Interrailen: ervaringen en tips?

Ik heb dit vorige zomer met een vriendin gedaan! Wij hebben alles geregeld in een treinwinkel in Leiden. Superhandig, ze reserveren de treinen en nachttreinen voor je zodat dat allemaal geregeld is! Wij wilde met zekerheid weg gaan dus daarom hebben we alles gereserveerd. Ook de hostels hebben we gereserveerd. Wij hebben een GlobalPass genomen en dan 10 dagen in 22 dagen. Die was 265 euro als ik het goed heb, die pass en de reserveringen betaalde we al van te voren, dus over die kosten hoefde we ons geen zorgen meer te maken op de reis. We hebben de volgende route gedaan:
Berlijn
Rome
Milaan
Nice
Parijs
Antwerpen
Van Berlijn naar Rome hadden we een nachttrein wat ik persoonlijk echt heel kut vond haha, had het idee dat ik elk moment uit het bed kon vallen en je ligt suuperkrap! Maar je bent wel binnen een nacht in Rome, en je kan opzich gewoon slapen (als je geen moeite hebt met slapen in lawaai haha)! Dus dat is wel fijn. In Rome sliepen we bij de familie van die vriendin van mij, dus daar hoefde niets te betalen. Verder hebben we overal hostels geboekt. Meestal de goedkoopste uitgezocht. We hebben in elke stad natuurlijk gewoon alle bezienswaardigheden bezocht en in Nice hebben we een dagtrip naar Monaco gedaan, supermakkelijk met de trein! En in Parijs zijn we een dag naar Disney gegaan. Met die Interrail pass kun je dan gewoon gratis in de trein, alleen moet je wel elke rit die je maakt op de pass zetten, voor de condecteur. We hadden dus alle treinen gereserveerd, alleen die van Rome naar Milaan niet, omdat die trein om het uur ging ofzo, dus dat vonden we niet nodig! Er komen inderdaad wat kosten bij als je gaat reserveren, maarja wij wilde de zekerheid dat we een zitplek hadden, en we hadden gerekent op extra kosten. Uiteindelijk is het veel geld wat je gaat uitgeven, of naja, je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt! Ik vond het een hele toffe ervaring!

Oh ik zou wel naar wat minder plekken gaan! Wij waren overal zo’n 3/4 dagen, alleen in Nice waren we 6 dagen… En alle dagen zitten echt vol omdat je zoveel wilt zien! Het is zonde om alles in een dag te proppen en dan gelijk weer door te gaan! Maar dat is mij mening en ervaring he haha!

@Perensap: Bedankt voor je reactie! Hier heb ik iets aan. Wij willen zelf eigenlijk zo min mogelijk vastzetten, voor het geval we ergens eerder/later weg willen, we een trein missen, er iets mis gaat, whatever. Dus het is nog even bedenken hoe we dat gaan doen met die treinen, aangezien je die wel moet reserveren haha…
Haha ja, er zal zeker wat geld doorheen gaan! Hoeveel was jij in totaal kwijt? En ik woon ook in Leiden, waar is die treinwinkel?

@Memories, wij zouden oorspronkelijk van Utrecht naar Parijs, van daaruit naar Berlijn en dan door naar Praag en weer naar huis. Helaas ging Parijs uiteindelijk niet door door omstandigheden, dus we zijn alleen naar Berlijn en Praag geweest. Vier hele dagen in elke stad gebleven en we hadden telkens 2 reisdagen tussendoor.

Eehm we waren volgens mij aan de Pass en de reserveringen iets van 300/400 kwijt, als ik het goed heb! En we gingen met iets van 1200 euro weg, en dat is dan wel allemaal op gegaan haha, maarja als je naar Rome gaat moet je natuurlijk ook shoppen! Haha! Die winkel zit in de Breestraat 57! Echt heel handig, ze kunnen je onwijs veel vertellen! Ja als je alles gereserveerd hebt moet je echt rekening houden met een dag reizen indd, maarja dat is gewoon persoonlijk! Ik had nog wat bij mn verhaal gezet! Weet niet of je het gelezen hebt, ik kopieer het even haha:
Oh ik zou wel naar wat minder plekken gaan! Wij waren overal zo’n 3/4 dagen, alleen in Nice waren we 6 dagen… En alle dagen zitten echt vol omdat je zoveel wilt zien! Het is zonde om alles in een dag te proppen en dan gelijk weer door te gaan! Maar dat is mij mening en ervaring he haha!

Wow! Zo veel aan reserveringen?! Ik dacht dat dat niet zo duur was haha.
Onze pas kost 435 maar we dachten het dan met 500eu incl. reserveringen wel te halen maar dat valt dan nog vies tegen waarschijnlijk!
Die vriendin is nu op vakantie maar als ze terug is moeten we het nog maar goed hebben over het aantal plaatsen idd, haha. Het is wel een beetje veel.
En ik ga maar eens langs die winkel, thanks!

