Is een Macbook nou echt zo fijn?

(Ik plaats m’n vraag specifiek niet in het apple topic omdat ik wat objectievere antwoorden wil dan alleen die van apple fans! Hoop dat dat oke is)

De laptop die ik momenteel heb is toch wat te zwaar om steeds mee te slepen naar school. Nu zie ik dat echt ongelofelijk veel mensen in mijn jaar die een Apple laptop hebben, en ook echt allemaal exact hetzelfde model (een macbook pro denk ik?).

Nou ben ik altijd best wel bevooroordeeld geweest over Apple producten. Ik had altijd het gevoel dat het overpriced producten waren die mensen hebben omdat ‘het apple is’/erbij te horen/te showen oid. Maar omdat ZO veel studiegenoten een mac hebben begin ik toch te twijfelen. Is een Macbook nou echt zoveel fijner/beter/etc. dan een ‘gewone’ laptop?

Ik heb m’n huidige laptop nog maar een paar maandjes, maar m’n vorige laptop heeft het echt 5 of 6 jaar prima gedaan. En anderhalf duizend euro in een macbook investeren is ook wel ff slikken.

Wat vinden jullie?

Ik heb zelf een macbook pro, maar dat is puur omdat ik al zo’n 10 jaar bijna alleen nog maar apple computers gebruik door m’n ouders keuze om op apple over te stappen en daar dus aan gewend ben, en nu 2x gratis de laptop van één van m’n ouders over mocht nemen :p. Ik zal even wat dingen die mij opvallen aan m’n laptop opschrijven, maar ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal met een ander merk, dus geen idee of ie beter/slechter is.

Mijn ouders hebben toen (10 jaar geleden dus) besloten om helemaal over te stappen op apple computers, omdat de beveiliging van apple tegen virussen etc. veel beter is/was. Ik ben niet zo op de hoogte van computer zooi, dus ik heb geen idee of die beveiliging nog steeds zoveel beter is, maar toen m’n vriend een keer de stream site die ik altijd gebruik voor films en series gebruikte, hield hij er meteen een heel irritant virus aan over door die klikreclames die in zulk soort sites zitten, en ik heb dat nog nooit gehad. (Okee lange zin, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel).

Verder is mijn laptop 7 jaar oud (medio 2009 generatie) en kan ik nog steeds de nieuwste software updates erop zetten, hij is natuurlijk wel wat slomer dan een super nieuwe, maar hij start nog steeds snel op en programma’s etc. laden ook snel.

En ik ben dus gewoon al jaren gewend aan een apple laptop, dus ik weet precies welke instellingen voor m’n trackpad heel chill zijn, welke toetsen commando’s er zijn en zo, dus ik moet altijd heel erg wennen als ik op een computer op de uni werk en die commando’s ineens allemaal anders zijn :p.

Een nadeel aan apple is wel dat heel veel programma’s voor microsoft geschreven zijn en dus niet op apple werken, of dat je een speciale versie moet regelen. Je kan ook microsoft op een macbook zetten, dat je in die omgeving werkt als je programma’s voor microsoft nodig hebt en verder gewoon in de ‘normale’ apple omgeving zeg maar. Als je heel zeldzaam microsoft nodig hebt, is dat een prima oplossing, maar ik kan me voorstellen als je allerlei van die speciale programmeer of design programma’s nodig hebt, dat het dan minder handig is. Dus verdiep je daar ook vooral in.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar als je vragen hebt, wil ik wel proberen er antwoord op te geven!

Ik heb een MacBook Air, omdat mijn vader het zat was om elke 2 jaar mijn laptop te vervangen, wat nodig was omdat ze altijd stuk gingen na 2 jaar toen ik nog Windows had.

Ik heb mijn MacBook nu bijna 3 jaar. Ik vind hem heel fijn, omdat hij zo licht is en gewoon snel werkt. Mijn studiegenoten hebben vaak dat als ze hun laptop (windows) opstarten hij eerst moet updaten of vastloopt, hier heb ik geen last van.

Nadeel van de Macbook Air is dat hij geen cd-rom ingang heeft. Ik mis dit echter niet.

Basically dit:

Ja het systeem van mac is heel fijn, want het is heel gebruikersvriendelijk. Maar voor dezelfde onderdelen in een normale pc zou je een stuk minder betalen.

1129 voor een i5 processor met 4 gb ram

799 voor precies hetzelfde

Ik heb trouwens ook een i5, alleen dan zelfs met 6, wat beter is, en had die voor 590 euro. Oftewel ik heb een laptop met betere dingen erin voor 590 gekocht. Kan hem alleen even niet vinden. Maar er zijn dus laptops voor rond de 600 euro op de markt met dezelfde onderdelen.

