Interrailen: ervaringen en tips?

Helllo!
Deze zomer ga ik samen met een vriendin een maand interrailen door Europa. Nou vroeg ik me af of veel meiden dit hier hebben gedaan? Hoe heb je het gehad, hoe veel geld was je kwijt, waar ging je heen, waar sliep je, heb je verder tips?
Wij denken aan deze plaatsen:
Hele lijst

Edit: uiteindelijke plan:
Budapest, Split, Dubrovnik, Bouzigues, Barcelona, Madrid, Cordoba, Sevilla, Albufeira, Lissabon.
Lijkt heel veel, maar paar plaatsen moeten we toch doorheen dus stappen we 1 a 2 dagen uit en we hebben al soort planning en die komt best goed uit (: We gaan in 4 weken naar Lissabon reizen en daar blijven we nog buiten onze ‘pas-maand’ 5 dagen en dan vliegen we (super cheap!) terug.

Deel je ervaringen of tips!

Lijkt me echt leuk om te doen, maar ik wacht wel een paar jaar. Ben nu pas 13 :stuck_out_tongue:

Ja lijkt mij ook echt heel leuk. En snap ik ja, beetje jong !

Klinkt heel vet! Ik heb er zelf geen ervaring mee, mijn vriend heeft het wel vorige zomer gedaan. Hij sliep gewoon in van die jeugdherbergen/hostels zodat ze niet te duur uit kwamen.
Hoe lang gaan jullie?

Ja wij gaan ook in hostels enzo! In budapest echt maar 5eur per nacht! Super goedkoop. We gaan een maand (:

Ik heb dit gedaan, naar Parijs en Rome. Ik vond het maar omslachtig: je koopt een interrailkaart, maar vervolgens moet je een heleboel treinen reserveren en hier zitten ook weer kosten aan verbonden. Uiteindelijk heb ik veel toeslagen moeten betalen om op mijn bestemming aan te komen, dat was erg jammer.
de ervaring was fantastisch, maar ik zou het niet nog een keer doen. Je betaalt zo veel meer dan dat het eigenlijk waard is (bijv. met het vliegtuig was voor ons goedkoper geweest…)

Als ik mijn vriend kan overtuigen lijkt het me wel heel vet. Ik hoop 22 dagen, dan 10 dagen treinen. Beginnen in Parijs, en dan via Duitsland in ieder geval naar Polen. Zou ook graag Scandinavia doen, maarja so much to see, so little time!

Ik vind dit een beetje veel plekken. Hoelang ben je van plan om te reizen? Sommige plekken zijn leuk om meerdere dagen te blijven, als je zoveel doet is het op zich gaaf om op zoveel plekken *geweest* te zijn, maar WAS je er dan ook echt? Wat kan je in 1 dag doen? Langer blijven is ook fijn om even te kunnen rusten, vergeet ook niet dat je steeds alles bij je moet dragen wat vermoeiend is enzo.

Heb het zelf nog niet gedaan maar een vriend van me wel, en die heeft in 22 dagen 5 of 6 plekken bezocht en die had 't druk zat :stuck_out_tongue:

Hoe oud ben jij als ik vragen mag? Ik wil dit namelijk volgend jaar herfst doen maar dan ben ik pas 17.

Zou dit ook wel heel gaaf vinden. Maar wat ik niet snap, je kan kaartjes kopen in verschillende categorieën, bijvoorbeeld cat. 2 is: Italië, Oostenrijk, Noorwegen, Spanje en Zweden, maar je begint natuurlijk in Nederland, moet je dan om bij een van die landen aan te komen wel apart betalen?

Lijkt me wel logisch, maar toch even checken.

Twee vrienden van mij hebben dat gedaan, maar zijn uiteindelijk met ruzie uit elkaar gegaan. Heel stom. Maar hun zijn toen naar landen afgereisd waar een leuk festival was. Ze zijn er nog steeds best wel te spreken over (:

Ik zou dit ook graag met een vriendin gaan doen, dus ik ga dit topic even volgen!

Ik heb dit afgelopen zomer gedaan, en het was echt geweldig! Wel gingen wij maar anderhalve week door omstandigheden. Wat hier inderdaad al gezegd is is dat je op veel internationale treinen een reserveringstoeslag moet betalen, waardoor het wel duur uit kan vallen… Als je dat niet wilt dan moet je dus de ‘gewone’ binnenlandse treinen nemen, maar dat ben je veeeeel langer onderweg en moet je ook regelmatig overstappen. Ook moet je rekening houden met het feit dat je soms wel een dag in de trein zit, dus ik denk dat je het binnen 1 maand niet gaat redden om al die plekken te zien! Het zou inderdaad zonde zijn als je maar één dag in een stad kan zijn omdat je dan al weer verder moet reizen.

Verder sliepen we in hostels en dat is echt super leuk! Je ontmoet zoveel mensen en het kost je bijna niks! Al verschilt dat wel per land, Frankrijk is meestal duurder dan Tsjechië of Hongarije. Je moet er wel tegen kunnen om met meerdere (vreemde) mensen op 1 kamer te slapen, maar als je dat geen probleem vindt is het echt aan te raden!

Als je nog vragen hebt moet je maar even een note sturen (:

@ Marling, wat voor route heb jij gevolgd?

@HeartOfLife: Ja dat we veel toeslagen moeten gaan betalen weten we ja, de treinkaart kost 435eu maar we rekenen op 500eu, maar misschien is dit een beetje te positief gedacht… Het vliegtuig is alleen niet goedkoper, want we willen daar te veel plaatsen voor zien.
@Veniality: Ik ga een maand, al 2 keer gezegd hihi. Je hebt op zich wel gelijk dat dit erg veel is ja, misschien kunnen we beter Oost-Europa skippen. Wel erg jammer, want we willen ook zo graag naar Budapest!
@Lovelush: Ik ben 18 en die vriendin 19
@Aesthetics: Huh echt? Dat van die categorieën heb ik echt nog nooit gelezen. Wij willen een global pass kopen voor 31 landen ofzo, dan is dit toch niet het geval?
@Marling: Oh klinkt goed! wij gaan ook slapen in hostels om die reden, en omdat het zo goedkoop is natuurlijk. En idd, welke route heb jij gevolgd?

Wij gaan een Global Pass nemen, onbeperkt binnen een maand. Maar ik denk dat we inderdaad even goed moeten overleggen of het wel slim is om Berlijn, Budapest, Kroatie ook te doen. Dat zijn echt de grote afstanden…
Dan zouden we dus alleen Italië-Frankrijk-Spanje-Portugal doen en dat lijkt me haalbaar.

Nog meer ervaringen? :slightly_smiling_face:

@Memories. Nee daarmee niet, maar je hebt ook losse categorieën (1-5); https://www.nshispeed.nl/nl/interrail-bestelformulier

Ik heb dit twee jaar geleden gedaan en ik raad je wel aan als je bijv een slaaptrein neemt vooraf te reserveren. Ik heb dan wel door Zweden en Noorwegen getrokken maar ik heb 2 keer gehad dat we in een trein gewoon geen plek hadden om te zitten, en als je een lang stuk reist is dit echt heel vervelend! Verder is het supergoed te doen en heel leuk (:

@Katrine: Ja klopt, waren we ook wel van plan ja ! Lijkt me ook erg vervelend om niet te kunnen zitten tijdens die lange stukken