Ipads in Blankenberge

Hey allemaal!
Ik ben Marjolein, uit Belgie. Ik ga naar Blankenberge naar school. Misschien heb je er al van gehoord, de leerlingen zijn verplicht om vanaf volgend jaar een iPad aan te schaffen. Ik zal eerlijk zijn, het kan allemaal wel leuk zijn, maar, ik ben er toch niet 100% voor. Het is alleszins al ongezond: een hele dag op een scherm zitten kijken! Wat vinden jullie daarvan? Wat zou ik doen, veranderen van school of blijven?
Groetjes,
Marjolein x

Wat? Hoe idioot! Eenderzijds wel leuk, omdat je dan een ipad hebt; maar toch niet iedereen heeft er het geld voor? ;o

Lijkt me dat je dan het overzicht kwijt raakt.

Ik vind zo’n dingen belachelijk, ook dat je tegenwoordig verplicht bent een laptop voor school te hebben…

Ik zou het geweldig vinden!

Ik heb 't een tijdje geleden gehoord op het nieuws haha , m’n eerste reactie was wel : wow, leuk !
Maar hoe meer ik erover nadenk, je hebt er ook nadelen bij :

• niet iedereen heeft daar het geld voor.
  • het is slecht voor je ogen.
    Misschien zijn jullie dan over 2 à 3 jaar verplicht om allemaal een bril aan te schaffen ipv een ipad, haha.
    Maar je hebt ook wel een voordeel & dat is dat je boekentas heel licht zal wegen :slightly_smiling_face:

Oh dat is op een school bij mij in de buurt ook! 150 euro voorschot en dan 34 maanden lang 10 euro. Rekensommetje: 490 euro. Vind ik echt niet normaal hoor. En dan zeggen ze nog dat wie het niet kan betalen best kan uitkijken naar een andere school. Beetje discriminerend.

ik gebruik mijn iPad ook op school, maar om het verplicht te maken? Beetje onzin. Niet iedereen kan dit betalen.

Dankjewel allemaal voor de leuke reacties! Mijn papa is leraar op mijn school, en alle leerkrachten hebben hun iPad gratis gekregen, nu al. Hij werkt er al een beetje mee in de lessen, maar hij zegt dat de batterijduur maximum duurt ongeveer tot de middag. Hoewel we verboden worden om de iPads op te laden op school! Hoe gaan wij de dag rondkomen? Ze hebben er allemaal niet over nagedacht, mijn directeur wou zoals altijd weeral scoren, en nu komen de problemen! De leerlingen zitten ermee, maar nu het in de pers is gekomen kunnen ze niet meer terug! Dus, batterijduur, een probleem van de vele. Zoals al gezegd ook de ogen: Het is echt niet gezond om gans de dag op een scherm te zitten kijken! Volgende probleem: kunnen we het echt gebruiken in de lessen? Als de uitgeverijen geen boeken online/op pdf zet, zullen we ofwel toch boeken moeten nemen, ofwel een ander, slechter boek moeten nemen. Wat ik ook nog graag doe is tijdens de zomerexamens buiten studeren in de zon. Hebben jullie al geprobeerd om met je computer of ander scherm buiten in de zon te zitten? Wel, je ziet amper iets op je scherm! Als ik dan moet gaan studeren via mijn iPad, het zal binnen puffen worden! Ik heb eigenlijk heeeeeeeeeeeel veel redenen waarom ze het niet echt nodig hebben, hier maar een paar… En inderdaad ook de prijs is een belangrijk probleem, ik ben met 6 thuis, 4 kinderen en ouders, als alle vier een iPad moeten kopen? Dus, mijn zus die nu start in het 1e middelbaar gaat naar een andere school en mijn ene broer gaat naar het hoger onderwijs. We zijn dus gelukkig nog met 2 en dan nog.

Ik hoorde van de week dat ze bij ons ook overgaan op tabblets over 2 jaar. En dat ipv boeken, gelukkig ben ik dan al van school af, het lijkt mij echt helemaal niets. Ik zou echt absoluut niet kunnen leren vanaf een scherm qua laptop of tablet. Doe mij maar boeken dan.

@Faloesy, ik twijfel ook, maar omdat ik in het begin van het jaar eerst was veranderd van school en weer teruggekomen was, dacht ik dat ik misschien niet weer zou veranderen. De twijfels slaan toe, want inschrijven in een andere school is nu het moment…

Ik vind dat ze het wel mogen verplichten dat je thuis een computer hebt maar een ipad kom op… Ook echt verplicht van Apple

Ik vind niet eens dat ze mogen verplichten dat je thuis een computer hebt. Er zijn veel mensen die dat gewoon echt niet kunnen betalen. Die al naar de voedselbank moeten om aan hun eten te komen. En dus ook niet een computer kunnen betalen, niet eens met een betalingsregeling.