De voordelen van een macbook pro zijn dat het systeem heel gebruikersvriendelijk is en de apps heel leuk kunnen zijn. Daarnaast is het leuk dat zoveel accesoires en hoezen beschikbaar zijn. En hij is redelijk licht en klein.
Oh en het foto programma op een mac is veel fijner dan dat op een normale pc

Het nadeel is dat je er nauwelijks mee kan gamen en dat aangezien het systeem al zo kant en klaar is, je er nauweljiks iets meer aan kan veranderen.

En dus wat je hierboven op het plaatje ziet, dat het vervangen van onderdelen heel prijzig is.

@Cottoncandy
Je laptopprijs hangt niet alleen af van je CPU, he. :’)

Maar iig, ja, Applecomputer zijn super fijn. Ik heb zelf een Macbook ooit gekregen via school, maar ik zal zelf geen 1000 euro neerleggen voor dat ding. Het systeem is fijn en gestroomlijnd. Maar in laptops is het echt overpriced. Ik heb voor de prijs van een 13-inch Macbook Air gewoon een gamecomputer. Ik zou dat er zelf niet voor neerleggen. Zeker niet omdat je bijvoorbeeld de Zenbooks en de Probooks hebt, die net zo fijn werken.

Die MB van mij werkt ook echt niet goed meer, zo traag als een slak ondanks dat er praktisch niks op staat. iPhones snap ik wel, iOS is echt een fijn besturingssysteem, maar voor de specs heb je daar wel wat voor. Maar een laptop en dan Apple, tsja, het werkt. Goed en snel. Maar overpriced. Als je dat ervoor over hebt, zeker doen.

Ik heb sinds kort een Macbook Pro, maar alleen omdat ik op de kunstacademie zit en praktisch iedereen een Macbook heeft. Voor normaal gebruik zou ik dus ook geen Macbook kopen, daar zijn ze veel te duur voor. En er zijn ook wel Windows laptops te vinden die waarschijnlijk minder zwaar zijn dan jouw laptop. Ik weet verder ook niet waar je je laptop op school voor gebruikt, maar als je enkel aantekeningen maakt is het echt zonde van je geld. Voor een nieuwe 15 inch (dat is toch wel het fijnste formaat) Macbook Pro betaal je al +2000 euro, terwijl je voor datzelfde geld bijna drie redelijke Windows laptops hebt.

Kijk goed wat voor specificaties je opleiding vraagt! Doe je een vormgeving opleiding dan heb je vaak toch minimaal een i7 proccesor nodig en 8gb werkgeheugen werkt ook wel het meest prettig. Ik heb 4 jaar geleden zelf de fout gemaakt om een macbook met een i5 en 4gb werkgeheugen aan te schaffen en zit nu met een laptop die bijna niks meer aan kan doordat ie ‘op’ is. Maar persoonlijk vind ik apple wel heel prettig werken!
Bij mij in de klas zitten overigens wel meer mensen met windows, puur omdat het goedkoper is en alsnog prima werkt.

Maar als je alleen maar word, powerpoint en excel gebruikt zou ik macbook lekker laten gaan en voor een lichtere en goedkopere windows laptop gaan.

Als je perse een macbook wil is het ook misschien ook nog een optie om te kijken naar laptops van leapp of iets vergelijkbaars. Dit zijn tweedehands laptops die helemaal worden nagekeken en eventueel worden er onderdelen vervangen als dit nodig is. Vaak gaat er dan een paar honderd euro van de prijs af.

Als je alleen wat gaat internetten etc. Dan is het het geld echt niet waard en zul je denk ik ook weinig voordelen ontdekken, behalve de looks. Gebruik je je computer wat intensiever, zwaardere programma’s etc. En doe je bijvoorbeeld een creatieve opleiding waarbij je dat soort programma’s gebruikt dan is het het geld naar mijn mening zeker waard. Als je een gamer bent zou ik sowieso voor Windows gaan.

Het hangt er dus vanaf waar je het voor gebruikt.
Wel vind ik dat mijn MacBook veeel langer mee gaat dan alle Windows laptops die ik hiervoor gehad heb. Hangt natuurlijk ook van t type af en of je wat geluk hebt. Maar ik heb bij m’n andere laptops zovaak gehad dat t scherm afbrak (want van plastic…) of er een virus op zat en na een jaar vond ik ze allemaal erg traag worden, zelfs als ik de laptop weer even leeg gooide en een herinstallatie deed en zo. Bij mijn MacBook heb ik die ervaring niet.
Wel is het zo dat als er iets mankeert aan een MacBook en je garantie is vervallen dat je in veel gevallen al een nieuwe kunt kopen want de onderdelen en reparatie kosten bij Apple zijn zo ontzettend duur.

