Irritante jongen

Ik heb een jongen in me klas met autisme, en ik heb de laatste tijd ontzettend veel last van hem. Ik heb een bijna-vriendje, die hij wel goed kent en hij zit echt de hele dag te zeuren of het al wat is, en hij houdt er niet mee op als je het hem vraagt. Ook pakt hij de hele tijd dingen af, of vertelt allemaal rare moppen. Hij heeft sinds kort ook een pen die je een stroomschok geeft als je hem aanraakt, en hij zit er de hele tijd mee in mijn nek te prikken. Wat moet ik nu doen? Ik vind het zo vervelend om hiermee naar mijn mentor te gaan, omdat hij er door zijn autisme ook niet zoveel aan kan doen. Toch vind ik dat hij gewoon moet leren op te houden als mensen ‘stop’ zeggen. Iemand die weet wat ik nu moet?

Dat hij autisme heeft geeft hem geen excuus om zich dan maar als een eikel te gedragen. Gewoon naar je mentor gaan. Je hoeft hem echt niet te ontzien door zijn autisme.

Mensen met autisme die op een ‘normale’ school willen zitten, gaan daar juist heen omdat ze als normaal kind behandeld willen worden. Dus stel je voor dat hij geen autisme had, zou je dan naar je mentor gaan? Waarschijnlijk wel. Ik zou het dus gewoon tegen je mentor zeggen dat is fijner voor jou en misschien wel goed voor die jongen, want er is een grote kans dat hij niet eens doorheeft wat hij doet.

• ik wil met mijn bericht niet zeggen dat mensen met autisme abnormaal zijn, of ze op een andere manier beledigen -

Hij heeft waarschijnlijk niet door dat hij irritant is, dit is waarschijnlijk gewoon zijn manier van contact maken. Hij denkt dat hij gewoon grapjes maakt. Zeg het hem gewoon duidelijk: X, wil je daarmee ophouden, ik vind het vervelend als je dat doet. Dan keur je hem niet af, maar zijn gedrag, dat werkt het beste voor autisten (die ik ken dan).