Introductieweek moeite waard?

Hallo!

Een vriendin van mij gaat volgend schooljaar naar het HBO. Zij is echter op vakantie als de introductieweek begint. Zij zit nu sterk te twijfelen of ze eerder naar huis moet gaan voor de introductieweek of dat ze gewoon op vakantie moet blijven.
Kunnen jullie haar adviseren? Is de introductieweek leuk; leer je iedereen daar kennen, doe je leuke dingen, gaat iedereen daar heen of komt de helft maar opdagen? Kortom: wat zouden jullie haar aanraden? Eerder naar huis gaan of op vakantie blijven?
De introductieweek is overigens niet verplicht.

Áls ze eerder naar huis kan komen, zou ik dat doen. Zo’n introductieweek is gezellig en idd, je leert er mensen mee kennen (:

Ik weet niet wat zij gaan doen met introductie, maar dat van ons was best leuk. Of het de moeite waard is? Ik vond van wel.

Ik had vorig jaar precies hetzelfde probleem, en ben niet gegaan. (Ik zat in Canada, dus kon niet even snel/makkelijk terug =p)
Ik heb er geen spijt van gehad, er waren veel meer mensen niet geweest, dat krijg je in de vakantie natuurlijk… Dus er waren meer mensen die eigenlijk nog niemand kenden, en je krijgt sowieso nog wel aansluiting zo in de eerste weken. (:
Ik zou dus lekker op vakantie gaan/blijven, maar misschien als je al lang weg bent en ‘gewoon’ in Frankrijk ofzo zit dat het wel de moeite is om erheen te gaan… Blijft persoonlijk natuurlijk, en het verschilt ook per stad/opleiding denk ik.

als ik haar was zal ik van te voren goed informeren wat er allemaal gaat gebeuren in de introductieweek. mocht ze nou met de introweek naar een super toffe lokatie gaan en allemaal leuke dingen gaat doen (naar een pretpark, dingetjes bezichtigen, leuke uitstapjes enz.) dan zal ik toch proberen om er heen te gaan.
maar is het meer je bent een weekje in een huisje en je gaat daar in en om het huisje “spelletjes” doen en opdrachtjes dan zal ik lekker op vakantie blijven :stuck_out_tongue:
het ligt er natuurlijk ook maar weer net aan waar ze op vakantie gaat, gaat ze naar amerika of gaat ze met haar ouders naar een hutje op de hei.

Ik zou er niet voor terug komen

Het is leuk en handig, maar ik zou er niet voor terug komen, het is niet zo heel bijzonder.

hm ik ga wel eerder naar huis van vakantie voor de introductieweek. maar ik kan geen antwoord op je vraag geven want ik heb geen idee :’)

Bij mijn studie kreeg je er een studiepunt voor. De mensen die niet op introductiekamp zijn geweest moeten nu nog ergens 28 uur tijd insteken. Maar of je er speciaal eerder voor terug zou moeten komen: mhua, zoveel is het ook weer niet waard.

Krijg je informatie over het hoe en wat van je studie/school in de introductieweek?

Bij mij wel, maar dat werd allemaal nog wel eens herhaald toen de opleiding echt gestart was. Maar je vriendin kan denk ik het beste even contact opnemen met de opleiding zelf. Zij kunnen je goed vertellen wat ze allemaal gaan doen en of het echt noodzakelijk is.

De introductieweek moet je echt niet missen. Iedereen leert elkaar, de school en de opleiding goed kennen. En je valt er echt een beetje buiten als je daarna in je eentje komt aanzetten. Mijn ervaring is dat iedereen het hele jaar omging met hun introductiegroepje.

In mijn introductieweek deden we alleen maar achterlijke dingen. Onze klas kregen we toen ook nog niet te horen dus je kwam uiteindelijk toch met allemaal mensen die je niet kende in de klas.

Daarom, zoals je hier leest is het écht allemaal heel anders. Je weet niet hóe je introductieweek is, je weet niet óf er veel mensen heengaan en of het natuurlijk de moeite waard is :’). Dat verschilt denk ik per opleiding.

is het de algemene introductieweek voor de hele stad, zoals de UIT, of voor de opleiding specifiek? Als het de opleidingsspecifieke introductie is zou ik er wel heen gaan, de algemene niet.

Bij ons wel, maar dan was er later nog een extra dag speciaal voor de mensen die in de vakantie niet konden. (: Met dat soort dingen wordt heus wel rekening gehouden, er zijn meer mensen op vakantie…

Dat weet ik niet… Dat gaat ze nog vragen denk ik :slightly_smiling_face:

Het ligt er wel een beetje aan of je naar de Uni of naar het HBO gaat (bij mij in Amsterdam daar) het HBO deed er veel minder aan…

Ze gaat naar het HBO

@Amperbroekie
En dan ligt het altijd nog aan je opleiding. Het NHTV doet er juist heel veel aan.