Is contact met een leraar via FaceBook oke?

Hallo allemaal,

Ik zal eerst even mijn verhaal over dit onderwerp vertellen.
Ik ben zelf een meisje van 16 jaar en zit in Havo 5, mijn examenjaar. Op mijn school hebben we allerlei activiteiten, zoals het Open Podium waar ik aan mee deed. Een van de docenten die mee deed aan de organisatie is pas 23 en is docent Nederlands in de onderbouw (hij is muziekkant). Ik had tijdens de generale repetitie van afgelopen maandag een gesprek over vanalles. Er was een leuke klik tussen ons. Toen ik thuis was na school voegde ik voor de gein die docent toe op FB en accepteerde deze dus. Daar hebben we ook gezellige gesprekken gehad (opzich niet erg veel). Ik zag hem verder nog maandag en dinsdag avond op de open podium en deed ontzettend aardig tegen me.

Om nu op het punt te komen, zei hij gister tegen mij dat het misschien niet zo handig is om contact te hebben alsof we vrienden zijn omdat hij toch docent is op mijn school, ook al geeft hij mij geen les. We zouden nog wel gewoon contact blijven houden op school zelf, maar op FaceBook moest het nog even wachten totdat ik mijn examen had gehaald.

Vinden jullie dat het kan om een docent op FaceBook te hebben en dat je ook gewoon met hen kan praten? Of is dat echt een No Go?

Zouden jullie je mening erover willen vertellen? En als jullie nog vragen hebben kan je het gerust zeggen, ik heb het hele verhaal namelijk nog niet helemaal verteld.

Ik geef je leraar wel gelijk. De meeste leraren verstaan hun vak goed en zullen geen grensoverschrijdend gedrag vertonen maar het kan alsnog wel anders voor de buitenwereld natuurlijk. Het is altijd al een gevoelig punt heb ik het idee, mannen in het onderwijs dus ik zou het contact ook beter wat zakelijker houden tot jij van school bent. Wellicht dat er na je examen nog ruimte is voor vriendschap, dat duurt toch niet lang meer.

Ik vind het persoonlijk niet kunnen om buiten school contact met je leraar te hebben dus ik vind het goed dat hij dat heeft gezegd. Ik zou hem van fb verwijderen en als je elkaar dan op school ziet kan je altijd nog met elkaar praten.

Maar zou ik mogen vragen waarom jullie het niet vinden dan?

Het is je leraar, jij bent een leerling. Dat heeft te maken met machtspositie. En jullie schelen niet veel in leeftijd maar alsnog, hij is je leraar. Bovendien kan het voor hem ook slecht staan om buiten school met jou om te gaan.

Ik snap je punt, maar op school heb ik verder niks met hem te maken, hij geeft mij geen les. We vinden elkaar aardig enzo en de eerste paar dagen van ons contact op FB is er niks raars gebeurd ofzo…

Nouja in een andere situatie was jullie vriendschap ook helemaal prima geweest en ook nu kan die er prima zijn maar ik zou er toch mee uitkijken. Mannen zitten wat dat betreft toch vaak in een lastigere positie in het onderwijs. En als hij dan contact met jou heeft terwijl jij een leerling bent en iemand wil kwaad en gaat dingen zeggen, dan staat dat gewoon slecht.
Al geloof ik jou ook hoor dat er niks raar is gebeurd en dat jullie gewoon vrienden zijn.

Het is je leraar punt. Of hij je nou les geeft of niet dat kan gewoon niet en je zegt er is niks raar gebeurt maar dat kan wel nog komen, zeg niet dat dat gaat gebeuren hij wil misschien wel verder niks maar het is niet professioneel. Als zijn baas er achter komt dat hij met jou omgaat buiten school zit hij in de problemen omdat het gewoon niet kan.

Dat is eigenlijk wel waar ja…

Ik denk eigenlijk ook ergens dat hij een beetje bang is dat de vriendschap tussen mij en die docent een beetje te groot wordt, als jullie snappen wat ik bedoel. En dat hij weet dat het niet kan en dus nog een half jaar moet wachten ofzo…
Hij kwam er ineens heel random mee dat het misschien beter is om te stoppen met het contact hebben via FB maar nog wel gewoon op school…

Het kan gevaarlijk zijn voor zijn positie. Jullie weten dat er niets geks is gebeurd maar anderen kunnen dat anders zien, roddels de wereld inbrengen en dan is hij zijn baan kwijt.
Wacht gewoon een paar maanden tot je examen hebt gedaan, daarna kan het prima. Dan is er geen verschil in hiërarchie meer tussen jullie, dat is er nu wel.

Op school is het leraar-leerling contact, buiten school is het persoonlijk zegmaar terwijl hij nog steeds je leraar is, of je nou les van hem hebt of niet.

Persoonlijk vind ik dat je hem wel op facebook zou mogen hebben, ik zou alleen de gesprekken met hem bewaren tot je inderdaad van school af bent. Ik ben zelf op facebook ook met een paar leraren bevriend, maar dat beperkt zich tot maximaal een ‘gefeliciteerd’ op een verjaardag. Zolang het daar bij blijft (zolang je nog op school zit) zie ik er geen kwaad in.

Hij heeft mij dus vandaag verwijderd als vriend, gewoon omdat dit blijkbaar makkelijker zou zijn. Ik ben zelf verder alleen nog met een oude docent bevriend, ook met haar praat ik niet echt meer.

Ik vond het op het moment zelf wel jammer dat het zo wss niet verder kon, maar ik begreep hem wel. Ik kan wel altijd nog naar hem toekomen op school en praten over aankomende muziek activiteiten waar we beiden weer aan mee gaan doen. :slightly_smiling_face:

Oh, oke! Ik denk dat hij dat uit bescherming voor zichzelf doet. Ach, zoals je al zegt, op school kun je ook nog gezellig met hem praten.