Intuïtief eten, wie doet het al?

Dag iedereen, alvast een smakelijke lunch gewenst.
Over eten gesproken: Ik las in de flair een artikel over intuïtief eten. Dus eten wanneer je honger hebt en als je genoeg hebt ermee stoppen. Ik doe aan calorieën en macronutriënten)tellen waarbij ik ook wel eens koekjes, chips of snoepjes eet (en soms ook friet, sushi of pizza). Afvallen doe ik niet (moet wel, weeg ongeveer 75-76 kilo bij 163 cm) hoewel ik gemiddeld er 1500 eet en bijna dagelijks een halfuur wandel en 1 uur badminton per week. 1 keer per maand laat ik me volledig los en eet ik de meest ongezonde dingen zoals ben en jerrys, croissants, hele reep chocolade. Maar natuurlijk voel ik me er niet zo goed bij (misselijk en schuld), Dus wil ik dit wel proberen. Maar ik heb autisme, niet dat ik elke dag hetzelfde eet of elke dag op het zelfde moment eet. Maar wel pas na een bepaal uur en een week ervoor ingepland. Dat is ook makkelijk voor de boodschappen. Toch kan ik qua eten makkelijk schakelen. Dus als er een etentje is of iemand biedt een stuk taart aan kan ik dat wel aanpassen.
Maar dit gaat om rekening te houden met je hongergevoel. En dat loopt bij mij niet zo goed. Ik heb moeite met inschatten hoe ik me voel als ik honger heb en hoe erg dat dat is. Want soms voel ik me ellendig en wil ik zo graag iets zoets of vettigs eten. Maar dat zijn cravings en geen honger. Of met sushi, soms zijn 22 stuks te veel en soms heb ik na 1 uur weer honger. Ook mijn tijdritme zal dan in de war geraken want ik merk dat als ik cornflakes en 2 boterhammen eet rond hal 8, heb ik om 10 uur veel honger en dat zakt tegen de tijd dat ik ga eten. Ook ben ik bang dat ik vooral ongezonde dingen ga eten in plaats van gezonde maaltijden, want ja je mag toch alles eten? En dan heb ik het niet over mijn weekplanning qua eten en de voedselverspilling. Pizza warm je wel op, maar friet is daarna niet meer lekker?
Hebben jullie ervaring ermee? Zouden jullie jullie verhaal vertellen en tips geven?

Dank je!

Ik zou dit niet doen als je wil afvallen. Als ik ga eten wat ik wil eten heb ik zo 1000 kcal aan kaas op.

Ik ben ongeveer even lang als jij en ben van 50 naar 48 kilo gegaan in twee weken door gewoon 1500 kcal per dag te eten en chips/frisdrank te laten staan.

Drink water als je honger hebt of ga op zoek naar eten dat laag in calorieën is. Groente, fruithapjes, yoghurt, worteltjes met hummus… Genoeg opties!

Ik heb gezien in een filmpje erover dat het gaat om te eten wat je wilt. Want na een tijdje ga je beter kunnen keuzes maken tussen veel koekjes en een volwaardige maaltijd. Ik hoop dat het bij mij ook zo komt. Maar ik weet niet goed hoe ik een eetplanning moet maken dat bestaat uit 80 % gezond, 20 % “rommel”.

Klinkt echt als onzin, eigenlijk. Ik zou gewoon een gezond eetpatroon aanhouden met veel bewegen.

Daarnaast is het ook ongezond om veel koekjes binnen te krijgen.

Maar het blijft een persoonlijke voorkeur. Sommige diëtisten geloven er wel in, anderen niet. Ik zou het niet aanraden als je gewicht wil verliezen.

Heb jij niet al eens topics gepraat over dit onderwerp? Misschien eens langs de huisarts gaan. Eerste paar afspraken bij een diëtiste worden vergoed geloof ik.

Intuïtief eten werkt alleen als je al een gezond eetpatroon hebt, met een beperkte calorie inname. Het lichaam leert datgene wat je doet. Tegenwoordig eten mensen te veel. Het lichaam ziet dat als het nieuwe normaal en als je dan intuïtief gaat eten, ben je altijd aan het overeten.

