iPod? Help!

Ik heb al zo’n 2/3 jaar een iPod, ik wil hem binnenkort gaan verkopen,
Het is een 2GB iPod maar nu ik hem helemaal leeg heb gehaald, staat er dat de capaciteit 1,78 GB is, hoe kan dit?

Dat is altijd zo. Omdat het ‘sturingsprogrammaatje’ van de iPod zelf ook een deel van die ruimte gebruikt. De daadwerkelijke capaciteit van zo’n ding is altijd wat minder dan wat er op de achterkant staat. Door die software.

de spelletjes tellen ook mee in de ruimte van de ipod ;d

Dat is met alle ipods zo.
Er zit in totaal 2 GB op, maar de spelletjes, mapjes, functies die nemen ook allemaal ruimte in.
Mijn ipod ook, staat op; 120 GB, maar er kan eigenlijk maar iets van 118 GB op. (:

De voorgaande reacties zijn niet waar, in dat geval zou je wel zien dat je iPod 2 GB schijfruimte had alleen was er dan niet zoveel ruimte vrij. In de praktijk dus bijvoorbeeld 2 GB schijfruimte en 1,9 GB vrije schijfruimte als je er niets op hebt gezet. Maar hetgeen je bedoelt komt door de fabrikanten.

De fabrikanten van harde schijven en flash geheugen, tellen 1 GB als 1 000 000 000 bytes (oftewel 1000 tot de macht 3), terwijl besturingssystemen de binaire vorm nemen: 1 GB als 1 073 741 824 bytes (1024 tot de macht 3).

Doordat ze niet dezelfde manier van tellen gebruiken zal de computer de schijfruimte dus als minder ervaren. Als ICT-er kies ik natuurlijk voor het binaire stelsel, de fabrikanten hebben zelf voor een ander systeem gekozen. Hoewel in feite (voor de binaire telwijze) de term Gibibyte gebruikt behoort te worden i.p.v. Gigabyte.

Om een lang verhaal kort te maken (en simpeler): dit heb je bij elke vorm van harde schijf of flash geheugen, en komt puur en alleen maar omdat fabrikanten een andere manier van tellen gebruiken. Kijk maar naar je interne harde schijf, die heeft ook niet het mooie ronde getal dat je beloofd werd.