er misschien minder mensen aan een eetstoornis zouden kunnen lijden?

Voor mensen die aan een eetstoornis lijden of hebben gehad nog wat vragen erbij:

Wat was bij jou nou de oorzaak?
Toen je bezig was met afvallen was het modebeeld toen wel van invloed in je leven?
In hoeverre werd jij afhankelijk van je eetstoornis?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Dus laat je mening weten.
Wil je anoniem blijven stuur dan een priveberichtje! Alvast bedankt.[/i]

Ik denk dat het een klein beetje zo is. Omdat mensen daar naar kijken, noemen ze andere mensen vaak ‘dik’ terwijl ze eigenlijk niet zo dik zijn. Hierdoor voelen ze zich kut & denken dat ze echt te dik zijn. En dan krjgen ze een eetstoornis.

& Ja ik wordt zelf ook wel beinvloedt, maar ik weet da ik nooit zo wordt als de meiden in bladen en daar leg ik me bij neer.

Nee, hoe kan een heel modebeeld nou weer de verantwoordelijke zijn? misschien heeft het invloed op veel meisjes. maar de verantwoordelijke? nee, zeker niet. je bent daar vooral zelf verantwoordelijk voor en anders is het eerder de schuld van mensen die (misschien deels door dat modebeeld) zo iemand aanpraten dat die persoon te dik/te dun of wat dan ook is.

ik heb volgens mij eerder al gereageerd in zo een topic. en ik vind dat de groep mensen (jonge meisjes vooral) die gevoelig is voor wat anderen/een tijdschrift/een site zeggen, gewoon weerbaarder moeten zijn. misschien moeten scholen daar mee aandacht aan besteden, ouders ook, en misschien kan de media zelf daar ook bij helpen.
ik vind het belachelijk dat je iets anders dan jezelf er de ‘schuld’ van geeft want uiteindelijk doe je zoiets zelf.

en nee, ik denk dat ik niet zo beinvloedbaar ben. ik krijg het allemaal wel mee maar ik word er niet onzeker van.

Ja. De media heeft zo gigantisch veel invloed, en vooral op jonge meisjes.

Ik denk dat als je een beetje gezond verstand hebt je niet laat beïnvloeden daardoor. Je snapt dan namelijk zelf ook wel dat er enorm veel photoshop aan te pas komt en dan bedoel ik in tijdschriften en internet etc. En tegenwoordig zie je steeds meer vrouwen met een “gewoon” postuur in de media. Dus, ik denk niet dat de media veel invloed heeft op een eetstoornis of afvallen.

Wij willen toch dat mode beeld zien, dat heeft niet de media gecreëerd. Maar wij zelf, wil jij een onbewerkte foto op de voorkant van een mode blad zien? Ik niet in ieder geval. Als je zelf nadenkt weet je toch dat dat niet de werkelijkheid is.

Ik denk wel voor een groot deel.
Mensen (ik ook) zeggen dat ze niet veel beinvloed worden. Dat ze zich niet veel aantrekken van dat de mensen in tv-programma’s en reclames zo mooi slank zijn.
Maar ik denk dat je deze beelden tegenwoordig zoveel ziet dat je automatisch gaat denken dat het normaal is. En je er dus voor een groot deel onbewust aan aan probeert te passen.
En mensen met een eetstoornis slaan door. Ze zijn dan een beetje afgevallen, maar zien op tv dat er mensen nog dunner/mooier zijn. En dan kan het afvallen veranderen in een soort verslaving.

Ik denk dat de media hierbij wel een grote rol speelt. Veel meisjes zien al die dunne modellen en denken dan dat zij per definitie ‘mooi’ zijn. Zo willen ze dan ook zijn en dat kan eetstoornissen veroorzaken.

Ja, dat denk ik wel. In reclames wordt vaak de ‘perfecte’ mens afgebeeld.
Iedereen wil natuurlijk op hun lijken en gaat afvallen, onzeker doen over je uiterlijk, ect.
Mensen moeten echt ophouden met onzeker zijn. Ik wordt er echt ziek van, wees blij met wie je bent. Je bent goed zo, laat niemand je veranderen.

Hmm… Niet zozeer.
Ten eerste: Het ideaalbeeld is voor mij niet terug te vinden op de catwalk of in de bladen. Mijn ideaalbeeld is een vrouw met vrouwelijke rondingen… met een BMI wat ongeveer in het midden ligt van ‘ondergewicht’ en ‘overgewicht’.

En meiden die een eetstoornis hebben… die hebben vrij vaak van iemand te horen gekregen te dik te zijn, en dit zichzelf teveel aangetrokken.

maar denken de mensen die vinden dat het door de media komt, dan niet dat er gewoon meer aandacht besteed moet worden aan voorlichting en uitleg aan jongeren over wat normaal en gezond is? over wanneer je te ver gaat met bijvoorbeeld afvallen en hoe je kan herkennen dat je te ver gaat? bij wie je dan terecht kan en wat je eraan kan doen? misschien meer oefeningen op scholen organiseren die helpen je zelfbeeld een beetje normaal te houden. uitleg over waarom er foto’s bewerkt worden?
dat soort dingen. ik zie bijna nooit iemand die het met mij eens is namelijk :’)

Ten eerste, de media heeft een enórme invloed op de mens.
Net zoals je ouders invloed op je hebben, en je docenten, je vrienden en iedereen om je heen en waar jij mee te maken hebt.

Daarna moet je jezelf de vraag stellen: waarom krijgt de een wél een eetstoornis(met name anorexia nervosa, boulimia) en de ander niet. Is de een dan gevoeliger dan de ander?