Intuïtief eten is dus voor de meeste mensen niet werkzaam en zelfs oorzaak van overgewicht.

Voor je lijf maakt het niks uit waar je calorieën vandaan komen. Of het een gezonde salade is of een pizza, het maakt niks uit. Wat wel uitmaakt zijn de hoeveelheid calorieën die je per dag binnenkrijgt. Als je wilt afvallen, dan zul je minder calorieën moeten eten dan je binnenkrijgt. Dat is inclusief snoepen en andere extra’s.

Ik zou het volgende doen. Houdt een app bij waarin je je voeding kunt bijhouden. Beperk alle snelle suikers. Van suiker krijg je snel weer honger. Probeer gezonder te eten, zonder alle junkfood, koekjes, snoep. Drink alleen water. Beperk je calorieën, maar doe het niet te gek. Je wilt niet op dieet, maar wel een gezondere leefstijl. Doe anders net alsof je een topsporter bent. Soms motiveert het. Beweeg 3 x in de week fanatiek. Sporten kan zorgen voor een lagere vetpercentage en hogere spiermassa.

Intuïtief eten kun je gaan doen als je lichaam al gewend is aan een gezondere levensstijl. Eet je ook niet vol, maar tot 80% van vol.

Ik heb zo een app sinds 2019 en ik ben 17 kilo vermagerd. Maar ik at ook maar 1000 kcal per dag, gevolg: Haren vielen uit en last van mijn tanden. Ik eet al minder dan 1500 kcal en beweeg wel elke dag een halfuur.Ik hou enorm veel van koekjes en kleine snoepjes. Zelfs chips eet ik in plaats van een middagmaal omdat het toch ongeveer hetzelfde is. Maar ik wil ook gewoon een pizza of burger of chocolade eten zonder me schuldig te voelen maar ook zonder me te overten wat ik 1 keer per maand doe omdat ik zo een trek heb.

Misschien hier eens mee stoppen? Dat je klachten krijgt, komt omdat je essentiële vitamines en mineralen mist. Ook is 1000 calorieën niet realistisch. Zelfs 1500 calorieën is voor vrijwel iedereen te weinig. Begin eerst eens met 2000 calorieën en snoep niet. Ik denk dat je ongemerkt veel meer calorieën binnenkrijgt.

Het begint met een gezonde voeding.

Stop met je schuldig voelen. Maar accepteer ook dat als je wil afvallen je die pizza beter kan laten staan. Of eet iets minder voor lunch, dan kan je makkelijk 's avonds een pizza eten.

Verder eens met Minako, goede adviezen.

Ja dat doe ik al. En ik eet friet of pizza minder dan 1 keer per maand

Hoi Bibe,

Goed dat je bewust bezig bent met je voedingspatroon. Ik denk dat veel mensen hierboven al nuttige dingen hebben gezegd. Ij koekjes en chips, hoe lekker ook, zitten weinig noodzakelijke voedingsstoffen. Daarbij gaat je suiker hier enorm van schommelen, waardoor je ook telkens weer trek krijgt.
Belangrijk is om veel langzame koolhydraten te nemen. Omdat dit nogal ingewikkeld klinkt, heb ik voor mezelf het volgende uitgangspunt: eet zo veel mogelijk onbewerkte voeding, dat wil zeggen, voedsel wat zo uit de natuur komt. Dat is dus -verassing- vooral veel groenten en fruit, eet daarbij nootjes, die zorgen dat je suikers gelijkmatiger blijven en cravings blijven daardoor langer uit. Met intuïtief eten wordt waarschijnlijk bedoeld: als je trek hebt in vette vis, lekker vis eten, als je zin heb in kaas, eet een stukje kaas (niet te veel), etc.
Minimaal 1500 calorieën is wel zo gezond. Sporten (niet te vaak te intensief) kun je zo veel doen als je wilt; fietsen en wandelen. Dan ga je je pas echt gezond en energiek voelen en afvallen!

Succes met alles.

