is depressiviteit nog wel een ziekte?

Naar aanleiding van een discussie die in een ander topic ontstond over depressief zijn vraag ik me af of meer mensen de mening delen van iemand die zei dat
depressief zijn onzin is, dat tieners zich massaal bestempelen als depressief en dat antidepressiva té snel worden voorgeschreven (omdat depressieve mensen het ook wel zelf op kunnen lossen).

Zelf vond ik dat nogal raar om te lezen, (omdat ik zelf al jaren probeer te doen alsof ik gewoon een dipje heb (drie dagen een normale stemming, drie weken een dip) zie ik wel in dat het meer dan bullshit en aanstellerij is. nu ik mijn omgeving stoor met mijn gedrag en de dipjes gepaard gaan met suïcidale gedachten die ik gewoon niet meer kan stoppen moet ik naar de dokter, wat volgens sommigen dus aanstellerij is.), maar toch zag ik er wel een vorm van waarheid in.

Steeds meer mensen gaan naar de dokter met depressieve klachten, het aantal gebruikers van antidepressiva blijft toenemen en er wordt veel gebruik gemaakt van online testen om te zien of je misschien meer dan een dipje hebt.

Dus mijn vraag aan jullie, is een depressie wel een ziekte volgens jullie, of is het voor velen nu een synoniem van het woord ‘dip’?

Het is een feit dat het een ziekte is.

Het is een ziekte. Mijn oom is zwaar depressief (een van zijn kindjes is verongelukt en hij strijdt al jarenlang tegen kanker) dus ik weet hoe erg een depressie kan zijn.
Mag ik vragen waarom jij depressief bent?

Ik vind dat depressiviteit wel degelijk bestaat, alleen ben ik van mening dat sommige mensen te snel roepen dat ze depressief zijn. En ik denk dat door dat soort mensen depressiviteit wordt onderschat en dat ze vergeten dat het een serieus probleem kan zijn.

Dit. En ik vind het ontzettend ongepast om uit te maken in hoeverre een ander depressief is of (zogenaamd) ‘slechts’ in een dip zit. My goodness, wie denk je dat je bent, om te mogen beslissen hoe een ander zich voelt?

Verder, lees: http://hyperboleandahalf.blogspot.nl/2013/05/depression-part-two.html

ik zie het niet als een ziekte.
heb het zelf een jaar gehad, vorig jaar, maar je zit inderdaad in een heftige dip.
geen klein dipje, chagrijnig, maar echt wel wat groter.

de negatieve gedachtes kan je wel oplossen door te praten etc.

najah, wat ik ga doen dus :flushed:

Wat hierboven gezegd is. Je kunt dat niet voor een ander beslissen of diegene zich aanstelt of niet, het is een gevoelskwestie en dat is het verraderlijke. Gevoel is iets moeilijks maar het is bewezen dat in deze huidige maatschappij mensen sneller depressief worden of een burnout krijgen omdat ze voor hun gevoel niet kunnen voldoen aan het verwachtingspatroon (wat steeds hoger wordt)

Het is te verklaren, in de meeste gevallen. Ik snap de beredenering wel… tegenwoordig wordt er overal wel iets voor gezocht en wordt er (te) snel gelabeld. Dit gaat vínd ik, tenkoste van de mensen die er dagelijks problemen mee hebben omdat zij minder serieus worden genomen.

Ik vecht er al een hele tijd tegen en merk dat mensen vaak geen begrip hebben, waar ik weer begrip voor heb omdat je simpelweg niet weet wat het is als je het zelf niet hebt ervaren maar dat wil niet zeggen dat mensen het niet kúnnen snappen… je kan je wel verplaatsen in personen en je bedenken dat gevoel een gevaarlijk en gevoelig (goh) ding is.

Mensen zien dingen gewoon heel zwart wit en tegenwoordig wordt overal wel een reden achter gezocht, waardoor er steeds meer diagnoses komen en gesteld worden waardoor iedereen wel íets heeft.

