Is dit een goed eetschema

Hoi iedereen,

Ik heb eetproblemen ontwikkeld, de laatste tijd. Ik was/ben ongelukkig en telde calorieën en verloor gewicht. Dit kan zo niet langer, dus had ik een eetschema ontworpen.
Ziet dit er goed uit? Ik ben 1.70m en ga iedere dag hardlopen (7,4 km en hierbij wandel ik nog 2 km). Ik heb de structuur van een eetschema nodig, anders word ik bang en ga ik weer afvallen. Alle tips, opbouwende kritiek… Alles is welkom.

Is dit te veel? Of te weinig? Deze lijst is in principe bedoeld om mijn gewicht zo ongeveer stabiel te houden (of in ieder geval niet om aan te komen/af te vallen…)

Ontbijt:

• beschuitje met jam
  • twee volkoren boterhammen (op elkaar) boter en één plak kaas
  • koffie

Tussendoor:

• fruit
  • glaasje sap
  • water

Lunch:

• 4 boterhammen, waarvan 2 zoet belegd en 2 hartig
  • glaasje sap
  • koffie

Tussendoor:

• fruit
  • glaasje sap, fris
  • koekje

Avondeten

• hoofdgerecht
  • kom yoghurt/vla
  • koffie

Tussendoor:

• water/thee
  • koekje
  • evt. waterijsje
  • fruit
  • evt. extraatje na het hardlopen

Naar mijn idee is het niet verkeerd nee!

Ik vind het een hartstikke goed schema, niks mis mee. Blijven houden zo :wink:

Dat beschuitje met jam voegt niet heel veel toe 's ochtends denk ik…
Is muesli/cruesli/havermout niet iets voor je?
Is erg voedzaam en zeer goed om 's ochtends je stoelgang op gang te krijgen.

Ik heb dit dus ook , niet echt een eetprobleem , maar heel bang om teveel te eten , en dagelijks calorieën te tellen. Ben mezelf nu wel al erin om te zetten om hier relaxter mee om te gaan en minder bang te zijn . Want ik word er ook echt niet blij van

Maar ik vind je lijstje mooi en netjes! Misschien kan je eens kijken bij 'wat heb jij vandaag al gegeten #3 de beginpost voor ideeën :slightly_smiling_face:

Als je het “eventueel” bij het extratje na het hardlopen weghaalt en bij het avondeten voldoende opschept (ook genoeg pasta/rijst/aardappelen) denk ik dat je wel goed zit. Je zou inderdaad bij je ontbijt yoghurt met muesli kunnen nemen i.p.v. het beschuitje, of een keer als tussendoortje i.p.v. alleen maar fruit. Verder hangt het natuurlijk met name af van jouw lichaam wat je nodig hebt. Zeker als je een tijdje heel erg hebt gelet op calorieën en andere voedingswaarden kan het moeilijk zijn te herkennen wat je lichaam nodig heeft, althans, dat heb ik zelf ervaren. Dus ik zou zeggen probeer daar aandacht aan te besteden zodat je weer “leert” te eten afgaande op wat je lichaam zegt nodig te hebben, oftewel: eet wanneer je honger hebt, tot je prettig vol zit, of dat nou iets minder of meer is dan je gepland had. Maar dat is lange termijn waarschijnlijk :slightly_smiling_face:

Dankjewel :grinning: ik zal er naar kijken!

Het is inderdaad iets waar je niet echt blij van wordt. :l Ik was tot voor kort constant calorieën aan het tellen. Hoe meer ik ze telde, hoe minder ik at. Ik probeer mezelf nu ook zo nu en dan een extra ongezonde snack te gunnen, maar het blijft moeilijk…

ik zou minder sap nemen, daar zit heel erg veel suiker in

Bedankt voor het advies :grinning:

Dat wat je zegt klopt wel. Sinds ik gestopt ben met calorieën tellen ben ik constant in de war. Soms heb ik werkelijk waar geen flauw benul meer of ik nou honger heb of niet, hopelijk wordt dat snel weer wat minder… Ik ben hoe dan ook wel blij dat ik op tijd ben opgehouden met het tellen enzo, ik viel veel te veel af en was constant moe. Nu ik meer eet is dat een stuk minder. :slightly_smiling_face:

Een mooie lijst! Als ik pieterpeuterig zou zijn zou er nog wat melk oid bij kunnen, bijvoorbeeld een glaasje sap te vervangen door een melkproduct.
Maar echt heel mooi hoor!
En succes om er weer helemaal bovenop te komen :slightly_smiling_face:

Bedankt voor de reacties en tips iedereen! :slightly_smiling_face:

Dankjewel voor de tip! :slightly_smiling_face: Ik zal het glaasje sap 's ochtends door wat melk vervangen. Ik doe erg m’n best om weer wat beter te eten.

Hiermee blijf je op z’n minst op gewicht, maar je drinkt weinig/geen melk. Is dat altijd al zo geweest?
Maar niks mis mee hoor, als je het op krijgt. Ik eet zelfs wat minder en ik zit op een stabiel gewicht. Niet iedereen heeft even veel nodig.

Dit is echt een hartstikke mooi schema om aan te houden als je het mij vraagt! En je hoeft niet per see melk te drinken, als je genoeg eiwitten haalt uit vlees en andere dingen red je het prima zo. Succes!

Het is belangrijk dat er variatie in je eetpatroon zit dus het is beter om dit niet elke dag te nemen

Probeer ook een beetje te varieren met beleg. Ik weet niet of je het al doet. Maar het is niet echt heel goed als je elke dag alleen maar jam op je brood neemt omdat je het veilig vindt. Verder is het echt heel goed.

Dit komt echt als geroepen!
Zelf heb ik ook een tijd met een eetstoornis gezeten, nu nogsteeds eigenlijk… Ik ben dan nu ook mijn eetgedrag weer een beetje positief te veranderen, maar als ik zo kijk eet ik een stuk minder… Wel ben ik ook iets kleiner, maar dat scheelt maar 3cm.
Ik denk dat ik ontzettend veel ga hebben aan dit topic :slightly_smiling_face:
Thankss

Goed dat je er aan werkt! :slightly_smiling_face:

Verder ziet je schema er netjes uit. Sommige dingen zijn wel wat vaag, bv ‘hoofdgerecht’, wat houdt dat in? Als je zorgt dat je daar gewoon goed opschept (3-4 aardappelen, 3-4 eetlepels groente, stukje vlees of 4-5 opscheplepels rijst/pasta), dan zit je best goed.
Je zou inderdaad nog een melkproduct kunnen nemen, heel veel sap is niet echt gezond. Maar als je pure sap drinkt (zonder toegevoegd suiker), is het in ieder geval beter dan frisdranken.

Probeer wel te varieren. Dus niet altijd jam, maar ook hagelslag of hartig beleg. Maar je varieert al wel met je hoofdgerecht neem ik aan en met je beleg tussen de middag. Kortom je bent echt goed op weg :slightly_smiling_face:

Geen zorgen, doordat je zo weinig at is je hongergevoel in de war. Als je volhoudt met dit eten, trekt dat vanzelf bij.