Interview proeven op dieren.

Hallo allemaal,

Ik moet samen met een vriendin een sector werkstuk maken over proeven op dieren. Zouden jullie ons willen helpen door deze vragen te beantwoorden? Alvast bedankt ! <3

(liefst voornaam + leeftijd, hoeft niet perse)

1. Als je iets koopt, let je er dan op of iets diervriendelijk is?

2. Wat vind jij zelf een goede oplossing in plaats van proeven op dieren?

3. Wat vind jij van proeven op dieren?

4. Denk je er wel eens over na wat deze dieren meemaken?

5. Zou jij zelf ook geld doneren aan stichtingen tegen proeven op dieren?

6. Maakt het dier waar op het getest is een deel uit van jouw keuze?

7. Welk merk shampoo gebruik jij?

8. Wanneer vindt jij proeven op dieren echt te ver gaan?

9. Vertrouw jij producten die op dieren getest zijn meer dan andere producten?

10. Wat vindt jij van dieren die gebruikt worden bij kanker onderzoek?

heeel erg bedankt ! <3 Groetjes Lovatic :slightly_smiling_face:)

No problem :wink:
Aïsha, 18 jaar

Nee. Vooral omdat het toch niet te vertrouwen is. De ingredienten zijn bijna altijd op dieren getest, maar op het product staat dan dat het dierproefvrij is. Dat is legaal, omdat het product zelf inderdaad niet op dieren is getest, maar de ingredienten dus wel. Allemaal lekker politiek correct dus, maar eigenlijk de grootste onzin.

Ik vind niet dat er een andere oplossing hoeft te komen, dit is prima zo.

Ik vind het goed. Medicijnen en cosmetica moeten nou eenmaal worden getest en dit kan gewoon niet vanaf de beginstadia op mensen. Uiteindelijk, als ze zeker zijn (of bijna zeker) dat het niet schadelijk is voor mensen, wordt het ook op mensen getest, ook om achter eventuele bijwerkingen te komen. Nieuwe dingen moeten in het begin echter ook getest worden en ik vind het prima om daarvoor muizen o.i.d. te gebruiken. Ik zie het niet per se als wreed om dit te doen. Natuurlijk zijn dieren ook levende wezens, maar ik vind het niet realistisch om dieren te vergelijken met mensen op dit vlak.

Jawel, maar wij zien alles vanuit een menselijk standpunt. Wij zullen nooit weten hoe die dieren zich voelen, wat zij denken, etc. Dat is gewoon onmogelijk. Nogmaals, je kan dieren niet vergelijken met mensen hierin. Zelfs als we de anatomie van de dieren tot in de puntjes hebben uitgevogeld, dan weten we nog niet hoe zij dat ervaren. Wel ben ik van mening dat er meer gelet moet worden op de omstandigheden in die laboratoria. Soms zijn die echt verschrikkelijk en dat is iets wat compleet onnodig is.

Nee. Ik zou juist geld doneren om de onderzoeken te financieren. Als er geen dierproeven zouden zijn, zou je de hele ontwikkeling in de wetenschap stilleggen; stamcelonderzoek, onderzoek naar kanker, etc. Dát zou pas erg zijn. Ooit zullen al die onderzoeken ook echt tot een oplossing leiden. Bedenk je eens hoeveel levens je dan redt en zet dat tegenover die dieren die daarvoor hun leven hebben gegeven. Die dieren zijn dan ineens niet zo belangrijk meer, als ooit misschien jijzelf, je broer of zus of je kind daardoor gered kan worden.

In principe niet. Er is echter maar een beperkt aantal diersoorten waarbij dierproeven nuttig zijn. Apen bijvoorbeeld, omdat hun DNA sterk op dat van de mens lijkt.

Inecto.

Dierproeven vind ik te ver gaan als de omstandigheden waarin de dieren leven niet goed zijn. Dat is pas wreed, want is echt onnodig.

Niet per se. Als het op de markt komt is het eigenlijk per definitie betrouwbaar, zeker met de huidige technologie. Ik weet zeker dat producten die niet op dieren zijn getest, op een andere manier in het lab getest zijn en dat er toevallig bij die producten geen dierproeven nodig waren.

