Invulling aan leven van snel verveeld persoon...

Hai meiden,

Ik heb een beetje een stom probleem. De afgelopen 4 jaar ben ik veeels te druk geweest met afstuderen & mijn eerste baan (een baan van 50-60 uur per week). Ik had dus weinig tijd voor hobby’s, m’n vriend, familie. Het werd allemaal wat teveel. Nu is er gelukkig al e.e.a. veranderd: ik ben wat minder gaan werken en ik ben bij m’n vriend ingetrokken (RIP reistijd - hallo meer tijd samen met vriend!)

Maar hoewel ik heel erg naar meer vrije tijd verlangde, heb ik nu eigenlijk geen idee hoe ik die in moet vullen na 4 jaar lang rennen, vliegen en stressen!

• Probleem 1: Ik ben in de weekenden alleen. Mijn vriend werkt dan, maar ik heb weinig tot geen vrienden die op bereisbare afstand wonen. In m’n nieuwe woonplaats heb ik 1 soort-van-vriendin, maar dat is niet zo hecht. We zien elkaar eens per maand, vaker hoeft van haar ook niet merk ik.
  • Probleem 2: Nu ik eindelijk vrije tijd heb (yay!) wil ik er ook meteen iets constructiefs mee doen, mezelf verrijken, m’n passie vinden, blablabla. Ik ben nogal bang geworden om m’n vrije tijd te verspillen.
  • Probleem 3: Ik heb alleen geen idéé waar ik moet beginnen met het vinden van een nieuwe hobby. Ik hou totaal niet van sporten en ben alle hobby’s altijd redelijk snel zat.

Tot nu toe heb ik wel yoga geprobeerd op 2 locaties, maar dan hoop ik natuurlijk wel dat er leeftijdsgenoten bij zitten: niet dus, alleen maar 45+. En ik ben aan het kijken op sites van andere verenigingen (toneel enzo), maar daar bleek hetzelfde te gelden. Waar vind ik in vredesnaam mensen van mijn leeftijd?!

Ik weet dat ik een beetje lastig ben, maar ik hoop van harte dat jullie toch tips hebben!
Alvast bedankt!

PS: Wat ik trouwens zelf leuk vind: lezen (maar niet teveel), schrijven (same), simpele dingen bakken, de stad verkennen, ergens lunchen, naar de bios. Dit doe ik nu dus elk weekend, maar alleen, en dat is saai :flushed:

Heb je al een muziekinstrument geprobeerd? Het is in het begin wel heel saai moet ik zeggen, je moet even doorbijten voordat je iets leuks kan leren spelen. Maar een muziekinstrument is al iets wat je élke dag kan doen. Ook is het flexibel je zit niet vast aan bepaalde tijden zoals bij een vereniging. Wanneer jij zin hebt kun je lekker thuis, bijvoorbeeld, gitaarspelen. Het is zo ontspannend. Lessen zijn wel duur, ik weet niet of dat financieel lukt bij jou, maar ik vind t wel waard. En je kunt ook 1x per twee weken lessen ipv 1x per week en dat bespaard dus ook al geld.

Ik heb hier ook een beetje last van, geen idee wat je er tegen kan doen.

@George Ezra
Goed idee! Toevallig ben ik redelijk muzikaal, ik heb 2 instrumenten (waaronder een gitaar) alleen na een tijdje ben ik ermee gestopt, omdat spelen voor mezelf toch wat zinloos voelde. Maar gitaarlessen heb ik nooit geprobeerd en misschien voelt het wat minder zinloos als je ergens naartoe werkt! :slightly_smiling_face:

misschien een beetje out of your comfort zone maar als je gitaarlessen neemt mag je vaak bij de muziekschool ook in een band spelen (gratis). En dan ga je dus (duh) samen muziek maken en dat is echt heel erg leuk en voelt minder ‘zinloos’ en je werkt meer ergens naar toe. Je wordt dan ook begeleidt door een bandcoach. En als je je bandje niet leuk vindt kun je zo worden overgeplaatst of stoppen dus je zit nergens vast aan. Vaak oefen je 1x per week.

Vrijwilligerswerk dan? Of misschien is er wel ergens in jouw stad een plaats waar je met een groepje kan koken o.i.d. Ik weet ook dat er in mijn stad bijvoorbeeld een plaats is waar vrijwilligers eens in de zoveel tijd een arthouse film draaien. Dus eigenlijk kan je met vrijwilligerswerk ook echt alle kanten op, niet alleen bijvoorbeeld bij een voedselbank helpen dus.

Misschien een lees- of kookclubje?