Ik heb ADHD en merk dagelijks dat mensen zo’n verdraaid beeld hebben of dat ze vinden dat het gewoon niet bestaat terwijl ik er dagelijks gewoon heel erg veel last van heb, wat zij niet kunnen zien omdat zij niet in mijn hoofd kunnen kijken. ‘ADHD is onzin, je bent gewoon druk’ hoor ik zó vaak en dat is iets waar ik me zo over kan opwinden. Ik ben nieteens druk, het is zoveel meer dan dat… ik vind ook dat er te snel gelabeld wordt en over wordt gegaan op medicatie maar dat wil niet zeggen dat het geen serieus probleem kán zijn.

Hetzelfde met angsten, angst zit in je hoofd… maar als je angsten hebt kom je daar niet zomaar vanaf, het beheerst je hele leven. Mensen zeggen vaak ‘ja angst praat je jezelf aan, je moet je niet aanstellen en je er maar overheen zetten’ in principe is dat zo ja. Wanneer je een angststoornis hebt gaat dat niet zo makkelijk… het neemt je hele leven over en kort door de bocht wordt je gehersenspoeld door je eigen brein.

zogauw het zichtbaar is begrijpen mensen het… een gebroken been moet in het gips, een wond moet helen en als je van binnen iets hebt lost de dokter het op in de meeste gevallen door in je lichaam te ‘kijken’. Als het in je hoofd zit begrijpen mensen het niet omdat het niet zichtbaar is, omdat hun manier van denken anders is… Daarom is het vaak moeilijk om met mensen met bijvoorbeeld Autisme en Alzheimer om te gaan… zij denken anders en dat is voor veel mensen niet te begrijpen.

Mensen zijn vaak zwart wit: zie je het niet dan bestaat het niet, komt het niet in mijn directe kring voor dan ken ik het niet en kunnen ze zich het niet inbeelden

Ik denk dat depressie wel een ziekte is ja. Daarentegen ben ik het er ook mee eens dat mensen, vooral tieners heb ik het idee, zichzelf te snel een depressie toekennen. Wat de TS beschrijft is daar nauurlijk geen voorbeeld van, maar ik zie het wel heel vaak voorbij komen.

Depressie bestaat absoluut.

En om de hoofdvraag te beantwoorden:

ik vind het een ziekte, het kán overgaan en moet behandeld worden. Er zijn verschillende stadia etc met verschillende behandelingen, oorzaken en oplossingen. Ik snap dat mensen vinden dat het geen ziekte is omdat het in je hoofd zit maar júist omdat het in je hoofd zit is het gevaarlijk omdat het jouw hele lijf en leven overneemt.

Ik vind het dus een ziekte maar wel een ziekte waar voorzichtig mee omgegaan moet worden en goed moet worden onderzocht omdat het niet zomaar iets is wat uit zichzelf geneest maar met de goede behandeling kan je een heel eind komen maar vaak laat het littekens na, alleen niet altijd zichtbaar.

Daardoor moeten er niet zo snel diagnoses gesteld worden en zéker niet mensen hunzelf een labeltje opplakken… depressie wordt vaak onderschat wat mij vaak kwaad maakt omdat mensen echt het verschil niet zien tussen een dipje en een depressie, tot je er zelf mee te maken krijgt. Het verschil is ongelofelijk groot maar ik snap dat mensen dat niet begrijpen als ze dat zelf niet hebben meegemaakt. Sowieso wordt het ook onderschat omdat mensen er niet mee te koop lopen, je wilt het het liefst verbergen en je problemen niet groter maken dan ze zelf al zijn en al helemaal niet anderen er mee opzadelen… mensen hebben een verdraaid beeld van mental ilness denk ik, zeker doordat mensen (vooral pubers) vaak zichzelf een labeltje opplakken omdat ze zich even kut voelen of even aandacht nodig hebben.

het is een groot probleem wat heel erg wordt onderschat waardoor mensen die echt depressief zijn of met een andere ‘mental ilness’ niet of minder serieus worden genomen.