Waarom zou ik bij kankeronderzoek een andere mening hebben? Het is nog steeds goed.

super! dankjewel !!! :slightly_smiling_face:

Blijf liever anoniem, 19 jaar

Ik probeer tegenwoordig zoveel mogelijk dierproefvrije make-up en verzorgingsproducten te kopen. Ik koop niet alles dierproefvrij, wat ik eigenlijk best slecht vind van mezelf. Soms schiet het er helaas bij in om erop te letten, vooral omdat je echt moet zoeken of iets dierproefvrij is en het vaak niet aangegeven staat.

Ik ben niet zo op de hoogte van het testen van cosmetica op dieren, maar ik weet wel dat er bij medisch onderzoek alleen op dieren getest wordt als er geen goed alternatief beschikbaar is en pas in latere stadia van het onderzoek, en zo minimaal mogelijk. Zo zouden ze het ook bij cosmetica moeten doen.

Ik vind het slecht wanneer men cosmetica test op proefdieren, omdat dit niet van levensbelang is voor mensen. Bij medische onderzoeken is het vaak helaas nog nodig, mede doordat er geen goede alternatieven beschikbaar zijn. Dan ben ik wel voor het onderzoeken op dieren, omdat dit gewoon veel betrouwbaarder is en zo de toxiciteit van geneesmiddelen bepaald kan worden. In eerdere fasen worden geneesmiddelen en onderzoeken wel altijd in vitro gedaan, maar een celcultuur reageert toch altijd anders op een stof dan een mens of dier. Daarom is wel van belang om het uit te testen op dieren. En ik weet uit ervaring ook dat proefdieren voor medicijnen niet zomaar gebruikt mogen worden. Aanvragen worden eerst getoetst door een ethische commissie en als die toestemming hebben gegeven mag er onderzoek op dieren worden gedaan. Daarbij worden altijd zo min mogelijk dieren gebruikt en worden de dieren zo min mogelijk pijn gedaan. Daarom ben ik wel voor het gebruik van proefdieren bij medisch onderzoek, gewoon omdat het de resultaten betrouwbaarder en beter maakt.

Ja, en ik vind het zielig.

Als ik geen arme student meer ben wel.

Ja, bij dieren die ik niet als ‘huisdieren’ beschouw vind ik het minder zielig, omdat dit minder dichtbij komt. Het beste is als getest wordt op lagere diersoorten die geen pijnprikkels kunnen waarnemen, maar dit is lang niet altijd mogelijk.

Lush

Wanneer het dier echt onverdraaglijke pijn lijdt. Nogmaals, ik weet niet hoe het met proefdieren voor cosmetica is, maar bij medisch onderzoek worden de dieren gedood voordat ze echt pijn krijgen. de dood wordt als minder belastend gezien voor het dier dan hele erge pijn, en dit vind ik ook goed.

nee, mits er op een andere goede manier onderzoek is gedaan met goede en betrouwbare alternatieven.

Goed, zoals ik al zei is het bij medisch onderzoek vaak onmogelijk om geen proefdieren te gebruiken. Een anti-kankermiddel kan in vitro/op bacteriën/ op een weefselcultuur perfect werken, maar in vivo niet goed werken of zelfs schadelijk zijn. Daarbij worden ook proefdieren gebruikt om de toxiciteit van een stof te bepalen (het verschil tussen een werkzame stof en een stof die schade aanricht is de dosis), en dit kan niet met een celcultuur. Gelukkig worden proefdieren pas in de laatste stadia van het onderzoek gebruikt, eerst worden alle geneesmiddelen in vitro getest, en pas wanneer deze resultaten goed zijn, en er een grote kans is dat de resultaten in vivo ook goed zijn worden proefdieren gebruikt. Dit vind ik wel een goede regel, want zo worden er zo min mogelijk proefdieren gebruikt en er zijn ook regels dat de pijn zo minimaal mogelijk moet zijn.

dank jullie wel allemaal ! <3