Is een democratie wel de beste staatsvorm?

De titel zegt het al: Is een democratie wel de beste staatsvorm?

Is het een goed idee om iedereen een stem te geven in de besturing van een land, dus ook de mensen die er niks vanaf weten of mensen die voor de grap op de meest rare partijen gaan stemmen (en het dus niet serieus nemen)? Het hele basisidee van een democratie is natuurlijk goed, maar zou het niet veel beter zijn als alleen de mensen die écht kennis van zaken hebben een stem zouden hebben?

Dus: wat vind jij van de democratie en wat lijkt jou de beste staatsvorm?

Ik ben persoonlijk een grote tegenstander van de democratie in zijn huidige vorm, de meerderheid (die telt in een democratie) heeft geen flauw idee van de politiek en doet maar wat. Het gaat nu niet om de inhoud, maar om wie het hardste schreeuwt en de meeste mensen weet de pleasen. Ik zou zelfs best wel zo ver willen gaan dat we weer één vorst zouden krijgen die zijn hele leven is opgeleid om een land te besturen. Maar de vorst heeft dan ook mensen tot zijn beschikking die over een enorme kennis beschikken over een bepaald vakgebied die ook een zware stem op dat gebied hebben. Als iedereen het echt eerlijk zou spelen en met het hart gericht op ons land, op het welzijn van de burgers zou regeren en als niemand er zelf beter van zou proberen te worden, dan zou dat naar mijn mening de ideale staatsvorm zijn. Jammer genoeg is het vrij onmogelijk om dat te regelen. :frowning_face:

Ik vind monarchie een betere staatsvorm.

Als iemand voor de grap ergens op stemt heeft dat niet veel zin, het is maar één stem.

Wat gevaarlijker is als er één knettergek persoon alle beslissingen maakt.

Nee sst ik ga de wereld overheersen. :sunglasses:

HAHAHA KIM

Ik vind democratie beter als een dictatuur

Kim ik ga jou echt niet volgen als jij gaat heersen hier, dan ga ik verhuizen naar china xx

Nee blijf want ik ga heersen duh.

Oke nu echt ontopic. :grinning:

Dat zijn toch ook gewoon democratieën?

Inderdaad. Al denk ik wel dat de meeste stemmen van de PVV door mensen zijn gekomen die het als grapje deden of zich niet/onvoldoende hadden verdiept in de partijprogramma’s.
De regering en coalitie moeten een afspiegeling zijn van de hele maatschappij, niet alleen maar van de slimme mensen.

Maar daar heers ik ook
Je kunt niet aan me ontsnappen

En wie beslist er wie er wel genoeg kennis heeft om te mogen stemmen?

Er is nog altijd een groot verschil tussen een dictator en een alleenheerser, het probleem is alleen dat de meeste alleenheersers het idee van macht naar het hoofd stijgt en zo een dictator worden.

Sorry, maar wat je nu zegt is toch tegenstrijdig? Dat jij niet achter de PVV staat (dat sta ik ook niet) is je goed recht, maar zeggen dat stemmers van die partij stemmen als een grap, dat gaat te ver vind ik. Het is zo dat de meeste stemmers van de PVV niet erg hoogopgeleid zijn en misschien wat minder verstand van zaken hebben, maar ook zij hebben recht om te stemmen. En dat is juist wat ik uit je tweede stukje haal, dat begrijp ik dus niet helemaal?

Ik denk persoonlijk dat een democratie inderdaad niet de ultieme staatsvorm is, doordat veel mensen stemmen zonder dat ze echt weten welke punten een politieke partij allemaal heeft. Ze kijken eens naar een debat op tv, waar het vooral aankomt op scherp zijn en leuke oneliners vertellen, en baseren daarop hun keuze. Dan kun je niet echt zeggen dat ze zich verdiept hebben in de verschillende partijen en hun standpunten en op basis daarvan een goed beargumenteerde keuze hebben gemaakt. Dan krijg je dus dat partijen als de PVV, waar vooral veel wordt geroepen en wordt ingespeeld op de emoties van mensen, zonder dat die plannen überhaupt haalbaar zijn, veel stemmen krijgt. Maar ik zou ook niet weten welke staatsvorm dan beter zou zijn. Ik denk dat een democratie wel de beste optie is als je kijkt naar de mogelijkheden, maar dat er misschien wel nog iets beters ontwikkeld kan worden.

Dit.

Uhm, volgens mij heb je het niet helemaal goed begrepen. Er wordt niet meer gestemd, beslissingen worden genomen door mensen met kennis van zaken. Ik snap dat dat wel heel rigoreus zou zijn, maar het zou in ieder geval veel tijd besparen.

Maar zoals ik dus al zei: het valt niet te realiseren. :wink:

Heb je daar een bron van?