Is dit mogelijk?

Ik ben verliefd op een jongen die ik al jaren ken, sinds we klein zijn zie ik hem vaak. Hij zit bij mij op sport, en ook werken we allebei voor hetzelfde bedrijf. Ik weet dat hij mij leuk vind…dat is overduidelijk te zien en te merken. Nu heb ik een probleem… Ik ben christelijk, hij niet. Hij scheld en vloekt, dingen die ik absoluut niet fijn vind. Hij weet dat ik christelijk ben, maar hij heeft zelf geen interesse daarin. Moet je als christen wel een relatie aangaan met iemand die dat niet is. Werkt dat überhaupt?

Dit is denk ik iets persoonlijks. Ik zou het zelf echt niet kunnen (ben niet christelijk). Ik ben zelf wel katholiek opgevoed, maar ik kan er echt niet tegen dat mensen tegen mij praten over God. :cold_sweat:

Gewoon proberen hoor, kan wel.

Het ligt eraan hoe je er zelf in staat. Als jij vindt dat het kan dan kan het, als jij vindt dat het niet kan kan het niet. Maar je moet wel beseffen dat je hem daarin niet moet gaan willen veranderen/overtuigen, en dus moet accepteren dat hij niet christen is.

Dat accepteer ik zeker, ik ben gewoon bang dat hij het niet accepteert dat ik nou eenmaal elke zondag naar de kerk ga, bid, lees uit de Bijbel, naar zulke muziek luister en naar concerten ga van Christelijke artiesten. Ik denk het wel hoor, want hij is er niet fel op tegen…

Tja, ik denk dat het eraan ligt hoe jullie er beide in staan. Ik zou zelf geen relatie kunnen hebben met een gelovige, maar er zijn genoeg andere ongelovigen die dat wel (zouden) kunnen. Ik zou het gewoon proberen als ik jou was, dan kom je er snel genoeg achter of het werkt.

Je kunt het altijd proberen en als hij het echt niet accepteert dan geeft hij niet echt om je. Ik was eerst ook tegen geloven etc, maar mijn vriend is een moslim. De eerste maanden vond ik het lastig om erover te praten, maar na een half jaar ongeveer ging het beter en nu doe ik zelf ook opzoekwerk erover omdat ik graag meer over de geloven wil weten.
Ik woon ook in een anti-geloof huishouden en dat heeft mij vooral zo ‘anti’ gemaakt, maar ik had zelf nog nooit echt onderzoek gedaan. Daarom geef ik het een kans en zelfs als ik besluit om niet gelovig te zijn zal ik mijn vriend laten bidden, naar de moskee gaan,… want hij wilt dat en hecht er waarde aan dus dan is dat ook belangrijk voor mij :slightly_smiling_face: Liefde is geven en nemen, niet alleen nemen.

Dus als hij je echt zo leuk vindt dan komt het wel goed, maar verwacht niet dat hij vanaf de 2e dag van je relatie gelijk helemaal betoverd is door je geloof/minder schelden etc. Het kan echt maanden/een jaar ofzo duren, maar als jullie echt om elkaar geven komt het goed!

Ligt eraan hoe actief gelovig je bent, imo. Vind jij het zelf belangrijk om naar de kerk te gaan? Hoe zie jij je toekomst voor je? Met iemand met wie je samen naar de kerk kan gaan, over God kan praten, de bijbel lezen, etc? Dan zal het waarschijnlijk niet werken.

En ik vind persoonlijk ook dat je niet een relatie aan moet gaan met de intentie hem te veranderen, of dat hij op een gegeven moment wel met je mee naar de kerk wilt, etc. Als hij nooit van mening zou veranderen, zou je dan nog steeds met hem samen kunnen zijn?

Praat er met hem over.