Is dit normaal?

Hallo meiden.

Ik zit met een vraag.
Ik ben 15 jaar, 1.68 en weeg 70kg. Ik ben van uiterlijk niet dik. En heb kleding maat S en M.
Nu ging ik laatst dus wegen en mijn broer ook. Ik woog dus 70 kg en mijn broer woog maar 72kg! Ik was dus maar 2 kg lichter als hem. Terwijl hij 1.89m is en verder niet te breed ofzow.
Beiden doen we veel aan sport.
ik:

• paardrijden
  • hardlopen
  • windsurfen
    hij:
  • longboarden
  • windsurfen
  • citen.
    Nu vraag ik me dus af of ik nou te zwaar ben of niet? omdat ik dit toch wel erg raar vind.
    Vriendinnen van me kijken ook raar op als ik zeg dat ik 70kg weeg.
    Een ik ging laatst met een vriendin kijken hoe dik/dun we waren. Ik was dunner als haar en we zijn even lang. zei woog 59 kg. en ik dus 70kg.
    Dat is toch ook wel raar?
    Ik eet verder ook gezond.

gr.

Je hebt wss gewoon veel spieren.

Als jij gewoon verder goed in je vel zit en gezond leeft is er niets om je zorgen om te maken.

ik heb wel een beetje stevige bovenbenen. Maar als ik die aanspan is dat gewoon hard. Dus ik denk dat dat ook spieren zijn. Die zullen wel gekomen zijn door het paardrijden, en ik heb ook nog 5 jaar op voetbal gezeten.

Meisjes hebben(meestal) meer vet dan jongens

ja maar ook dat verhaal met m’n vriendin. Ik ben dunner dan haar qua uiterlijk. En toch weeg ik meer?

Je hebt gewoon meer spieren, die wegen zwaarder dan vet!

Spieren zijn inderdaad zwaarder dan vet, niets om je zorgen over te maken lijkt me. Zeker omdat je gewoon gezond eet en (meer dan) genoeg sport (:

oke dat is dan mooi om te horen :grinning:. Ik heb wel eens vaker een poging gedaan tot afvallen omdat ik dacht dat ik te zwaar was. Maar daar zal ik juist meer spieren van krijgen als ik meer ga sporten, en dus ook zwaarder worden.
Ik ben nu gewoon tevreden met m’n lichaam :grinning:

zware botten misschien:)

Ik heb geen flauw idee.
Eet je gezond? Vitmanines enzo?
Want door veel te sporten kan je ook aankomen in spiergewicht.
Ik weet niet of je te zwaar bent, ik denk een beetje.
Voor je lengte en leeftijd vind ik 70 kg iets te veel. Je moet rond de 65 wegen.
Enfin, ik wil je geen dieet aanpraten, maar vraag es aan je moeder of evt. langs je dokter, die kan vaak uitsluitsel geven.

dit vind ik juist zo raar. want ik ben idd wel te zwaar naar mijn lengte en leeftijd.
maar ik ben zeker niet te dik. Als ik sta en ik houd mijn buik niet in, dan kan ik mijn ribben zien (nee dit is niet te mager, dan zou ook niet kunnen met dit gewicht).
En van kleding maat heb ik maat S en heel af en toe maat M.
Ik ben ook wel eens een week gaan afvallen, dan viel ik zo in een week 5kg af zonder moeite.
Gewoon wat minder lekkers eten en een keertje meer hardlopen.

Spieren wegen meer dan vet.
In ieder geval is het niet belangrijk of je volgens testjes te zwaar bent, het gaat erom hoe je je voelt en als je lekker in je vel zit maakt het echt niet uit dat je 70 weegt.

Dat kan niet.

jawel dus. Daarom vond ik het ook al zo raar.
Ik at in die week alleen dit:
3 maaltijden per dag. En twee tussendoortjes (2x een stuk fruit).
En ik ging 3x hardlopen.
Toen was ik zo 5kg kwijt. (oke dat zonder moeit klopt niet echt, maar voor mij is het niet veel moeite om wat minder te eten en een keertje extra hardtelopen)

Sorry maar je kan niet 5 kilo afvallen in een week. Sowieso schommelt je gewicht met ongeveer 2 kilo, en als je niet op vaste tijden weegt kan dat nog meer zijn. Als je bijv. op zondag avond weegt kan je meer wegen dan wanneer je op donderdag ochtend weegt.

Wees blij! (: je hebt kennelijk heel veel spieren! spieren wegen meer dan vet, en mensen zien er beter uit met spieren! Het is dus alleen maar goed. EN je moet meer eten dan normale mensen omdat spieren meer kcal. verbranden. Je moet wel meer eten dus, maar dat zou ik persoonlijk alleen maar prettiger vinden. (:

haha, ik heb soms ook echt van de vreetbuien dat ik echt honger heb. Maar dan houd ik mij wel in.
Ik ben vandaag ook ineens weer 2 a 3 kilo lichter als vrijdag. Toen ging ik wegen tegelijk met m’n broer.

@parsproto: Je kan wel 5 kilo afvallen in een week, het best zeg je gewoon niks als je er niks over weet. Wat beweer je hier nou dan? Dat ze aan het liegen is? Ga toch weg.

@Elinefashion: Gewicht zegt niet zo heel veel, want bij jou zijn het dan inderdaad spieren, het gaat meer om je vetpercentage. :slightly_smiling_face: Als je een te hoge vetpercentage hebt (die kan je laten meten bij je huisarts, denk ik), dan moet (naja, je begrijpt wat ik bedoel) je pas gaan afvallen, omdat te veel vet schadelijk is, niet puur je gewicht. Je gewicht wordt namelijk ook bepaald door je spieren en je botten, ik weet niet of je zware botten hebt? Maar ik denk dat het dus gewoon idd spieren zijn. =)

Dus, bij afvallen gaat het niet puur om je gewicht, maar meer om je vet. Het vet is schadelijk. Maar als jij zegt dat je je ribben ziet als je opstaat, en dat je ook gewoon slank / dun bent, dan moet je echt niet gaan afvallen hoor meisje. :slightly_smiling_face:

Jaa mij is verteld dat dat voor de zwangerschap is later ofso.

En oja, over je broer, hij is ook wel een beetje aan de lage kant, dus beter vergelijk je jezelf niet met je broer ghehe. :stuck_out_tongue: