Introvert en extravert

Wat zijn introverte en extraverte mensen?

Extravert:
Mensen die energie halen uit de omgang met mensen, ze zijn naar buiten gericht, op activiteiten en mensen, energiek, enthousiast, spraakzaam en vaak de eersten die overgaan tot actie. Zij vinden het fijn om onder de mensen te zijn.
Introvert:
Introverte mensen zijn mensen die hun energie juist uit zichzelf halen en uit hun eigen gedachten en gevoelens. Ze zijn rustig, zijn vaak creatief, hebben vaak meer tijd nodig voor zichzelf, ze laten zich niet snel afleiden, kunnen goed luisteren en zijn ook zelfstandig.

Zo zijn er zeker nog meer kenmerken van introverte en extraverte mensen.

Een introvert persoon word ook vaak gezien als een persoon die niet van praten houd, altijd alleen is, verlegen, niet graag op openbare plekken komen enzovoort. Terwijl dat vaak helemaal niet het geval is. Introverte mensen houden bijvoorbeeld niet van ‘koetjes en kalfjes’ gesprekken, als ze iets toe te voegen hebben aan een gesprek dan doen ze dat ook. Ook voelen ze zich meer op hun gemak bij mensen die ze kennen en zijn ze vaak stil en rustig bij onbekende mensen.

Dit betekent trouwens niet dat introverte mensen niet sociaal kunnen zijn, en ook niet dat extraverte mensen nooit alleen willen zijn.

Ik zelf ben een introvert persoon, dit word ook vaak tegen mij gezegd. Ik ben rustig, ik hou niet van grote groepen mensen maar ik praat liever met 1 persoon tegelijk, ik hou van alleen zijn, ik voel me vaak ongemakkelijk bij personen die ik niet ken en dan ben ik ook vaak stil. Maar als ik thuis ben of bij vriendinnen kan ik mijn mond soms niet dichthouden.

Zo is er trouwens nog veel meer informatie over introverte en extraverte mensen.
bijvoorbeeld hier staat nog wat info:
http://www.carlkingdom.com/10-myths-about-introverts
http://www.desuccesvollei…e-introvert-of-extravert/

en ook een filmpje van charlieissocoollike waar hij verteld over introverte en extraverte mensen:
http://www.youtube.com/watch?v=SCgj2Gor25g
Persoonlijk vind ik dat hij het hier heel goed uitlegt en ik voel me eigenlijk ook precies zo wat hij uitlegd over introverte mensen.

Ben jij extravert of introvert? Word dit wel eens tegen je gezegd? Wat vind je hiervan?

Ik ben introvert. Ik praat alleen met mensen die ik goed ken, ik praat zacht en stamel als ik met vreemden of met mensen waar ik tegen op kijk praat. Ik ben een ultrawatje qua omgang met mensen.
Mijn vader zegt zooo vaak dat ik wat extraverter moet worden, maar dat werkt niet echt…

Ik ben niet echt introvert of extravert, ik ben ambivert.
Al heb ik toch wel het meest introverte eigenschappen. Tenminste, ik kan me goed vermaken in mn eentje, leg niet zo makkelijk contacten en kan goed luisteren. Maar ik kan ook energie halen uit contact leggen met mensen, of nou ja, eigenlijk alleen maar met een paar vriendinnen en mn familie. Daar voel ik me namelijk echt goed bij.

Ik ben sowieso introvert, laten we zeggen dat ik gelukkiger word van een avondje thuis film kijken ipv los te gaan in een discotheek. Maar ik heb niet echt moeite om mensen aan te spreken of zo…

allebei niet denk ik, zit er niks tussen in ofzo :stuck_out_tongue_winking_eye:

In de elle stond laatst een artikel over introverte en extraverte mensen. Was echt heel interessant om te lezen!

ook is niemand 100% extravert en niemand 100% introvert. Iedereen heeft gemixte eigenschappen maar 1 overheerst gewoon vaker.

Ik ben introvert. Ik heb elke dag een paar uur voor mezelf nodig en ik heb een hekel aan nieuwe mensen ontmoeten, maar bij mensen die ik beter ken praat ik honderduit.

Ik weet eigenlijk niet wat ik ben. Ik kan rustig zijn, maar ik houd ook erg van praten en ik vind actie ondernemen juist leuk.

Introvert. En veel mensen kunnen dat niet hebben en proberen me daarin te veranderen. Schijtirritant.

introvert :slightly_smiling_face:

Ik ben beide. Voornamelijk introvert, ben liever op mezelf dan met mensen waar ik me niet 100% prettig bij voel. Maar als ik bij mensen ben bij wie ik me wel prettig voel ben ik juist meer extrovert (spraakzaam, enthousiast, haal energie uit anderen), maar voornamelijk wel echt introvert. “Introverte mensen houden bijvoorbeeld niet van ‘koetjes en kalfjes’ gesprekken, als ze iets toe te voegen hebben aan een gesprek dan doen ze dat ook.” Dit heb ik heel erg, ik probeer op school wel koetjes en kalfjes gesprekken te voeren maar heel interessant vind ik het meestal niet, tenzij het met echt een leuk persoon is.

Ik ben heel duidelijk introvert, maar ik ben het extraverte in me wat meer aan het ontwikkelen en daar ben ik wel blij mee (:

Zo ben ik precies ook…
En ik herken mij heel goed in de dingen die ze over introverte mensen schrijven.

En ook ik ben precies zo.

Ik ben vooral introvert en herken me wel in de genoemde eigenschappen uit de beginpost.

Zo herkenbaar. Echt veel mensen kunnen het niet begrijpen en proberen je tot dingen te dwingen die je helemaal niet wilt. En daar komen weer ruzies van.

Ja precies -.- ‘Waarom zit je zovaak thuis? Dat is toch ook niet leuk?’ eh ja dat is het wel. :"D

Precies!

Ik krijg zelf ook vaak opmerkingen van ‘wat ben je stil, praat eens wat meer!’ Het is niet persé dat ik verlegen ben, maar eerder dat ik gewoon niks heb toe te voegen aan het gesprek.
Ik zit ook veel liever thuis op de bank een film te kijken dan dat ik naar een discotheek ga en dat vind ik ook helemaal niet erg, maar dit word snel als ‘saai’ gezien.

Ja ga eens mee uit. Met ons is dat heel leuk! Uhhh nee ik vind in een discotheek staan echt niet leuk, al sta ik daar met de koningin.

Ik ben echt heel graag alleen. Ik kan mijzelf echt altijd vermaken. Met een film, boek, internet, even winkelen etc. Ik snap mensen die bij alles iemand nodig hebben vaak ook niet, omdat ik gewoon niet vaak iemand nodig heb.