International Business and Languages @ HVA

Hallo!

Ik vroeg me af of hier ook meiden zijn die IBL doen op de Hogeschool van Amsterdam.

Ik wil graag weten hoe het jullie bevalt qua studie zelf, hoe het combineren van de talen met de economische kant gaat ed. En wat jullie van de school zelf vinden, heb je veel lesuren, begeleiding, dat soort dingen. :slightly_smiling_face:

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Ik studeer IBL aan de HAN in Arnhem, ik kan je dus even gaan informatie geven over de HvA.
De studie zelf bevalt mij heel erg goed, ik zit momenteel in het tweede jaar.
De economische kant is hier niet zo moeilijk als ik in het begin had verwacht. Ik heb economie en wiskunde laten vallen op de middelbare school, dus ik dacht dat ik met 2 jaar zonder deze vakken nauwelijks kon meekomen, dit valt heel erg mee. Het enige écht economische vak wat wij hebben gehad is bedrijfseconomie, en dat is dan ook het enige wat ik niet heb gehaald.
De rest is allemaal economisch getinte theorie, marketing en de werking van een bedrijf staan in deze studie heel erg centraal. Uiteraard is het een studie die internationaal gericht is, maar het gaat niet alleen maar over tapas en bratwurst. Verder komen er in groepsopdrachten en ook theoretische tentamens wel wat berekeningen in voor, maar deze zijn naar mijn mening niet erg gecompliceerd.

Ik vind de combinatie talen en economie redelijk goed te doen. Bedenk wel dat je aan beide kanten veel aandacht moet besteden. Ik ben goed in talen, maar ik kon het zeker niet links laten liggen om mij volledig te focussen op de economische kant, dat merk je wel. Anderen vonden dit wel heel lastig, sommigen zijn dan ook gestopt omdat ze óf de economische kant, óf de talen kant niet interessant/te moeilijk vonden. (Ja, er was zelfs iemand bij die alleen bedrijfseconomie interessant vond!).

Mijn marketingcommunicatie leraar riep overigens ooit “Jullie zitten hier niet alleen voor de talen, toch?”. Een maand later zei mijn Spaans lerares “Als jullie hier alleen voor de economische kant zit, dan kan je net zo goed stoppen.”.
Als je bereid bent om je 100% in te zetten voor beide kanten dan moet het helemaal goed komen!

Oké, dat stelt me wel gerust want ik heb ook geen wiskunde en economie gehad en was toch wel bang dat het echt moeilijk zou gaan worden.

Ik heb al wel 2 jaar Spaans gevolgd, dus daar heb ik dan wel een voorsprong op. :slightly_smiling_face:

Maar ik ben heel erg benieuwd en heb er veel zin in! Iemand nog meer ervaring met deze studie?

anyone?

up! :slightly_smiling_face:

Leuk! ben ook wel geïnteresseerd in de opleiding! Alleen vraag me af of het niet veelste veel met talen te maken heeft. Aangezien ik hoorde dat je er ook tolk mee kon worden van beroep?!

Onzin. Het is natuurlijk wel de bedoeling om op een hoog niveau te kunnen communiceren in een vreemde taal met andere bedrijven, maar als tolk worden je ambitie is kan je beter je heil ergens anders zoeken.

Ik zou zelfs zeggen dat de economische kant de talenkant overheerst, omdat je bij de talen ook veel economische termen meekrijgt.

Gelukkigg, zit nog echt te twijfelen of ik deze opleiding of toch maar een andere doe