Verder kun je misschien her en der workshops volgen om te kijken of er nog iets anders is wat je echt leuk vindt. Ik vind sporten bijvoorbeeld niet leuk, maar (sociale) dansen wel. Beetje afhankelijk van wat en waar je dat doet, kan dat wel degelijk met leeftijdsgenoten.

En tot slot vrijwilligerswerk. Bij ons bij de bieb kun je vrijwilligerswerk vinden (voorlezen kinderen met een taalachterstand, of boeken langs brengen bij mensen die dat zelf niet kunnen). Met koken is er bij ons in de stad een heel leuk hippie-achtige tent waar de koks vrijwilliger zijn, leeftijd daar uiteen, wellicht zit er zoiets ook bij jullie in de buurt? Koken voor een oudere kan ook, maar dan heb je niet echt iets met leeftijdsgenoten, haha.

@George Ezra
Grappig, heb daar wel eens op gegoogled, maar volgens mij heb je zo’n muziekschool hier niet echt die bandjes begeleiden… Maar misschien moet ik gewoon maar eens beginnen met les en wie weet vind ik zoiets via het netwerk van de docent(e) :slightly_smiling_face:

@Polyethylene & December
Ja zo’n clubje lijkt me ook wel cool, maar daar rol je meer viavia in denk ik… (ik kan op internet niet echt dit soort dingen vinden). Ik was ook al een beetje aan het rondvragen bij andere kennissen hier, maar die hadden ook nog nooit van zulke film- / lees-clubjes gehoord. Bij de bieb zag ik wel een leesclubje maar wederom 60+ :cold_sweat: haha

@December
Workshops is ook een goede: ga ik in de gaten houden!

Ik zou zelf vrijwilligerswerk gaan doen! Het geeft erg veel voldoening en kan erg leerzaam zijn. Pluspunt is dat je er ook nog eens een ander mee helpt.
Het is dat ik er te weinig tijd voor heb met school, stages en een bijbaan om alles te kunnen financieren, anders had ik zelf erg graag vaste dagen vrijwilligerswerk gedaan in een dierenasiel.

Een cursus naaien (of als je de basics al onder de knie hebt: patronen leren maken!) kan erg leuk zijn! Afhankelijk van waar je woont zullen er meer of minder jongere mensen lessen volgen. Ik weet dat er hier in Arnhem bijvoorbeeld redelijk veel jongere mensen naailessen volgen, maar hier zit ook artez, dus sowieso veel jongeren die dat soort dingen bijleren voor school :slightly_smiling_face:

Sport zoals hockey of roeien?

Kijk eens bij een volksuniversiteit (weet niet of dat bij jou in de buurt zit?), daar geven ze allerlei cursussen, van koken tot tekenen. Je leert dan een nieuwe skill, hebt kans om nieuwe mensen te leren kennen en je hebt iets te doen (:

Ik had ook een beetje last van het niet weten invullen van al mijn vrije tijd. Ik werk maar 2 dagen in de week en de rest van de week ben ik dus vrij. Nou heb ik in huis altijd wel genoeg te doen maar het schoonmaken is ook wel een keer klaar. Ik ben dus begonnen met Youtube. Ik deed altijd al sims spelen maar nu ik het voor youtube doe krijg ik er veel meer voldoening uit!

Ik snap dat dit misschien voor jou niet de oplossing is maar ik wou mijn ervaring delen :slightly_smiling_face:

Misschien kun je je huidige hobby’s met anderen gaan doen? Bijv. lezen > boekenclub, of schrijven > schrijfcursus oid?

Ik zat ook aan een cursus of vrijwilligerswerk te denken. Of misschien betaald werk bij een supermarkt ofzo :’) niet leuk, maar wel veel leeftijdsgenoten.

Dank jullie wel allemaal!!
Een leesclub lijkt mij ideaal, maar ik kan er geen een vinden in mijn woonplaats, en hoe start je zoiets? Ik kan me niet voorstellen dat iemand een oproepje in de bibliotheek leest, haha.

Misschien ligt een deel van de oplossing ook in het beseffen dat je niet met elke vrije minuut iets nuttigs hoeft te doen :slightly_smiling_face:
Als je zo lang zo druk bent geweest kan het héél erg moeilijk zijn om je weer te ontspannen en in je eentje te kunnen relaxen, en ik spreek uit ervaring :stuck_out_tongue: Misschien is het een idee om eerst vrede te krijgen met het idee dat je nu best wat meer mag ontspannen, dat het goed is om uit die stress-modus te komen en je best af en toe een avondje op de bank mag hangen! En niet een hobby te gaan zoeken omdat het ‘moet’.

Anders: ga drummen! :grinning: en dan in een band! Heerlijk om al je frustraties eruit te gooien, het is sportief en ook nog eens sociaal!