Dag iedereen, alvast een smakelijke lunch gewenst.
Over eten gesproken: Ik las in de flair een artikel over intuïtief eten. Dus eten wanneer je honger hebt en als je genoeg hebt ermee stoppen. Ik doe aan calorieën en macronutriënten)tellen waarbij ik ook wel eens koekjes, chips of snoepjes eet (en soms ook friet, sushi of pizza). Afvallen doe ik niet (moet wel, weeg ongeveer 75-76 kilo bij 163 cm) hoewel ik gemiddeld er 1500 eet en bijna dagelijks een halfuur wandel en 1 uur badminton per week. 1 keer per maand laat ik me volledig los en eet ik de meest ongezonde dingen zoals ben en jerrys, croissants, hele reep chocolade. Maar natuurlijk voel ik me er niet zo goed bij (misselijk en schuld), Dus wil ik dit wel proberen. Maar ik heb autisme, niet dat ik elke dag hetzelfde eet of elke dag op het zelfde moment eet. Maar wel pas na een bepaal uur en een week ervoor ingepland. Dat is ook makkelijk voor de boodschappen. Toch kan ik qua eten makkelijk schakelen. Dus als er een etentje is of iemand biedt een stuk taart aan kan ik dat wel aanpassen.
Maar dit gaat om rekening te houden met je hongergevoel. En dat loopt bij mij niet zo goed. Ik heb moeite met inschatten hoe ik me voel als ik honger heb en hoe erg dat dat is. Want soms voel ik me ellendig en wil ik zo graag iets zoets of vettigs eten. Maar dat zijn cravings en geen honger. Of met sushi, soms zijn 22 stuks te veel en soms heb ik na 1 uur weer honger. Ook mijn tijdritme zal dan in de war geraken want ik merk dat als ik cornflakes en 2 boterhammen eet rond hal 8, heb ik om 10 uur veel honger en dat zakt tegen de tijd dat ik ga eten. Ook ben ik bang dat ik vooral ongezonde dingen ga eten in plaats van gezonde maaltijden, want ja je mag toch alles eten? En dan heb ik het niet over mijn weekplanning qua eten en de voedselverspilling. Pizza warm je wel op, maar friet is daarna niet meer lekker?
Hebben jullie ervaring ermee? Zouden jullie jullie verhaal vertellen en tips geven?
Dank je!