Ik heb het soms ook moeilijk om in te schatten of ik echt honger heb. Daarom probeer ik mij aan een vast schema te houden door de week: 3 hoofdmaaltijden, 1 tussendoortje in de namiddag en eventueel 's avonds ook nog als ik er behoefte/zin in heb. Ik probeer door de week geen frisdrank te drinken of het te beperken tot 1 glas per dag. Op zaterdag is mijn vaste cheatdag, dan eet ik alles wat ik lekker vind en kijk ik niet naar de calorieën. Dit heb ik nodig om het vol te houden en ik snoep gewoon nog altijd graag. De rest van de week probeer ik gezond te eten. En als je door de week eens een dag/avond wat iets ongezonds eet, is dat niet erg. Dan heb je de rest van de dag nog gezond gegeten. Door dit enkele maanden vol te houden, ben ik van 58,5kg naar 55kg gegaan. Dus zelf heb ik eigenlijk ook een beetje nood aan een vast schema, maar als ik op een moment echt honger heb, eet ik gewoon een extra stuk fruit. Het is gezond en het stilt jouw honger. Zelf heb ik prikkelbare darmen, dus licht en gezond eten maken voor mij een wereld van verschil hoe ik mij voel. Maar ik denk dat je net zoals ik, op zoek moet gaan naar wat voor jou werkt: hoe je moet eten, wat jouw honger goed stilt en wat niet,… Ik denk dat dit voor iedereen een zoekproces om hierop een antwoord te kunnen vinden. En als je nog steeds zoveel honger hebt, zou ik dit eens laten onderzoeken. Misschien heb je een heel snel metabolisme? Misschien kan een diëtist jou ook wat tips geven.

1500 is niet veel overigens, dus daar zou je in principe al van af moeten vallen.
Ik zou dit zelf niet gauw doen als je wil afvallen en nog niet in sync bent met je hongergevoel. Je hongergevoel is niet altijd een even betrouwbare bron. Zo kan ik tijdens mijn PMS letterlijk alles eten wat los en vast zit zonder vol te raken.
Ben zelf 25 kilo afgevallen met behulp van een dietist en dat door mijn calorie inname niet al te drastisch te verminderen, minder troep en meer gezond te eten en dat met regelmaat. Ik zit nu al jaren op een stabiel en gezond gewicht. Hoewel ik best flexibel ben met mijn eetpatroon, heb ik wel baat bij regelmaat omdat ik zo stukken makkelijker in de gaten kan houden wat en hoeveel ik eet. Door ervaring weet ik ook hoeveel calorieën ik ongeveer kan nemen om geleidelijk af te vallen en hoeveel om stabiel te blijven.

1 like

hee! je hebt dit bericht een tijdje geleden geschreven. Hoe gaat het er nu mee? Heb je al een manier gevonden hoe je erachter kan komen hoe je zo’n eetplanning maakt?
wat misschien een handje kan helpen is: op instagram en tiktok zie je vaak filmpjes en foto’s van wat je kunt eten als vervanger voor “rommel”. stel je voor je hebt trek in chocolade: pure chocolade is een goede optie. ook kun je dingen vinden als “kale chips” dat is eigenlijk gewoon boerenkool gebakken in de oven met een beetje olie en zout. smaakt echt heel lekker!
groetjess

Hey! Mijn naam is Bibi en ik ben zelf ook aan het werken aan een gezondere relatie met voeding en beweging. Mij lijkt het super leuk om een groepsapp te starten waarbij iedereen die dat nodig heeft en wilt advies kan vragen of extra motivatie kan geven. Gewoon die extra stok achter de deur. Mijn instagram tag is Bibbie_giving_it_her_best.

Zelf eet ik kleine beetjes. Een cracker 's ochtends en soms 2 en soms niks, of twee broodjes 's middags. 'S avonds ook weinig avond eten. Ik kan er niet tegen het gevoel van vol te zitten en opgeblazen. Ik ben van 83 kilo nu naar 74 (ik ben 174cm) en blijf steeds iets afvallen. Niet bewust, ik eet nog steeds een zak chips of vijf koekjes tegelijk en nee niet alleen in het weekend. Als er iets is dat ik geleerd heb en wat voor mij het beste werkt is ontbijt belangrijk om de motor te starten. Een gezonde keuze maken (gezonder dan waarin je trek hebt werkt al). Je hoeft niet van een bord frites :drooling_face: naar een salade met allerlei zaden en noten te gaan. Op tijd iets eten als je honger hebt werkt ook.