Interne opleiding

He meiden,

Ik werk inmiddels 2 jaar bij een redelijk groot kledingbedrijf. Over een half jaar loopt mijn contract af.
Laatst had ik pauze met mijn assistent storemanager en we hadden het over opleidingen, ik ben namelijk na dit schooljaar klaar met mijn mbo 4 opleiding als het goed is. Ik zei dat ik niet wist wat ik wou doen maar dat ik in ieder geval niet verder wou met de opleiding die ik nu deed. Zei stelde toen een interne opleiding tot storemanager aan mij voor.

Aan de ene kant lijkt het me super leuk om dit te doen maar aan de andere kant twijvel ik nogal.
Ik weet namelijk dat ik het werk leuk vind, ik gelijk aan het werk kan en ik ben er ook wel zat van om in de schoolbanken te zitten en ik er gelijk geld mee kan verdienen en uit huis kan gaan (thuis loopt het niet altijd zo lekker).

Alleen mijn twijvelf. Ik weet namelijk niet of ik wel de capaciteiten voor een storemanager in huis heb, of ik het wel aan kan om mensen te ontslaan en de leiding te nemen. Ook is het zo dat als ik het ga doen sowieso in mijn eigen filiaal word opgeleid en dat vind ik niet fijn omdat iedereen mij als weekendhulp kent. Daarnaast doen er mensen in mijn omgeving soms nogal denigrerend over de winkel al weet ik dat ik mij hier niks van moet aantrekken.

Als ik intern de opleiding tot storemanager wil gaan volgen moet ik wel eerst een test doen, dus het is nog niet zeker dat ik dat kan gaan doen.

Hebben jullie misschien advies of tips waardoor ik een betere keus kan maken of er achter kan komen hoe ik verder moet?

Heb je al een idee wat je hierna wilt doen dan? Want als je een duidelijk plan had voor een eventuele HBO opleiding of andere carriere dan zou ik dit niet aannemen.

Heb je dit niet? Dan kan dit wel een leuke manier zijn om een tussenjaar in te lasten. Het staat goed op je CV als je storemanager capaciteiten hebt, het is een goede back-up voor de toekomst. Dat je wordt opgeleid tot storemanager betekent niet dat je altijd storemanager moet blijven. Vraag naar meer informatie en ga voor jezelf na of je na die opleiding ook aan die baan vast zit (voor een aantal jaar). Zit je dat niet, dan kan je het altijd nog proberen + nadenken over eventuele alternatieven. Mss vind je het zo leuk dat je wel deeltijd gaat studeren ipv voltijd.

Maar als hier eig je passie niet ligt en je z.s.m. wilt doorleren dan zou ik dat ook echt doen. Storemanager kan je altijd nog worden. Echt. Dat is geen kunst. Maar het is wel praktisch om daar al een papiertje van te hebben. Want zelfs al is het een interne opleiding, als andere winkels weten dat je daar manager bent geweest weten ze dat je al ervaring hebt en heb je een grotere kans op de baan.

De interne opleiding duurt alleen wel 4 jaar en heb verder nog geen andere plannen. Ik vind het namelijk erg lastig om een keus te maken, ben erg twijvelachtig en weet niet zo goed wat mijn sterke punten zijn. Heel vervelend. Ik weet wel dat ik daarna baangarantie heb maar hoe lang ik er moet blijven weet ik niet, wel weet ik dat ik daarna eventueel zou kunnen doorgroeien binnen het bedrijf als regiomanager of iets anders als ik dat graag zou willen. Er zijn dus wel volop leerkansen binnen het bedrijf en dat is ook wel weer fijn.
Maar heel erg bedankt voor je reactie!