@klopklop, vind ik ook. Had het ICT-team en de directeur van mijn school nu met de ouderraad, leerlingenraad en zelfs met de leerkrachten besproken, ging er geen enkel probleem zijn, want dan gingen al die leerkrachten, ouders, etc, de problemen voorleggen en kunnen oplossen. Nu gaat dat niet meer. En @1001 inderdaad, het zijn allemaal ‘Apple-Freaks’. Ik heb een leerkracht met een macbook air, iPhone, iPod Touch, iPod nano, iPad, en ga zo maar voort, alle ICT-leden zijn van die ‘freaks’ en kozen dus voor apple. Met een andere tablet ging het misschien beter gaan: met de iPad kun je geen flashplayer krijgen, dus sommige sites krijg je niet te zien, hoewel dat bij andere tablets van SamSung bijvoorbeeld wel lukt. Maar met die computer thuis, vind ik niet dat ze je mogen verplichten. Ik had eerder een enquête laten rondgaan: boeken of tablet? Maar neen, de freaks zijn daar te egoïstisch voor en denken enkel aan henzelf…

Op de school waar ik zit (of ja, heb gezeten), krijg je vanaf de eerste een macbook. Wij kregen hem dan in de 3e, want vanaf dat jaar begon dat zeg maar. MAAR dan zeg ik erbij dat wij niet een ‘gewone’ school waren. Wij hadden het nieuwe leren enzo, waar het dus goed/beter bij aansloot. We moesten bijvoorbeeld veel werkstukken/projecten maken en ja, dat moest op een computer of laptop.
Toch deden we niet alles op die laptop. Wiskunde bijvoorbeeld ging gewoon via uitgeprinte papiertjes of boeken. Voor andere vakken hadden we geen boeken, maar echt niet alles ging via die laptop.

Ik denk dat een iPad niet een slecht idee is, maar niet ter vervanging van schoolboeken. Ik ken bijvoorbeeld ook iemand bij mij op school die ook altijd haar iPad mee heeft. Maar dat is meer om bijvoorbeeld verslagen en dingen te laten zien aan leraren en niet per se om huiswerk op te maken.

Er waren bij ons trouwens op school na de invoering van die ‘gratis’ laptop (die dus eigenlijk als vervanging van boeken was, die betaalden we dan niet) ineens heel veel mensen op school die helemaal niet bij het onderwijs pastten. Dus niet konden plannen, niet zelfstandig konden werken en ook niet konden samenwerken. Tegenwoordig hebben ze intake-gesprekken en als je daar niet doorkomt, wordt je simpelweg niet toegelaten.

En jullie kregen dat gewoon gratis? Handig, maar de school leed dan toch wel verlies? Of niet?

Nee, want normaal koop je school zeg maar boeken in en wij hadden dus die laptops.

Ooh, wij moeten onze boeken betalen, maar als je de prijs bekijkt is het duurder met iPads dan met boeken, dus bij jullie komt het nog goed uit, bij ons niet…

Eigenlijk zou je er blij mee moeten zijn.
Het betekend namelijk dat je school innovatief is en bezig is met een nieuwe manier van lesgeven en leren en daar zou je eigenlijk heel erg blij mee moeten zijn. Ik heb daar de laatste tijd veel over gehoord en gesproken en ik denk zelf echt dat daar de toekomst in zit omdat de bevolking aan het veranderen is en het onderwijs zou niet stil moeten staan.
Maar ik weet niet of je nog wel traditioneel les krijgt (dan zou ik het onzin vinden) of dat de lessen op jouw school ook veranderen en dan moet je er alleen maar blij mee zijn want dan wordt je goed voorbereid op de toekomst.

Om blij te zijn zijn er te veel problemen Sjalalalaa, en het traditioneel les volgen blijft ook zo ja. Er zal enkel wat veranderen dat we geen handboek meer openen, maar dat we een iPad opstarten. Dat is het enige! en natuurlijk zullen er ook nog boeken zijn, sommige uitgeverijen willen geen pdf-cursussen maken, dus word het toch op papier: de ouders moeten én een iPad én bepaalde boeken moeten aanschaffen! Daar kan je toch niet blij mee zijn?