irritante 'vriendin'

Heey meiden,

Ik heb advies nodig. Er zit een meisje in mijn klas die vorig jaar een schoolvriendin van mij was. Niet echt een goede vriendin. Maar toen was ze nog wel aardig en niet irritant. Dit meisje (laten we zeggen dat ze M heet) is in de loop van de 2 jaar (vorig jaar en dit schooljaar) steeds onaardiger geworden en ik erger me steeds meer aan haar. Ze pulkt de hele tijd aan haar neus, heeft een zweetlucht om haar heen, is altijd negatief en doet iets vreemds met haar oor. Ze kan namelijk haar halve oor dubbelvouwen ofzo. Ik erger me er erg aan. Ook kijkt ze de hele tijd met een heel intense blik naar je. Dus als je bijvoorbeeld op de fiets zit kijkt ze meer de hele tijd achter zich en naar mij of iemand anders die naast haar fietst dan de weg. Ook dit irriteert mij erg. Veel van haar oude vriendinnen hebben haar al gevraagd waarom ze zo anders doet en zo intens de hele tijd kijkt. Ze reageert dan niet echt. En gaat er gewoon mee door. Dan zal je denken dat ze het probeert te veranderen, maar dit doet ze niet. Volgens mij heeft ze zelf ook door dat ze zo irritant bezig is. Ik snap niet waarom ze hier mee door gaat.

Ze heeft al verschillende vriendinnen verloren. Want iedereen begint zich te ergeren aan haar. Ik dus ook. Maar ze blijft de hele tijd achter mij aan lopen. Ik ben samen met mijn beste vriendin de gene waar zo nog het meest mee om gaat omdat de andere meiden haar eigenlijk een beetje ‘verlieten’. Doordat M steeds vaker met mijn om gaat (wat ik steeds onprettiger en irritanter begin te vinden) gaan mijn vriendinnen steeds vaker weg als ik bijvoorbeeld naar een tafel ga om te eten waar zij al zitten. Want M achtervolgt mij en aan haar hebben zij een hekel.
Volgend jaar gaat mijn beste vriendin, uit mijn klas (2vwo) naar 3 havo. Ik ga wel naar 3 vwo maar blijf dus over met M. Ik ben echt bang dat volgend schooljaar helemaal niet leuk gaat worden en dat ik me nog meer ga irriteren aan haar.

Weet heeft iemand een idee wat ik moet doen? Bedankt voor het lezen :slightly_smiling_face:

Oeeh herkenbaar dit! Ik heb beetje hetzelfde gehad met een meisje, constant iemand die achter je aanloopt etc. Opzich vond ik haar wel aardig maar gewoon niet om constant mee om te gaan. Uiteindelijk ben ik gewoon eerlijk geweest en had ze door dat ik er wel een beetje klaar mee was. Nog wel steeds af en toe gepraat en ik ben altijd normaal blijven doen tegen haar.

als ze al niks met de opmerking doet, is denk ik t enige wat zal maken dat jij niet met dr opgescheept zit, tegen haar zeggen dat je je aan dr ergert. als de boosdchap dan niet duidelijk is en ze nog achter je aan blijft lopen, moet je gewoon echt tegen dr zeggen, ik wil dat je ophoudt met zo achter me aan komen enzo…

Ik zou nu in de vakantie geen contact meer met haar nemen, en dan na de vakantie gewoon naast iemand anders gaan zitten in de klas enzo.

oeh heeeel herkenbaar dit. Ik heb iets soortgelijks gehad, maar dit lag aan haar karakter (bazig, kattig etc.). Vorig jaar ging alles goed enzo ook al was ze toen ook zo bazig enzo. Dit jaar zat ik in een vriendinnengroepje die eigenlijk allemaal hetzelfde vonden. Oke nu mijn oplossing: Het eerste kwam vanuit haar, ze had een brief geschreven voor een paar van ons (dit ging over iets wat niet helemaal eerlijk was gegaan, schoolopdracht), hier stond ook in dat ze teleurgesteld was in ons. De volgende dag hebben wij een brief geschreven en gezegd dat we haar niet meer als vriendin zien, met de punten erbij waarom niet. Dit kun jij ook doen (hoeft niet met een brief natuurlijk), en dan zeg je gewoon eerlijk waarom je niet meer vriendinnen wilt zijn, of dat je wilt dat ze je niet meer telkens volgt, of wat je maar tegen haar wil zeggen. (helaas stalkt ze mij nog wel een beetje, maar ik kende haar ook al heel de basisschool :$) Hopelijk werkt dit. :slightly_smiling_face:

Wat je ook kunt doen trouwens, als je niet meteen de vriendschap wilt verbreken, is dus met haar gaan praten en zeggen dat je het heel irritant van haar vind, en als ze niet daarnaar luistert etc. dat je het dan niet meer zo ziet zitten. Maar dit ligt aan jou, misschien geef jij meer kansen? :slightly_smiling_face:

Ik heb ook een klasgenoot die irritant is en achter me aan blijft lopen.
Ik zie haar alleen op school en verder niet.
Dus als je je stoort moet je dat eerlijk zeggen zodat ze eraan kan werken, of zegt niks an neemt het voor lief.