Ik heb dit vorige zomer met een vriendin gedaan! Wij hebben alles geregeld in een treinwinkel in Leiden. Superhandig, ze reserveren de treinen en nachttreinen voor je zodat dat allemaal geregeld is! Wij wilde met zekerheid weg gaan dus daarom hebben we alles gereserveerd. Ook de hostels hebben we gereserveerd. Wij hebben een GlobalPass genomen en dan 10 dagen in 22 dagen. Die was 265 euro als ik het goed heb, die pass en de reserveringen betaalde we al van te voren, dus over die kosten hoefde we ons geen zorgen meer te maken op de reis. We hebben de volgende route gedaan:
Berlijn
Rome
Milaan
Nice
Parijs
Antwerpen
Van Berlijn naar Rome hadden we een nachttrein wat ik persoonlijk echt heel kut vond haha, had het idee dat ik elk moment uit het bed kon vallen en je ligt suuperkrap! Maar je bent wel binnen een nacht in Rome, en je kan opzich gewoon slapen (als je geen moeite hebt met slapen in lawaai haha)! Dus dat is wel fijn. In Rome sliepen we bij de familie van die vriendin van mij, dus daar hoefde niets te betalen. Verder hebben we overal hostels geboekt. Meestal de goedkoopste uitgezocht. We hebben in elke stad natuurlijk gewoon alle bezienswaardigheden bezocht en in Nice hebben we een dagtrip naar Monaco gedaan, supermakkelijk met de trein! En in Parijs zijn we een dag naar Disney gegaan. Met die Interrail pass kun je dan gewoon gratis in de trein, alleen moet je wel elke rit die je maakt op de pass zetten, voor de condecteur. We hadden dus alle treinen gereserveerd, alleen die van Rome naar Milaan niet, omdat die trein om het uur ging ofzo, dus dat vonden we niet nodig! Er komen inderdaad wat kosten bij als je gaat reserveren, maarja wij wilde de zekerheid dat we een zitplek hadden, en we hadden gerekent op extra kosten. Uiteindelijk is het veel geld wat je gaat uitgeven, of naja, je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt! Ik vond het een hele toffe ervaring!
Oh ik zou wel naar wat minder plekken gaan! Wij waren overal zo’n 3/4 dagen, alleen in Nice waren we 6 dagen… En alle dagen zitten echt vol omdat je zoveel wilt zien! Het is zonde om alles in een dag te proppen en dan gelijk weer door te gaan! Maar dat is mij mening en ervaring he haha!