Hoi, ik weet niet of ie helemaal in het juiste topic geplaatst is, maar toch: Ik ben weer veel aan t treinreizen en om mn reistijd goed te gebruiken, wilde ik wat werken via internet, toen wilde ik zo’n prepaid mobiel internet pakket aanschaffen, maar das weer een kostenpost. Dus toen zei iemand van ja je kan je smartphone ook als modem gebruiken… Zit toch semi-onbeperkt internet op! Maar in hoeverre is dat langzamer dan dat andere apparaat? En hoe snel zit je aan de 1 GB grens van je databundel met normaal gebruik, dus zonder downloaden and all? Of zijn er nog andere mogelijkheden die ik nog niet heb ontdekt… Hoor ze graag! Thnx
Heb er niet zoveel verstand van, maar in trein heb je toch internet tenminste bij mij wel!
Dat is vooral in het noorden en oosten van Nederland en alleen bij de NS, waar de koplopers (intercity’s) rijden. De rest van Nederland (de moderne dubbeldekkers krijgen het binnenkort pas) moet het nog steeds zonder doen…
Wat betreft dat internet via het mobieltje: dat kan inderdaad een goede oplossing zijn! Het duurt lang voordat je aan 1 GB zit als je niet al te veel filmpjes kijkt (youtubefilms zijn zo’n 10 MB per minuut, 5-6 bij lage kwaliteit), want de meeste websites zijn maar enkele kilobytes.
Het verschilt heel erg per toestel en provider hoe het precies in zijn werking gaat, er zijn dacht ik ook providers die het onmogelijk maken… maar als je hiernaar googlet zou je als het goed is wel wat resultaten/handleidingen moeten kunnen vinden!
Oh en wat betreft de snelheid - ook dat is afhankelijk van je mobiele telefoon en het internet wat je hebt afgesloten:
GSM: 9,6 Kb/s
GPRS: 52 Kb/s
EDGE: 240 Kb/s
UMTS: 384 Kb/s
HSDPA: 1,8 Mbit/s tot 7 Mbit/s
Je kunt je telefoon er inderdaad ook voor gebruiken, hartstikke handig! Maar hoe je dat precies moet doen verschilt natuurlijk weer per mobiel, dus dat zou je even moeten Googlen…
Als je niet zoveel raars doet gaat het niet snel op, maar ik heb er met m’n vriend een paar dagen zo gebruik van gemaakt en toen zaten we er toch snel overheen haha. Ligt er echt maar net aan wat je ermee gaat doen!
Oh ja en in veel treinen zit het inderdaad ook. Ik reis altijd in Oost/Zuid en mijn intercity heeft vaak wel internet, maar (lang) niet altijd… En als internet in alle treinen zit gaat het langzamerhand wel betaald worden en dan heb je er nog niks aan!
hoe moet je internet via je telefoon voor je laptop gebruiken?
ik hoorde er iemand op school ook over praten maar snap niet hoe ik dat voor elkaar krijg
@ Peeer; ik zet de wifi verbinding op mn vriend zn tel aan, en dan laat ik mijn pc zoeken naar een verbinding, komt hij vanzelf in de lijst terecht
oke bedankt ik ga het is proberen
Wat voor telefoon heb je? Bij mijn galaxy s kan je namelijk via instellingen > draadloos en netwerken > mobiel toegangspunt instellen. Het enige nadeel is dat er natuurlijk ook andere mensen in de trein mee kunnen profiteren en misschien gaat het dan wel hard…
Bij mij kan dat ook, maar dan kun je dat beveiligen met een wachtwoord zodat alleen jij erop kunt. Dit doe ik ook wel eens op school, internet was nog best wel snel…
ik zag dat je dat op je tel wil doen, maar als je dat doet, kijk uit dat je niet over de grens gaat (dus geen films downloaden)!! ik zat er een paar honderd euro overheen. niet leuk! als je een bb hebt kan het via de desktop manager → ip-modem. succes!