Ikzelf denk dat mensen die een eetstoornis ontwikkelen een genetische aanleg hebben waardoor ze gevoeliger zijn om een stoornis te ontwikkelen en het hangt dan af van invloeden van buitenaf. In dit geval dus de media onder andere. Als iemand van zichzelf al enorm onzeker is, zal het een waanbeeld vormen van zichzelf en de realiteit. Iemand krijgt een enorme lage eigenwaarde en zal constant zichzelf vergelijken met anderen. En aangezien media zo overweldigend is en zo aanwezig, is dat perfect om aan te nemen en jezelf mee te confronteren. En met media wordt uit bedoelt al die duizenden blogs die opeens uit de grond komen groeien lijkt het.

Ja dat denk ik zeker.
Stel dat de media er niet was geweest, dan was het beeld van de ‘perfecte vrouw’ nooit zo duidelijk gevormd. Iedereen heeft dit beeld denk ik wel overgenomen. Als jij lijkt op het ideaalbeeld van de media dan krijg je (denk ik) ook van iedereen te horen dat je er mooi uitziet en dan wordt je gewaardeerd. Doordat iedereen door de media is beïnvloedt en dit ideaalbeeld heeft overgenomen. Als je niet aan dit ideaalbeeld voldoet dan denk ik dat je dit soort opmerkingen veel minder snel krijgt. Dus heeft het iedereen beïnvloedt. Meiden die hier gevoelig voor zijn enzo kunnen dit zich heel erg aantrekken en willen ook mooi worden. Dus willen ze zo worden als de media zegt. Aangezien je hier nooit aan kan voldoen denk ik dat veel mensen hier in doorslaan. Dus ja ik denk dat de media is zeker (mede) verantwoordelijk voor her groeien van de aantal mensen met eetstoornissen.

Ik denk wel voor een deel, ja. Maar ik denk eigenlijk niet dat zoiets echt verantwoordelijk kan worden genoemd. Echter denk ik wel dat veel meisjes (ik zelf ook) er heel onzeker van kunnen worden.

Overigens ben ik wel van mening dat de media soms een verkeerde boodschap af geeft (dun = mooi, macht, status, controle, aanzien, eeuwige afvaladvertenties, maar ook dat er volgens mij vooral aandacht is voor anorexia en minder voor andere eetstoornissen, wat heel triggerend kan werken). Ik vind wel dat het modebeeld heel triggerend kan werken. Kijk maar naar thinpso, een groot deel daarvan is van modellen of sterren.

Invloed ja.
verantwoordleijk nee.

misschien ja, maar je kan geen kritiek op de media geven.
zelf voel ik me er wel door beinvloed. dat als ik eens iets aan het eten ben en het op is. ik echt boven de wc zou willen hangen hahah. maar misschien komt dat ookwel omdat ik heel graag model wil worden.

Jaa ik denk wel dat het kan en dat het werkt. Want vooral jongen meiden hebben echt geen idee wat photoshop is en hoe goed alles bewerkt wordt. Maar eetstoornissen zijn niet per se een stoornis die gericht is op het afvallen. Dat is het natuurlijk wel, iemand wil er mooier uitzien, in het geval van anorexia en boulimia. (bij obesitas is het een ander verhaal natuurlijk). Maar het is niet voor niets een stoornis, het zit veel en veel dieper en gaat om controle en houvast. Vaak is het realiteitbeeld van iemand zodanig verwoest dat een filmpje over photoshop en hoe het in z’n werk gaat niet helpt. Het zit echt diep van binnen.

Ik vind niet dat alle schuld bij het modebeeld ligt, maar het helpt zeker mee.

+10000

het was een voorbeeld he.
ik denk dat als er veel meer aandacht aan besteed wordt dat zulke meisjes die er gevoelig voor zijn , weerbaarder worden. meer beseffen dat ze zich nit zo druk hoeven maken.
sommigen, zoals ik zelf :’), beseffen dat wel zonder dat iemand anders me vertelt dat ik me niet druk hoef te maken. en sommigen beseffen dat niet zomaar en hebben daar ondersteuning in nodig.

ik vind het zo raar dat de media er de schuld dan weeer van krijgt.
op mijn school zat bijvoorbeeld een meisje met een enorme kont :'D. de media vindt een enorme kont over het algemeen juist niks.
maar dan zei de ene jongen tegen de andere dat het wel sexy is.
zo ging het rond, dan horen meisjes het.
die horen dan dat jongens het mooi vinden en willen dat ook. vervolgens voelt een meisje zich lelijk omdat zij niet zo een kont heeft.

dan is het maar wat je onder media verstaat. ik denk dat het gewoon heel goed kan helpen als iedereen en dan dus ook dat ene meisje, voorlichting hebben gekregen en als er samen met professionals gewerkt wordt/werd aan hun zelfbeeld. misschien snapt het meisje dan dat het inderdaad zo is dat veel jongens die kont van het meisje best sexy vinden, maar dat zij zeker geen minder , of een lelijker persoon is omdat zij dat niet heeft.
ik vind het trouwens heel raar dat er tot nu toe nog niet zulke programma’s op scholen zijn eigenlijk. in de 5 jaar dat ik op de middelbare school heb gezeten heb ik hier NOOIT voorlichting of begeleiding bij gehad, niemand anders ook. dat vind ik jammer, zou veel meisjes wel hebben geholpen.
niet dat het de taak is van de school om dit te doen, maar daar zijn jongeren over het algemeen wel een groot gedeelte van hun dag te vinden.