Het heeft voor en nadelen. Ik ben groot fan, maar snap ook dat dat niet voor iedereen geld.

Ik heb een macbook pro, omdat deze werd beschreven als de fijnste laptop voor mijn opleiding. In het begin was het enorm wennen, omdat het compleet anders is als windows. Maar ik ben er heel blij mee! Ik heb 'm nu ruim een jaar, en is nog geen seconde langzamer geworden als op het begin. Het besturingssysteem is fijn en duidelijk.
Ik ben altijd enorm bang voor virussen, dus vooral bij deze laptop omdat deze ook wel wat meer heeft gekost. Op je laptop kun je alles aan en uitzetten wat je wel en niet binnen kunt krijgen, dus het is zo ongeveer onmogelijk om er een virus op te krijgen.
Maar het ligt vooral aan jezelf; vind je zelf apple of windows fijner? Als je nooit een macbook hebt ‘bestuurd’, ga dan een keer naar de Media Markt ofzo. Probeer het uit, kijk of je het fijn vind.

Heb zelf nu bijna een jaar een Macbook Pro en ik ben nog steeds tevreden.Voor mijn studie had ik twee jaar geleden een HP laptop gekocht, maar die hield er dus net na de garantie op. Dit was al mijn tweede laptop die na een jaar ermee ophield, dus ik had geen zin meer in een laptop die op Windows liep. Uiteindelijk heb ik dus een Macbook gekocht, omdat de garantie veel beter is (heb ook een verzekering) en ik er ook minder klachten over hoor.
Het enige nadeel is dat je minder spellen erop kan spelen, maar het is maar net wat je belangrijk vindt.

Ik bedoelde ook niet alleen mijn CPU…
Misschien leek het er wel op omdat ik “oftewel” zei op basis van ram en CPU, maar ik wou het niet te ingewikkeld maken. Ik heb zelfde ram, zelfde CPU, zelfde resolutie, zelfde grafische kaart, zelfde opslag etc.

Ik heb een refurbished Macbook uit 2010 met uitgebreid werkgeheugen. Ik merk helemaal niks van trager worden o.i.d. en ben er heel blij mee. Heeft me maar 250 euro gekost, misschien is dat ook een idee voor jou :slightly_smiling_face:

Ik heb al meer dan 2 jaar mijn windows laptop en die werkt nog perfect terwijl ik 'm wel iedere dag gebruik en er ook sims en minecraft op speel. Voor school heb ik mij een minilaptop aangeschaft, -die totaal niet zwaar is- ook windows.
Ik zou kijken wat de eisen zijn voor een laptop op jouw school. Zo wordt op mijn school aangeraden een windows te gebruiken. Als je met programma’s als word en excel moet werken zou ik apple afraden (mijn vriendin heeft een macbook en zij moet echt zoeken om een bepaalde functie ofzo terug te vinden terwijl die bij mij gewoon in de taakbalk staat) omdat windows veel duidelijker is.

Het is ook wat jou meer ligt, mijn voorkeur zal altijd naar windows gaan omdat ik hiermee vertrouwd ben en niet anders gewoon ben.

1 woord: Photoshop. :stuck_out_tongue:

Ik zou dan juist nog meer gaan kijken naar een Windows laptop, gewoon omdat je voor 1500 best wel beest van een laptop kunt kopen en je voor hetzelfde geld een Mac hebt met dezelfde specificaties als een 500-600 euro laptop.

Maar inderdaad ik zou ook kijken naar wat de rest gebruikt, als iedereen om je heen een Mac gebruikt kan het nogal lastig zijn als jij Windows hebt want dan moet je zelf maar zorgen dat je programma’s op je laptop komen terwijl profs je kunnen helpen met een Mac. Dit werkt trouwens nog veel sterker andersom, omdat er vrijwel altijd wel een Windows versie van een Mac programma is maar héél vaak géén Mac versie van Windows programma’s, dus je schiet jezelf nog harder in je voet als je de enige Mac gebruiker bent tussen de Windows gebruikers.

En kijk naar wat je erop wilt hebben, als 90% van de programma’s die je wilt installeren geen Mac versie heeft heb je echt niks aan een Macbook.