Mijn vriend en ik hebben ernaar gekeken maar het is ZO. DUUR. Echt onbetaalbaar want je vindt niet overal slaapplaatsen voor 5 euro per nacht en een maand lang elke nacht ergens slapen kost veel! Ook moet je al je eten zelf verzorgen en je kunt waarschijnlijk niet koken dus dat wordt ook vreselijk duur… Hou rekening met de kosten, als je veel geld gespaard hebt lijkt het me wel heel leuk!

We rekenen op zo’n 2000 euro pp. Ik hoop dat dat gaat lukken…

^ Wauw. Nee dat zou ik zelf niet ervoor over hebben, misschien als ik ouder ben en het bedrag relatief kleiner is.
(Ook gezien het feit dat wij voor minder dan 1000 euro pp 3 weken naar Kenia zijn geweest)

@Sparrow: Ja, klopt. Je kan 1000 euro natuurlijk ook flink op vakantie maar we hebben dit nu in ons hoofd en het lijkt ons zo leuk, we willen het echt graag haha. dus dan heb ik het er op zich wel voor over !

Ik heb vorig jaar 3 weken door Zweden/Noorwegen/Denemarken gereisd en ben toen vanaf Stockholm in een keer naar Rome door gegaan, maar dat laatste raad ik iedereen af want 36 uur non-stop in de trein is vreselijk.
Heb gewoon in hotels geslapen, twee keer in een hostel en een keer op een camping en was helemaal niet zo veel geld kwijt. Ik heb wel alles van te voren helemaal uitgestippeld en geboekt, dus misschien dat dat ook scheelt.

Voor de meeste nachttreinen moet je wel reserveren maar op zich (als je gewoon een stoel neemt ipv een bed) kost dat ook niet zo veel en de bank/bedden in de nachttreinen liggen ook gewoon goed, nou ben ik ook niet heel moeilijk met slapen, want ik slaap overal wel als ik moe ben, maar ik heb dus meestal gewoon een stoel gereserveerd en daarop geslapen (de meeste treinen waren ook niet vol dus kon vaak genoeg op twee stoelen slapen)

Deze zomer ga ik hetzelfde doen, alleen dan door Oostenrijk/Tsjechie/Duitsland en misschien dat ik er nog wat Zweden aan vast plak, maar dat weet ik nog niet zeker :slightly_smiling_face:

@Euroknaller: Wow, 32 uur in de trein lijkt me ook wel heeel lang ja, haha. Hoe deed je dat dan op een camping? Huurtentje ofzo?
En veel plezier deze zomer!

Ik stel mijn vraag dan maar ook even hier:p
Weet iemand toevallig hoe het zit met treinen in Italië? Of dat een beetje te betalen is?
Ik wil namelijk met de trein vanaf de luchthaven Milaan (weet nog niet welke) naar Milaan Centraal, maar dat is dus echt no way op nshispeed, DBahn of andere sites te vinden en alleen maar op de italiaanse ns zegmaar.
Laat ik nou net geen italiaans kunnen :'D
Dus is er iemand die dat heel toevallig weet? Of ongeveer?

Wauwww jaloers :grinning:
Ik zou ook super graag willen interrailen maar helaas, geen van mn vriendinnen heeft het geld er voor :frowning_face:

Dankjeeee! Eindelijk een site die iets duidelijker is dan die Italiaanse dingen:)
Had inmiddels gevonden dat een enkeltje bergamo-milaan ongeveer 10 euro is. Valt me nog best mee inderdaad :slightly_smiling_face: Wat een gedoe zeg haha

Je kunt in hostels zelf koken :slightly_smiling_face: Dus dan bespaar je ontzettend veel kosten.

Wat jij allemaal wilt is denk ik niet heel realistisch. Ik heb afgelopen zomer geinterraild naar berlijn, praag, wenen en boedapest (Sziget) en daarna in een dag weer terug naar Nederland. Ik vond het echt geweldig, heel erg relaxt. De tips die ik je mee kan geven, RESERVEER want anders moet je misschien uren op de grond zitten. Je hoeft niet overal te reserveren maar ik raad je de paar euro extra uit te geven op drukke trajecten. Ook zal ik als ik jou was niet teveel proberen te doen anders ben je alleen maar in de trein aan het zitten (wat ook leuk is!), maar ik neem aan dat je graag dingen wilt zien ook! Welke kaart wil je nemen? Die van 10 uit 21 dagen?

@Hallucinations: Zoals ik zei nemen we die van een maand onbeperkt, en gaan we waarschijnlijk een paar steden schrappen, het is inderdaad te veel!

@Guldfisk: Echt? Heeel chill dat je in hostels zelf kan koken, is dat overal? Scheelt wel veel geld ja.

Ik ben 19 dus dat is het probleem niet, maar stiekem lijkt me dat best wel eng haha :stuck_out_tongue:
Aan de andere kant eigenlijk ook wel weer ontzettend leuk en leerzaam natuurlijk

Hoelang ben jij weggeweest ?

Up!