Een depressie bestaat wel degelijk, maar de laatste tijd zijn er steeds meer mensen die zeggen dat ze depressief zijn, terwijl ze niet naar een dokter zijn geweest om dat te laten vaststellen en eigenlijk gewoon een beetje down zijn. Dat is dus wel absoluut niet hetzelfde! Mensen die echt depressief zijn, hebben wel meer problemen dan iemand die af en toe niet lekker in zijn vel zit.

Ik snap dat er mensen zijn die echt depressief zijn, ik zal dan ook niet zeggen dat het onzin is, maar sommige mensen die als depressief worden bestempeld/gezien zijn gewoon niet depressief.
Neem bv. mijn moeder, ze had af en toe en dipje maar anders ging alles super goed met haar.
Ze ging naar de dokter hiervoor, omdat ze dacht :hé waarom zou ik niet gaan als ik het kan oplossen met een pilletje?
De dokter zei dat ze depressief was en moest hiervoor antidepresiva nemen, hierna is alles juist verergerd, omdat ze die ‘label’ had gekregen, gedraagde ze zich ook meer depressief, door de pillen verdikte ze en hierdoor voelde ze zich nog slechter,… vanaf dan is alles eigenlijk berg afwaarts gegaan.

Ik zeg niet dat het bullshit is, ik geloof best dat er mensen zijn die echt depressief zijn, maar ik vind dat er idd teveel antidepresiva worden genomen en dat men te vlug word gediagnoseerd(?) als depressief.

Ja dat denk en vind ik ook.

Overigens word antidepressiva niet zo maar door elke dokter voorgeschreven(sterker nog, dit mag alleen een psychiater doen meende ik?), kalmeringsmiddelen wel.
Volgens mij is Oxazepam een van de meest voorgeschreven middelen van de huisarts.
Overigens ook vrij heftig vond ik zelf(en toen had ik slechts de helft van een tabletje gehad)

^ klopt, antidepressivum mag alleen door psychiaters voorgeschreven worden maar dat wordt wel snel gedaan (bij mij hamerde ze er zo op maar wilde het niet, kwam er niet onderuit maar wilde er zelf tegen vechten ipv onderdrukken)

oxazepam wordt wel snel voorgeschreven en is vrij heftig spul maar hoe vaker je het inneemt hoe minder werking het heeft, na een tijd krijg je dus placebo effect

Depressie bestaat wel degelijk, alleen het lijkt tegenwoordig een hype te zijn.
Mijn klas zit vol tienermeisjes die roepen dat ze depressief zijn, waardoor ik me kapot erger omdat depressies wel veel erger zijn dan een dipje door de hormonen.
Mijn familie (vooral heel naaste familie) zit vol met depressies (geweest of nog steeds) dus om iedereen zichzelf met depressief vast te stellen voelt voor mij heel verkeerd

Het is een ziekte. Punt.

En ik sluit me volledig aan bij LaManzana. Word er zelfs geraakt van hoe het exact mijn mening verwoord. Mijn zus heeft namelijk ernstige ADHD en is momenteel opgenomen voor angststoonissen en mijn moeder heeft jaren een heftige depressie gehad.

Depressie is naar mijn mening wel een ziekte maar de huisarts schrijft veel te makkelijk dat soort medicijnen uit…
Doordat ik af en toe paniekaanvallen had werd dat simpel ‘weggetoverd’ volgens de huisarts door middel van oxazepam, en voor menstruatiekramp kreeg ik naproxen 500mg, waardoor ik geen gevoel meer had in me benen en een ongelooflijk snelle hartslag kreeg.

Ik snap deze discussie eigenlijk niet, het is een ziekte, dat is een feit, dus daar kun je toch niet over discussieren lijkt me?

Inderdaad.