Ik hoor mensen zeggen dat hun laptop na 2 jaar al kapot was terwijl hun Mac het al 3+ jaar uit houdt. Noem dan wel het merk erbij, want dat heeft niks met Windows te maken. Acer en Medion (goedkoop B-merk) zijn bijvoorbeeld echt heel erg prut, terwijl je met een Asus (duurder A-merk, maar goedkoper dan Apple) bijvoorbeeld makkelijk jaaaaren kan doen. Met mijn HP heb ik ook 5 jaar gedaan, en die is dit jaar overleden omdat de harde schijf kapot was. Harde schijven hebben nu eenmaal een levensduur van 5 jaar, dus dit is niet zo gek. Ik zou er zo een nieuwe in kunnen schuiven en doet hij het makkelijk nog jaren, want traag was hij nog niet. Maar bijvoorbeeld de Acer laptops van mijn vader en zus waren na jaar al helemaal verrot aan alle kanten, tja dat is nu eenmaal het merk die daar bekend om staat.

Het enige Apple product wat ik ooit had was een iPod Touch en ik werd stront ziek van die updates en iTunes. Hij weigerde soms aan te gaan en liet alleen maar een icoon zien dat ik hem op de PC aan moest sluiten en via iTunes weer zo’n snert update moest downloaden, uh hallo mag ik dat zelf bepalen? En als je pech had en óf een nieuwe PC had of je PC geformatteerd had, haalde hij je hele iPod leeg “omdat hij opnieuw gesynchroniseerd moest worden met de PC”, en ook alles wat je erop wilde hebben kon alleen maar via iTunes erop gezet worden, wat weer super omslachtig was. Wat een rot systeem. En na 3-4 jaar hield de support voor mijn versie Touch op, kon ik geen updates meer downloaden en daarbij ook geen apps meer omdat die alleen op de nieuwste IOS draaiden. Het besturingssyteem was verder wel fijn, lekker simpel, en hij zag er mooi uit maar daar is alles mee gezegd.

TL;DR: Kijk naar wat je wilt draaien, welke specificaties je ervoor nodig hebt en kijk of daarvoor een Mac of Windows laptop beter geschikt is. En als je dan voor een Windows laptop gaat, kijk dan naar het merk, want veel Windows laptop merken gaan gewoon net zo lang mee als Apple laptops hoor.

Ik heb helemaal niks met Apple omdat ik het onhandig en overpriced vind. Heeft er inderdaad ook nog mee te maken dat ik Windows gewend ben omdat ik dat gewoon altijd al heb gebruikt. Mijn Sony Vaio laptop is nu 3,5 jaar oud en ondanks dat je nu wel begint te merken dat hij ouder wordt, doet hij het nog steeds prima.

Ik heb mijn windows laptop (van ASUS) nu al ruim 4 jaar, doet het nog prima!

over hoe snel zo’n ding kapotgaat kan je na de reacties die je hier krijgt echt heel weinig zeggen. dat is van zoveel factoren, waar je soms wel en soms geen invloed op hebt, afhankelijk…

Kijk, als je in dezelfde prijsklasse van een Macbook een Windows-laptop koopt, dan zal je daar ook jaren mee kunnen doen.
Maar veel mensen vergelijken een laptop van 400-600 euro met eentje van 1300. Als je een Windows-laptop koopt die rond de 1200 euro is, dan kan je daar echt wel 6 jaar mee door. Dat is echt appels met peren vergelijken. Een gedegen Dell-laptop kan je echt jaren mee door, dat is heel wat anders dan een goedkope Chromebook.

“Acer en Medion (goedkoop B-merk) zijn bijvoorbeeld echt heel erg prut, terwijl je met een Asus (duurder A-merk, maar goedkoper dan Apple) bijvoorbeeld makkelijk jaaaaren kan doen.”

Nou mijn moeder en ik hebben allebei een Asus, en zo goed is dat merk niet hoor. (Of het ligt wél aan Windows) Laatst ging de laptop van mijn moeder updaten. Tijdens het updaten ging er iets fout waardoor Windows beschadigd is. Moest ze voor bijna 50 euro de laptop laten repareren, lekker dan… Best wel bijzonder want er stond gewoon hoeveel % op het scherm al geupdatet was. Op een bepaald moment bleef het urenlang hetzelfde, ging mijn moeder dus met de laptop naar de winkel en was de conclusie snel gesteld.

Ik heb nu 2,5 jaar een eigen Asus laptop en hij wordt steeds langzamer. CCleaner helpt wel wat, maar niet heel erg veel.

Ik zit te denken aan een Macbook maar die heeft ook wel behoorlijk wat nadelen. (Prijs, geen USB poort behalve met een dure adapter via de C-poort, en geen touchscreen op het beeldscherm)

Ik heb eigenlijk vooral het idee dat fabrikanten willen dat je na aanschaf van een laptop er zo snel mogelijk weer een moet kopen.